لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

گوگل ارائه برخی خدمات به هوآوی را در پی تحریم آمریکا قطع می‌کند


میزان فروش شرکت هوآوی در سال ۲۰۱۷ با حدود ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن، به ۷۲۱ میلیارد دلار رسیده است.
میزان فروش شرکت هوآوی در سال ۲۰۱۷ با حدود ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن، به ۷۲۱ میلیارد دلار رسیده است.

گوگل روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که در پی تحریم شرکت هوآوی از سوی آمریکا خدمات اساسی این شرکت به تلفن‌های محصول هوآوی ادامه خواهد یافت ولی ممکن است برخی از ابزارها و خدمات حمایتی را از دست بدهند.

این خبر نشانه دیگری از تضعیف هوآوی تحت تاثیر تصمیم اخیر آمریکاست. ولی هوآوی اعلام کرد که اتهامات آمریکا درباره تهدیدهای امنیتی، روی فروش محصولات آن در خارج از آمریکا تاثیر کمی به جای گذاشته است.

شرکت هوآوی که تلفن‌های موبایل آن از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده می‌کنند افزود به ارائه خدمات و روزآمد کردن ابزارهای ایمنی تلفن‌های خود ادامه خواهد داد ولی در مورد احتمال از دست دادن ابزارهایی نظیر نقشه‌خوانی و تصویر، اطلاعاتی ارائه نداد.

این تصمیم دولت دونالد ترامپ برای اولین بار یک شرکت چینی عظیم فناوری‌های ارتباطی را هدف گرفته و اختلافات بین واشینگتن و پکن در زمینه فناوری‌های جدید، تجارت و امنیت سایبری را وارد مرحله جدیدی کرده است.

گوگل، بخشی از شرکت آلفابت، اعلام کرد از این تصمیم دولت آمریکا تبعیت می‌کند و «پیامدهای آن بر فروش فناوری به هوآوی را بررسی خواهد کرد». تحریم‌های آمریکا در مورد شرکت هوآوی از روز پنجشنبه به اجرا گذاشته خواهد شد.

گوگل در بیانیه‌ای در شبکه توئیتر گفت: «به شما اطمینان می‌دهیم که با وجود تبعیت از الزامات تصمیم دولت آمریکا، خدماتی نظیر گوگل‌پلی و ابزارهای ایمنی آن در تلفن‌های موبایل هوآوی ادامه خواهد یافت».

گوگل به شرکت‌های تولید کننده تلفن موبایل هوشمند اجازه می‌دهد به شکل رایگان از سیستم عامل اندروید و ابزارهای پایه‌ای آن استفاده کنند. ولی انتقال سخت‌افزار، نرم‌افزار و ارائه خدمات و مشارکت فناوری تحت تاثیر دستور دولت آمریکا محدود خواهد شد.

به این خاطر تلفن‌های محصول هوآوی از ابزارهایی نظیر نقشه گوگل و سایر خدماتی که به حمایت فنی و اشتراک دائمی فناوری نیاز دارند محروم خواهند شد. این وضعیت به هوآوی ضربه خواهد زد چون مشتریان آن ممکن است به دنبال خرید مارک‌های دیگری بروند که از سرویس کامل گوگل بهره‌مند هستند.

کارشناسان فناوری‌های ارتباطی می‌گویند هنوز ابعاد دقیق تاثیرات تصمیم آمریکا بر شرکت هوآوی را نمی‌توان مشخص کرد.

دولت آمریکا می‌گوید شرکت‌های فناوری ارتباطی چینی مثل هوآوی و شرکت کوچکتری به نام گروه «زت» به دلیل ارتباط نزدیک با حکومت و نیروهای امنیتی چین یک تهدید جاسوسی هستند ولی تاکنون هیچ شواهدی در مورد ارتباط آگاهانه و عمدی این شرکت با فعالیت‌های جاسوسی دولت چین ارائه نداده است.

شرکت هوآوی چندی پیش اعلام کرد میزان فروش آن در سال ۲۰۱۷ با حدود ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن، به حدود ۷۲۱ میلیارد دلار و سود آن با حدود ۲۵ درصد افزایش به ۸.۶ میلیارد دلار رسیده است.

طبق آمارهای موجود، فروش تلفن همراه شرکت هوآوی در سه ماهه اول امسال به نسبت همین دوره در سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۵۹ میلیون دستگاه رسیده است در حالی که میزان فروش موبایل‌های محصول شرکت سامسونگ که در صدر جدول است و فروش موبایل‌های شرکت اپل که در رتبه سوم قرار دارد، کاهش یافته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG