لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

پیشمرگه‌های کرد عراق چهار منطقه را از گروه داعش پس گرفتند


مقامات کرد عراق اعلام کردند که پیشمرگه‌های کرد روز چهارشنبه اول بهمن به مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) در شمال عراق حمله کرده و دهکده‌هایی را که به پایگاه عملیاتی آن‌ها تبدیل شده بود از این گروه پس گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت اقلیم کردستان گفت نیروهای پیشمرگه که عملیات گسترده‌ای را از ساعت هفت بامداد به وقت محلی آغاز کردند، تاکنون چهار نقطه را پس گرفته و حمله آنها برای پاکسازی منطقه ادامه دارد.

ائتلاف بین‌المللی علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی گفت که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مواضع این گروه در شمال عراق را شش بار بمباران کرده است.

سه حمله هوایی در نزدیکی شهر تلعفر و سه حمله دیگر در نزدیکی شهر موصل انجام شده است. با این حال مقامات ائتلاف ضد داعش محل دقیق بمباران‌ها را مشخص نکردند.

در بیانیه ائتلاف بین‌المللی گفته شده است: در حمله‌های هوایی که در استان نینوا و همزمان با عملیات پیشمرگه‌های کرد انجام شد، خودرو‌ها، واحد‌های نظامی، ساختمان‌ها و سلاح‌های سنگین گروه حکومت اسلامی و یک پل مورد اصابت قرار گرفتند.

گروه حکومت اسلامی در ماه ژوئن سال گذشته بیشتر نواحی سنی عراق را به تصرف در آورد. این تصرفات نه تنها قلمرو تحت کنترل گروه را بسط داد بلکه تهدیدی علیه اقلیم کردستان عراق است که سه استان شمالی عراق را شامل می‌شود.

شکست بسیاری از واحدهای ارتش عراق در اولین روزهای حمله وسیع گروه داعش، زمینه پیشروی نیروهای کرد برای تصرف بخشی از نواحی شمالی کشور را هموار کرده که از سال‌ها پیش کنترل آن‌ها یک موضوع مورد مناقشه با دولت مرکزی عراق بوده است.

اما گروه حکومت اسلامی ماه ژوئن سال گذشته پس از آغاز پیشروی به سوی جنوب و بغداد، توجه‌اش را به سوی کرد‌ها گرداند و نیروهای آن‌ها را به سمت اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عقب راند.

این جهت گیری نظامی گروه داعش در تصمیم آمریکا به شروع حملات هوایی موثر بود. نیروهای کرد با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف، مشاوران و آموزش‌های نظامی توانستند بخش‌های زیادی از مناطق تصرف شده را از گروه داعش پس بیگرند.

به نظر می‌رسد که کشمکش نظامی ماه‌های اخیر در عراق، زمینه را برای تغییر در تقسیمات جغرافیایی به نفع کرد‌ها در شمال کشور فراهم کرده است.

XS
SM
MD
LG