لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

واکنش ايران به اتهام دخالت در توطئه کشتن سفير عربستان در آمريکا


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی.
اعلام خبر کشف توطئه دو ایرانی برای قتل سفیر عربستان در آمریکا، خشم تهران را برانگيخت. رييس مجلس ايران گفته است که آمريکايی ها نمی توانند «با اين رفتار لجن»، جلوی موج بيداری اسلامی در منطقه را بگيرند.

علی لاريجانی روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس، غرب را در وضعيت «سکته سياسی» توصيف کرد و گفت که آمريکا می خواهد «بحران جديدی را به صورت موهون ايجاد کرده و بين کشورهای منطقه مساله سازی کند.»

وی خبر کشف توطئه دو ايرانی در آمريکا را «بازی کودکانه» توصيف کرده و گفته است: «آنها بايد بدانند که نمی توانند با اين رفتار لجن، جلوی اين موج بيداری اسلامی در منطقه را بگيرند.»

رييس مجلس ايران رابطه ايران با عربستان سعودی را «رابطه ای متعارف» دانست و گفت که «همسايگان نيز متوجه شده اند که اين ترفندی برای منحرف کردن ذهن ها از مشکلات غرب در منطقه است.»

پيش از اين، رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، رفتارهای آمريکا را «نخ نما» و «مبتنی بر سياست های خصمانه و ديرينه محور آمريکايی – صهيونيستی» توصيف کرد که به گفته وی، «نمايش مضحکی به شمار می رود که در راستای سناريوسازی های خاص و با اهداف تفرقه افکنانه از سوی دشمنان اسلام و منطقه تعقيب می شود.»

علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی مجلس، نيز کشف تلاش دو ايرانی برای ترور سفير عربستان را «توطئه جديد آمريکايی – صهيونيستی» عنوان کرد و گفت که «آمريکايی‌ ها به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از قيام وال ‌استريت هستند.»

در همین حال، ایران با احضار کاردار سوئیس در تهران، به شدت به اتهامات اخیر آمریکا اعتراض کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روز چهارشنبه کاردار سوئیس در تهران، در غیاب سفیر آن کشور، به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی به این اتهامات به وی ابلاغ شده است.

بنابر این گزارش، رییس اداره‌ آمریکای شمالی وزارت خارجه در این دیدار ضمن محکوم کردن ادعای دولت آمریکا، آن را «شانتاژ سیاسی» خوانده است.

به دنبال قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا در سال ۱۳۵۸، سفارت سوئیس در تهران حافظ منافع دولت آ‌مریکا در ایران است.

همچنين محمد خزاعی، سفير ايران در سازمان ملل، در نامه ای به بان گی مون، دبيرکل اين سازمان، ادعاهای ايالات متحده آمريکا را محکوم کرده است.

علی اکبر جوانفکر، مشاور رييس جمهوری ايران، نيز در نخستين واکنش به خبر اين توطئه گفته بود که اتهام های آمريکا، «ساختگی» و «يک داستان کودکانه» است.

مقام های آمريکايی روز سه شنبه اعلام کردند که توطئه دو ايرانی را برای ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا و انفجار سفارتخانه های اسرائيل و عربستان در واشينگتن را خنثی کرده اند.

يکی از اين دو تن، مصنور ارباب سيار و دارای تابعيت ايرانی- آمريکايی معرفی شده است و نفر دوم، غلام شکوری است که به گفته آمريکا، از افراد نيروی برون مرزی «قدس» سپاه پاسداران است.
XS
SM
MD
LG