لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

ایران: اتهام دست داشتن ارتش سوریه در حمله شیمیایی دوما «توطئه‌آمیز» است


به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، «ادعای کاربرد سلاح شیمیایی در شهر دوما» توسط ارتش سوریه «با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد».
به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، «ادعای کاربرد سلاح شیمیایی در شهر دوما» توسط ارتش سوریه «با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۱۹ فروردین به حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان در شهر دوما سوریه واکنش نشان داد و «اتهام» دست داشتن حکومت بشار اسد در این حمله را «توطئه آمیز» خواند.

بهرام قاسمی با بیان اینکه «بکارگیری سلاح شیمیایی توسط هر طرف و در هر جای جهان به شدت محکوم است»، گفت که «ادعاها درباره استفاده ارتش سوریه از این سلاح‌ها غیر منطقی و توطئه‌آمیز است».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، «ادعای کاربرد سلاح شیمیایی در شهر دوما» توسط ارتش سوریه «با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد»، چرا که به گفته او، «ارتش سوریه دست برتر را در میدان نبرد با تروریست‌های مسلح دارد» و «بکارگیری مواد یا سلاح شیمیایی توسط آنها امری منطقی به نظر نمی‌رسد».

آقای قاسمی دست داشتن حکومت دمشق در این حمله را «ادعاها و اتهامات آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی» خوانده که به گفته او، «نشان از توطئه‌ای جدید علیه دولت و ملت سوریه و بهانه‌ای برای اقدام نظامی علیه آنان دارد».

جمهوری اسلامی ایران از حامیان اصلی حکومت سوریه در جنگ داخلی هفت ساله این کشور است و برای جلوگیری از سقوط رژیم بشار اسد، میلیاردها دلار به آن کمک کرده است.

حسن روحانی در ۲۰ تیرماه سال ۹۶ در «جشنواره عمران سلامت» گفته بود: «در سخت‌ترین شرایط اقتصادی دولت و تحریم... پول، اسلحه و نیازهای عراق و سوریه را ما تامین کردیم».

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داده که وزارت خارجه سوریه نیز اتهامات در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی را رد کرده و گفته است: این اتهام فقط برای برخی کشورهایی کاربرد دارد که به توصیف این وزارتخانه «با خون شهروندان و حمایت از تروریسم در سوریه» تجارت می‌کنند.

حمله شیمیایی به دوما که در کنترل مخالفان بشار اسد است شامگاه شنبه اتفاق افتاد و بر اساس گزارش‌ها، تاکنون دستکم ۴۰ نفر در جریان آن جان باخته‌اند. دهها نفر نیز مصدوم شده‌اند که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ساعاتی پیش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و حکومت ایران را به خاطر حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، مسئول حمله شیمیایی به شهر «دوما» دانست.

آقای ترامپ می‌گوید: «رئیس‌جمهور پوتین، روسیه و ایران مسئول حمایت از اسد حیوان هستند. آنها هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد. فورا راه را برای کمک‌های درمانی و راستی‌آزمایی باز کنید. فاجعه انسانی دیگری بدون هیچ دلیلی. بیمار!»

اتحادیه اروپا نیز انگشت اتهام در حمله شیمیایی به دوما را متوجه ارتش سوریه کرده و خواستار واکنش بین‌المللی به آن شد.

در بیانیه این اتحادیه آمده است: «شواهد حاکی است که حمله شیمیایی دیگری از سوی رژیم (بشار اسد) صورت گرفته است. جای نگرانی بسیار است که همچنان از سلاح شیمیایی استفاده می‌شود، بویژه علیه افراد غیرنظامی».

اتحادیه اروپا به شدت این حمله را محکوم کرده و خواهان شناسایی عاملان این حمله از سوی شورای امنیت سازمان ملل شد و از روسیه و ایران خواست تا به حکومت اسد فشار بیاورند تا از دست زدن به حملات شیمیایی بیشتر خودداری کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG