حجتالله ايوبی رييس سازمان سينمايی در جشنواره فيلم کوتاه تهران، ساخت فيلم لاله را از اساس اشتباه دانست و گفت: قراردادهای ناعادلانهای بسته شده و بنده به عنوان نماينده مردم ايران تمام تلاش خود را به کار میبندم که حقوق مردم ايران در ساخت پروژههايی از اين دست ضايع نشود.
ايوبی که در دولت آقای روحانی و توسط وزير جديد ارشاد به اين سمت منصوب شده، با اعلام احتمال نيمه تمام ماندن فيلم لاله میگويد: «پروژه لاله امروز به جايی رسيده که بايد همه با هم تلاش کنيم تا لالههايی از اين دست در سينمای ايران نرويد.»
ماجراهای گرانترين فيلم دولتی در تاريخ سينمای ايران از سال ۱۳۹۰ آغاز شد که جواد شمقدری معاونت وقت وزارت ارشاد از ساخت اين فيلم به کارگردانی اسی نيکنژاد که مقيم کاليفرنياست خبر داد.
جمال شورجه هم گفت نيکنژاد در جريان سفرهای محمود احمدینژاد به نيويورک از اعضای اصلی تيم همراه بود، نقش مدير هنری را ايفا میکرد و مديريت دکور، نورپردازی و فيلمبرداری ميزگردها را برعهده داشت. نيکنژاد طرح اوليه «لاله» را در آمريکا با احمدینژاد در ميان گذاشت و موافقت او را جلب کرد.
حالا طباطبايینژاد مدير جديد مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی میگويد تاکنون شش ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان برای فيلم لاله هزينه شده، هنوز ۳۰ دقيقه از فيلم که بايد در پيست اتومبيلرانی فيلمبرداری شود باقی مانده و سه ميليارد تومان ديگر مورد نياز است.
حاشيههای سوژه اصلی فيلم هم کمتر از خود پروژه نيست. سال ۱۳۸۶ لاله صديق در کلاس GT۱۶۰۰ با رانندگان مرد مسابقه داد. يکی از رانندگان مدعی شد صديق تقلب کرده و برای همين در تست آخر مسابقه حضور نيافته.
کارشناسان فدراسيون ضمن بازرسی پارکينگ خانم صديق، دو اتومبيل شبيه به هم را ديدند. يکی اتومبيلی که پيش از مسابقه ۱۶۰۰ تست شده و موتور آن را مهر و موم کردند، ديگری هم اتومبيلی با موتور تقويت شده ۲۴۰۰ سیسی!
کميته انضباطی فدراسيون اتومبيلرانی اعلام کرد: «خانم صديق و مکانيک او به تقلبشان اعتراف کردند. کار آنها بی شباهت نيست به اينکه کشتیگير ۶۸ کيلويی در روز وزنکشی به روی باسکول برود اما روز مسابقه به جای او، يک کشتیگير ۹۰ کيلوگرمی روی تشک بيايد!»
اين کميته، لاله صديق را به خاطر تقلب برای يک سال از حضور در مسابقات محروم کرد.
رانندگان در سالهای قبل هم معتقد به تخلف لاله صديق بودند. صديق عضو تيم سايپا بود. احمد قلعهبانی رييس فدراسيون اتومبيلرانی، پست مديرعاملی شرکت خودروسازی سايپا را در اختيار داشت و حسين شهرياری نايب رييس فدراسيون نيز عضو هيات مديره باشگاه سايپا بود.
صديق پيشتر هم گفته بود در مسابقات جهانی فرمول سه شرکت کرده ولی پس از پيگيری مشخص شد که او فقط در پيست فرمول سه بحرين رکوردگيری کرده و در مسابقات حضور نداشته.
روزنامه «اعتماد» در شماره ۲۹ آبان همان سال نوشت: «کسی است که ادعا داشت آمده تا حق زنان را در اتومبيلرانی از مردان بگيرد، با تقلب دنبال اين کار بوده و حتی اين اتفاق باعث شده که ديگر رانندگان زن، خواستار حذف او از مسابقات شوند.»
در پروژه پر حاشيه «لاله» که از دولت احمدینژاد به دولت جديد رسيده، اغلب عوامل فنی تهيه فيلم تغيير کرده يا خودشان استعفا دادهاند.
