لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

کاندیدای ریاست اف‌بی‌آی: تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا مغرضانه نیست


کریستوفر ری از مقامات سابق وزارت دادگستری و نامزد جدید ریاست اف‌بی‌آی
کریستوفر ری از مقامات سابق وزارت دادگستری و نامزد جدید ریاست اف‌بی‌آی

گزینه دونالد ترامپ برای ریاست اف‌بی‌آی روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه گفت که اجازه نخواهد داد سیاست مانع فعالیت‌های این نهاد شود و کار او فقط بر اساس «حقایق، قانون و پیگیری بی‌طرفانه عدالت» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریستوفر ری از مقامات سابق وزارت دادگستری که ماه گذشته و پس از برکناری جیمز کومی توسط دونالد ترامپ به این مقام منصوب شد، در جلسه کمیسیون امور قضایی مجلس سنا حاضر شد که دستور کار آن مباحث سیاسی مربوط به نامزدی او برای این مقام و تداوم تحقیقات در مورد فعالیت‌های کاخ سفید است.

آقای ری با هدف تاکید بر استقلال خود گفت: «وفاداری من فقط به قانون اساسی و حاکمیت قانون است. آنها در تمام دوره فعالیت حرفه‌ای راهنمای من بوده و من فارغ از اینکه با چه وظایف و آزمایش‌هایی روبرو شوم از این معیارها تبعیت خواهم کرد».

جیمز کومی، رییس سابق اف‌بی‌آی، پس از آنکه توسط دونالد ترامپ از مقامش برکنار شد گفت رییس‌جمهوری در جریان ضیافت شامی در کاخ سفید از او خواسته بود که به وی وفادار باشد.

با توجه به برکناری غیرمترقبه جیمز کومی و تداوم تحقیقات در مورد احتمال همکاری مشاوران و کمپین دونالد ترامپ با روسیه در جریان مبارزات انتخاباتی سال گذشته، آقای ری در دوران دشواری به ریاست اف‌بی‌آی گمارده شده است.

کریستوفر ری در سابقه کار قضایی و حقوقی طولانی‌اش مدتی در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش از مقامات ارشد وزارت دادگستری بود و سال‌ها در یک دفتر حقوقی بین‌المللی نیز کار کرده که موکلین آنها شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و بانک‌ها هستند.

اما تمرکز اصلی قانونگذاران آمریکا به احتمال فراوان روی حفظ استقلال اداره اف‌بی‌آی و شیوه راهبری و مدیریت آقای ری بخصوص در دوران کار رئیس‌جمهوری است که ثابت کرده مرزهای کاملا مشخص بین دولت و اف‌بی‌آی را رعایت نمی‌کند.

نامزدی کریستوفر ری برای این مقام بدون تشریفات معمول و یک روز صبح در یک پیام دونالد ترامپ روی شبکه توئیتر اعلام شد. بنابراین جلسه بررسی نامزدی وی در مجلس سنا اولین مورد از بررسی علنی سوابق و فعالیت‌های اوست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید اطرافیان آقای ری می‌گویند او برای این مقام فرد مناسبی است. وکلای وزارت دادگستری و ماموران اف‌بی‌آی که با او کار کرده‌اند می‌گویند آقای ری فرد قاطع و کم سروصدایی است و به احتمال زیاد زیر بار فشارهای سیاسی نخواهد رفت.

سندیکایی که نماینده اکثریت ماموران و کارمندان اف‌بی‌آی است روز دوشنبه از نامزدی آقای ری حمایت کرد و گفت: «او طبیعت کار تحقیقاتی و نقش محوری ماموران ویژه در عملکرد اف‌بی‌آی را درک می‌کند».

در حالی که دونالد ترامپ تحقیقات اف‌بی‌آی و کنگره آمریکا درباره رابطه کمپین او با روسیه را «تعقیب مغرضانه» توصیف کرده است، آقای ری در نشست کمیته قضایی سنا گفت: «من مولر (مستشار ویژه در تحقیق پیرامون روسیه) را شخصیتی نمی‌دانم که به دنبال تعقیب مغرضانه باشد».

وی تاکید کرد که خود را به حمایت از مولر در تحقیقات ویژه‌اش پیرامون دخالت روسیه در انتخابات آمریکا «بسیار متعهد» می‌داند و او را شخصیتی «تمام و کمال» خواند که برایش «احترام فراوانی» قائل است.

اطرافیان دونالد ترامپ گفته‌اند نزدیکی رابرت مولر به جیمز کومی ثابت می‌کند که او نخواهد توانست تحقیقات بی‌طرفانه‌ای انجام دهد. اما دونالد ترامپ آقای ری را با وجودی که با هر دو این افراد در وزارت دادگستری کار کرده است به عنوان مدیر جدید اف‌بی‌آی معرفی کرد.

کسانی که آقای ری را می‌شناسند می‌گویند برخلاف جیمز کومی که مدیر صریح‌الهجه‌ای بود کریستوفر ری مدیری تودار است. این خصوصیت او برای وضعیت فعلی اف‌بی‌آی که به مرکز جنجال‌های سیاسی کشانده شده است می‌تواند عامل مثبتی باشد.

XS
SM
MD
LG