لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

بوریس جانسون جانشین ترزا می و نخست‌وزیر بریتانیا شد


مهمترین چالش پیش روی جانسون، موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.
مهمترین چالش پیش روی جانسون، موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.

بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین بریتانیا روز سه‌شنبه اول مرداد با کسب اکثریت آراء اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب شد.

انتظار می‌رود خانم ترزا می روز چهارشنبه به طور رسمی از سمت خود کنار بکشد و از همین روز آقای جانسون با تایید ملکه الیزابت دوم کارش را شروع کند.

بیش از ۹۲ هزار عضو حزب محافظه‌کار بریتانیا به وی رای مثبت دادند و او به عنوان رهبر این حزب انتخاب شد.

رقیب او جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، تنها ۴۶ هزار و ۶۰۰ رای کسب کرد.

لحظاتی بعد از انتخاب آقای جانسون به این سمت، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، و محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران انتخاب آقای جانسون را تبریک گفتند، اما انتظار می‌رود وی دوران پرتلاطمی پیش رو داشته باشد که مهمترین آن عملی کردن طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» است.

برخی از افراد کابینه خانم می، از جمله وزیر خزانه‌داری تهدید کرده‌اند که با انتخاب جانسون از دولت کناره‌گیری خواهند کرد. جانسون همچنین با افزایش تنش‌ها میان ایران و بریتانیا بر سر توقیف نفتکش‌ها مواجه است.

وزیرخارجه ایران با انتشار توئیتی ضمن تبریک به جانسون، توقیف نفتکش ایرانی (در جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا) در دوران نخست‌وزیری خانم ترزا می را «دزدی دریایی» نامید و گفت ایران قصد رویارویی با بریتانیا را ندارد.

این در حالی است که سپاه پاسداران نیز اخیرا یک نفتکش با پرچم بریتانیا را در آب‌های عمان توقیف کرد.

ظریف گفته است که ما در خلیج فارس ۱۵۰۰ مایل خط ساحلی داریم: «اینها آب‌های ماست و ما از آن حفاظت خواهیم کرد».

اما مهمترین چالش پیش روی جانسون، موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست که خود وی یکی از اعضای مهم کارزار حمایت از همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ برگزیت بود. مهلت نهایی برای خروج بریتانیا، اکتبر امسال است.

خانم می که بعد از ماه‌ها کشمکش با اتحادیه اروپا، نهایتا توانسته بود به توافقی با بقیه ۲۷ عضو این اتحادیه برای خروج از آن برسد، نتوانست حمایت پارلمان بریتانیا را بدست آورد و به ناچار از سمت خود استعفا کرد.

آقای جانسون به دفعات گفته است که تا ماه اکتبر به هر تقدیر از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد، با توافق یا بدون توافق. جانسون بعد از انتخاب خود به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا، دوباره طی نطقی کوتاه این موضع را تکرار کرد.

وی گفت: ما ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم و از همه مزایای برگزیت نیز استفاده خواهیم کرد. این خروج روحی تازه به شعار «ما می‌توانیم» خواهد دمید.

نخست‌وزیر انتخابی بریتانیا افزود: همچون غولی خفته، ما همه ریسمان‌های منفی‌بافی و تردید را پاره خواهیم کرد.

کارشناسان هشدار داده‌اند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند این کشور را دچار رکود کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که ماه گذشته اعلام امیدواری کرده بود بعد از خروج بریتانیا از اروپا قرارداد تجاری «قابل توجهی» میان دو کشور امضا شود، طی توئیتی با تبریک انتخاب جانسون گفته است «او عالی خواهد بود».

آقای ترامپ همواره از طرفداران جدی جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده و حتی تاکید کرده است که این کشور بدون توافق هم می‌تواند و باید از اروپایی‌ها جدا شود.

منابع: رویترز، شبکه‌های اجتماعی، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر

XS
SM
MD
LG