اسی نيکنژاد به خبرگزاری ايسنا گفته که «لحظات پايانی پروژه است. خدای ناکرده برخی بهخاطر منافع سياسی، احياناً شخصی و يا صنفی، عامل دور ريختن پولی که مصرف شده و همچنين هدر رفتن زحمات گروه که تحت فشارهای جانبی بهترين کار خود را ارائه دادهاند، نشوند.»
نيکنژاد، کارگردان سريال پاييز صحرا است که سال ۱۳۶۵ از تلويزيون ايران پخش شد. عليرضا سبط احمدی تهيهکننده سابق لاله درباره اين کارگردان میگويد: به شفيع آقامحمديان (مدير قبلی مرکز گسترش) گفتم از کارگردان بخواهيد يک نمونه از کارهايش را به ما بدهد تا با سبک فيلمسازی او آشنا شويم اما آقامحمديان پاسخ داد: «اگر شما پنج دقيقه از کار ايشان را ديدهايد من هم ديدهام».
اين تهيهکننده با شرح فهرستی از ابهامات در فرايند ساخت فيلم، به ماجرای تامين ۳۵۰ هزار دلار با دلار هزار تومانی اشاره کرد که نوع هزينه آن توسط کارگردان مشخص نيست.
او به ايسنا میگويد: «نيکنژاد يک روز گفت که اين ۳۵۰ هزار دلار را دولت کانادا بلوکه کرده. من هم پاسخ دادم اگر سند بياوريد، میتوانيم ادعا کنيم دولت کانادا بودجه يک پروژه فرهنگی را بلوکه کرده. اما ايشان دو روز بعد گفت نه! پول بلوکه نشده بلکه من با آن حقوق منشی و عواملم را در شرکتی که در کانادا و آمريکا برای پروژه کار کردهاند، دادهام».
در حاليکه سرنوشت فيلم نامشخص است، رضا پازندمهر قهرمان چهار سال اخير اتومبيلرانی ايران میگويد: «مقام قهرمانی صديق به خاطر تقلب پس گرفته شده و فدراسيون هم دو سال محرومش کرده. هر وقت خواستيم درباره تقلب او صحبت کنيم گفتند شما با فعاليت بانوان مشکل داريد، اصلاً اين طور نيست اما کسی بايد الگوی بانوان ايران شود که حقش باشد. مثل زهره وطنخواه که در اتومبيلرانی زحمت میکشد، قهرمان میشود و کسی چيزی نمیتواند بگويد».
ايوبی که در دولت آقای روحانی و توسط وزير جديد ارشاد به اين سمت منصوب شده، با اعلام احتمال نيمه تمام ماندن فيلم لاله میگويد: «پروژه لاله امروز به جايی رسيده که بايد همه با هم تلاش کنيم تا لالههايی از اين دست در سينمای ايران نرويد.»
ماجراهای گرانترين فيلم دولتی در تاريخ سينمای ايران از سال ۱۳۹۰ آغاز شد که جواد شمقدری معاونت وقت وزارت ارشاد از ساخت اين فيلم به کارگردانی اسی نيکنژاد که مقيم کاليفرنياست خبر داد.
جمال شورجه هم گفت نيکنژاد در جريان سفرهای محمود احمدینژاد به نيويورک از اعضای اصلی تيم همراه بود، نقش مدير هنری را ايفا میکرد و مديريت دکور، نورپردازی و فيلمبرداری ميزگردها را برعهده داشت. نيکنژاد طرح اوليه «لاله» را در آمريکا با احمدینژاد در ميان گذاشت و موافقت او را جلب کرد.
حالا طباطبايینژاد مدير جديد مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی میگويد تاکنون شش ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان برای فيلم لاله هزينه شده، هنوز ۳۰ دقيقه از فيلم که بايد در پيست اتومبيلرانی فيلمبرداری شود باقی مانده و سه ميليارد تومان ديگر مورد نياز است.
حاشيههای سوژه اصلی فيلم هم کمتر از خود پروژه نيست. سال ۱۳۸۶ لاله صديق در کلاس GT۱۶۰۰ با رانندگان مرد مسابقه داد. يکی از رانندگان مدعی شد صديق تقلب کرده و برای همين در تست آخر مسابقه حضور نيافته.
کارشناسان فدراسيون ضمن بازرسی پارکينگ خانم صديق، دو اتومبيل شبيه به هم را ديدند. يکی اتومبيلی که پيش از مسابقه ۱۶۰۰ تست شده و موتور آن را مهر و موم کردند، ديگری هم اتومبيلی با موتور تقويت شده ۲۴۰۰ سیسی!
