لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

ایران مرز مشترک «پرویزخان» با اقلیم کردستان را به درخواست دولت عراق بست


نمایی از مرز پرویزخان
نمایی از مرز پرویزخان

فرماندار «قصرشیرین» در استان کرمانشاه از بسته شدن مرز «پرویزخان» به درخواست دولت مرکزی عراق خبر داد. این مرز بین ایران و اقلیم کردستان عراق قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۲۴ مهر به نقل از فرامرز اکبری این خبر را گزارش و علت آن را مناقشات اخیر میان بغداد و اقلیم کردستان عنوان کرده است.

آقای اکبری گفته که «مرز پرویزخان مرز رسمی بین ایران و عراق است و احتمالا تا زمانی که نیروهای دولت مرکزی جایگزین نیروهای اقلیم کردستان شده و در این مرز مستقر شوند، موقتا تعطیل خواهد بود».

فرماندار قصرشیرین افزوده که مشخص نیست این تعطیلی تا چه زمانی ادامه داشته باشد و اضافه کرده که «بسته شدن مرز پرویزخان با درخواست دولت مرکزی عراق انجام شده است».

خبرگزاری صداوسیما نیز با انتشار این خبر نوشته که «تا اطلاع ثانوی مرز خسروی جایگزین مرز پرویز خان خواهد بود و مبادلات تجاری از این طریق انجام می‌شود».

این خبر در حالی منتشر شده که سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته گزارش‌ها درباره بسته شدن مرزهای زمینی کشور با منطقه اقلیم کردستان را تکذیب کرده بود.

بهرام قاسمی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته بود که تحول جدیدی در رابطه با شرایط مرزی ایران و اقلیم کردستان رخ نداده است.

ساعاتی پیش از آن٬ شبکه خبری المیادین لبنان گزارش کرده بود که ایران مرزهای زمینی خود را به روی منطقه اقلیم کردستان عراق بسته تا محاصره این منطقه را کامل‌تر کرده باشد.

تهران دوم مهرماه نیز به‌طور رسمی اعلام کرد که به درخواست دولت مرکزی عراق مرز هوایی خود را با اقلیم کردستان بسته است.

به دنبال برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق که مقام‌های محلی می‌گویند بیش از ۹۲ درصد به آن رای مثبت دادند٬ تنش‌ها میان دولت مرکزی و رهبران اقلیم کردستان بالا گرفته است.

در حال حاضر نیز گزارش‌ها حاکی از درگیری طرفین در مناطق مورد اختلاف با اقلیم کردستان در منطقه نفت‌خیز کرکوک است.

برخی فرماندهان پیشمرگه‌ها گفته‌اند که نیروهای سپاه پاسداران نیز در کنار نیروهای عراق در اطراف کرکوک حضور دارند.

جمهوری اسلامی پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال بارها به طور رسمی درباره جدایی اقلیم کردستان از بغداد به مقام‌های اقلیم هشدار داده بود.

مرز «پرویزخان» در شهرستان قصر شیرین در استان کرمانشاه واقع شده‌ و ارتباط ایران را با اقلیم کردستان عراق مقدور می‌سازد.

مسافران و گردشگران ایرانی می‌توانند با خودروهای شخصی خود از این مرز به شهرهای مختلف اقلیم کردستان عراق سفر کنند و خروج از کشور از این مرز نیازی به دریافت ویزا ندارد.

XS
SM
MD
LG