لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

هشدار جان کری درباره دخالت نظامی کشورهای خاورميانه در عراق


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه به کشورهای خاورميانه درباره اقدام نظامی در عراق هشدار داد و گفت که دخالت آنها ممکن است تنش‌های قومی فعلی در اين کشور را تشديد کند. همزمان گزارش شده که ايران هواپيماهای بدون سرنشين و تجهيزات نظامی به عراق فرستاده است. سوريه نيز مواضع داعش را در مرز با عراق بمباران کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام عراقی تاييد کرده که هواپيماهای سوری روز سه شنبه مواضع شورشيان گروه دولت اسلامی عراق و شام- داعش- را گذرگاه مرزی القائم بمباران کردند.

به گفته اين مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود، ديگر همسايگان عراق شامل اردن، کويت، عربستان و ترکيه نيز به منظور زير نظر گرفتن اوضاع، پرواز هواپيماهای خود را بر فراز خاک عراق افزایش داده‌اند.

مقام‌های آمريکايی گفته‌اند که بمباران هوايی روز سه شنبه کار دولت بشار اسد است و هدف نيز مواضع گروه داعش بوده است که به دنبال تاسيس خلافت اسلامی در عراق و سوريه است.

وزير امور خارجه آمريکا در نشست سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در بروکسل گفت: «ما برای همه در منطقه روشن کرده‌ايم که به دنبال اقدامی نيستيم که ممکن است اختلافات قومی در عراق را تشديد کند که هم اکنون نیز در اوج خود قرار دارد».

جان کری افزود: «خيلی مهم است اقدامی صورت نگيرد که به افراطی‌گری کمک کرده يا موجبات تشديد اختلافات قومی را فراهم کند».

به گفته وزير امور خارجه آمريکا، بغداد بايد گام‌هايی بردارد تا اين اطمينان ايجاد شود که ارتش اين کشور قادر است بدون تکيه به نيروهای خارجی از کشور دفاع کند.

اظهارات آقای کری در حالی مطرح می‌شود که آمريکا اعلام کرده است ۳۰۰ مشاور نظامی به عراق اعزام می‌کند و نخستين گروه از آنها ظرف روزهای گذشته به اين کشور رفته‌اند.

ايران و اعزام هواپيماهای بدون سرنشين و تجهيزات نظامی به عراق

در همين حال، يک مقام آمريکايی اعلام کرده است که ايران هواپيماهای بدون سرنشين شناسايی را بر فراز عراق به پرواز در آورده است و دهها تن تجهيزات نظامی و ساير کمک‌ها را به اين کشور ارسال کرده است.

روزنامه نيويورک تايمز روز چهارشنبه، چهارم تير، از اين مقام که نامش فاش نشده است، نقل و قول کرده که گفته است: ايران همچنين يک تيم جاسوسی برای جمع‌آوری اطلاعات از عراق به اين کشور اعزام کرده است.

بر اساس گزارش اين روزنامه آمريکايی، برنامه‌های مخفی ايران بخشی از تلاش گسترده تهران برای کمک به نوری المالکی، نخست وزير عراق، به منظور مقابله با شورشيان سنی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام است که هم در عراق و هم در سوريه عليه دولت مرکزی می‌جنگند.

در حالی که ايران و سفير بغداد در تهران خبر حضور قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس، در عراق را تکذيب کرده‌اند، نيويورک تايمز نوشته است که اين فرمانده بلندپايه نظامی جمهوری اسلامی برای کمک به مشاوران نظامی عراق حداقل دو بار به اين کشور سفر کرده است.

مقام‌های آمريکايی گفته اند که ايران همچنين نيروهايی از سپاه قدس را برای مشورت دادن به فرماندهان عراقی و کمک به بسيج بيش از دو هزار نيروی شبه نظامی شيعه از جنوب عراق به اين کشور فرستاده است.

بر اساس گزارش ياد شده، ايران اين تجهيزات و کمک‌ها را با دو پرواز به بغداد فرستاده است که در هر يک از اين پروازها، ۷۰ تن تجهيزات انتقال داده شده است.

به گفته مقام‌های آمريکايی، حجم اين تجهيزات «قابل اعتناست» و تنها سلاح‌ها و مهمات سبک را در بر نمی‌گيرد بلکه شامل تجهيزات سنگين نيز می‌شود.

XS
SM
MD
LG