کميته انضباطی فدراسيون اتومبيلرانی اعلام کرد: «خانم صديق و مکانيک او به تقلبشان اعتراف کردند. کار آنها بی شباهت نيست به اينکه کشتیگير ۶۸ کيلويی در روز وزنکشی به روی باسکول برود اما روز مسابقه به جای او، يک کشتیگير ۹۰ کيلوگرمی روی تشک بيايد!»
اين کميته، لاله صديق را به خاطر تقلب برای يک سال از حضور در مسابقات محروم کرد.
رانندگان در سالهای قبل هم معتقد به تخلف لاله صديق بودند. صديق عضو تيم سايپا بود. احمد قلعهبانی رييس فدراسيون اتومبيلرانی، پست مديرعاملی شرکت خودروسازی سايپا را در اختيار داشت و حسين شهرياری نايب رييس فدراسيون نيز عضو هيات مديره باشگاه سايپا بود.
صديق پيشتر هم گفته بود در مسابقات جهانی فرمول سه شرکت کرده ولی پس از پيگيری مشخص شد که او فقط در پيست فرمول سه بحرين رکوردگيری کرده و در مسابقات حضور نداشته.
روزنامه «اعتماد» در شماره ۲۹ آبان همان سال نوشت: «کسی است که ادعا داشت آمده تا حق زنان را در اتومبيلرانی از مردان بگيرد، با تقلب دنبال اين کار بوده و حتی اين اتفاق باعث شده که ديگر رانندگان زن، خواستار حذف او از مسابقات شوند.»
در پروژه پر حاشيه «لاله» که از دولت احمدینژاد به دولت جديد رسيده، اغلب عوامل فنی تهيه فيلم تغيير کرده يا خودشان استعفا دادهاند.
اسی نيکنژاد به خبرگزاری ايسنا گفته که «لحظات پايانی پروژه است. خدای ناکرده برخی بهخاطر منافع سياسی، احياناً شخصی و يا صنفی، عامل دور ريختن پولی که مصرف شده و همچنين هدر رفتن زحمات گروه که تحت فشارهای جانبی بهترين کار خود را ارائه دادهاند، نشوند.»
نيکنژاد، کارگردان سريال پاييز صحرا است که سال ۱۳۶۵ از تلويزيون ايران پخش شد. عليرضا سبط احمدی تهيهکننده سابق لاله درباره اين کارگردان میگويد: به شفيع آقامحمديان (مدير قبلی مرکز گسترش) گفتم از کارگردان بخواهيد يک نمونه از کارهايش را به ما بدهد تا با سبک فيلمسازی او آشنا شويم اما آقامحمديان پاسخ داد: «اگر شما پنج دقيقه از کار ايشان را ديدهايد من هم ديدهام».
اين تهيهکننده با شرح فهرستی از ابهامات در فرايند ساخت فيلم، به ماجرای تامين ۳۵۰ هزار دلار با دلار هزار تومانی اشاره کرد که نوع هزينه آن توسط کارگردان مشخص نيست.
او به ايسنا میگويد: «نيکنژاد يک روز گفت که اين ۳۵۰ هزار دلار را دولت کانادا بلوکه کرده. من هم پاسخ دادم اگر سند بياوريد، میتوانيم ادعا کنيم دولت کانادا بودجه يک پروژه فرهنگی را بلوکه کرده. اما ايشان دو روز بعد گفت نه! پول بلوکه نشده بلکه من با آن حقوق منشی و عواملم را در شرکتی که در کانادا و آمريکا برای پروژه کار کردهاند، دادهام».
در حاليکه سرنوشت فيلم نامشخص است، رضا پازندمهر قهرمان چهار سال اخير اتومبيلرانی ايران میگويد: «مقام قهرمانی صديق به خاطر تقلب پس گرفته شده و فدراسيون هم دو سال محرومش کرده. هر وقت خواستيم درباره تقلب او صحبت کنيم گفتند شما با فعاليت بانوان مشکل داريد، اصلاً اين طور نيست اما کسی بايد الگوی بانوان ايران شود که حقش باشد. مثل زهره وطنخواه که در اتومبيلرانی زحمت میکشد، قهرمان میشود و کسی چيزی نمیتواند بگويد».