لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

بازگشایی گذرگاه نصیب در مرز سوریه و اردن پس از سه سال


گذرگاه مرزی نصیب بین سوریه و اردن روز دوشنبه ۲۳ مهر پس از سه سال به روی تردد مردم و نقل و انتقال کالا بازگشایی شد.

این گذرگاه محل عبور میلیاردها دلار تجارت بین دو کشور و در سراسر منطقه بود. ساعت ۸ بامداد به وقت محلی یک مرزبان اردن بازگشایی این گذرگاه را اعلام کرد.

اوایل بعداز ظهر خبرنگاران رویترز ورود یک هیات تجاری سوری به خاک اردن را مشاهده کرده و چند ده نفر غیرنظامی نیز اردن را ترک کرده و به سوریه رفتند ولی هنوز تردد هیچ کامیونی مشاهده نشده است.

رئیس پست بازرسی جابر در خاک اردن به خبرگزاری رویترز گفت: «پیش‌بینی ما این است که در آغاز کار تردد ناچیز خواهد بود ولی در روزهای آینده رفت‌وآمد مسافران افزایش خواهد یافت».

نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه در ماه ژوئیه مناطق تحت کنترل شورشیان در جنوب غربی این کشور را بازپس گرفتند.

مسدود شدن این گذرگاه مرزی در سال ۲۰۱۵ راه ترانزیت صدها کامیون در روز را قطع کرد که بین ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و لبنان تردد می‌کردند. حجم تجارت از طریق این مسیر میلیاردها دلار در سال بود.

در دورانی که گذرگاه مرزی نصیب مسدود بود تنها گذرگاه مرزی فعال سوریه با خاک لبنان بود.

لبنان برای تردد زمینی کاملا به سوریه متکی است چون تنها مرز زمینی دیگر آن با اسرائیل است و با آن کشور هیچ مناسباتی ندارد.

میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب فعالیت چندین بخش تولیدی لبنان را احیا و هزینه صادرات لبنان به کشورهای عربی را کاهش خواهد داد».

خبرگزاری اردنی پترا گزارش داد طبق مقرراتی که در طول جنگ سوریه وضع شده شهروندان آن کشور برای ورود به اردن ابتدا باید جواز امنیتی لازم را دریافت کنند.

این خبرگزاری افزود: «شهروندان اردنی می‌توانند با خودرو خود و یا به عنوان مسافر عادی به سوریه بروند و طبق توافق دولت‌های دو کشور محموله‌های ارسالی از اردن نیز می‌تواند به سوریه منتقل شود».

دولت اسرائیل نیز روز دوشنبه گذرگاه قنیطره در مرز مناطق اشغالی جولان با خاک سوریه را گشود. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حال حاضر فقط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد اجازه عبور از این گذرگاه را دارند.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بخشی از بلندی‌های جولان را اشغال کرد. قبل از جنگ داخلی سوریه که بیش از هفت سال پیش آغاز شد تردد در گذرگاه مرزی قنیطره عادی بود چون اعراب دروز ساکن هر دو سوی این نوار مرزی هستند.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه اظهار امیدواری کرد که گذرگاه‌های زمينی در مرز عراق نیز به زودی باز شوند.

وزیر خارجه سوریه پس از دیدار با ابراهیم الجعفری همتای عراقی خود در دمشق گفت گشایش گذرگاه مرزی ابوکمال در شرق سوریه که در مناطقی واقع شده که ابتدا در تصرف شورشیان سوری و بعد در تصرف گروه «خلافت اسلامی» بوده‌اند به نفع هر دو کشور خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG