لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

پوشش زنده: آخرین تحولات برجام پس از خروج آمریکا‎

پس از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره سرنوشت «برجام»، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده از برجام خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را باز می‌گرداند.

۲۰:۲۹ ۱۸.۲.۱۳۹۷

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» با انتشار نتایج یک نظرسنجی از شهروندان ایالات متحده اعلام کرده است که ۶۳ درصد آمریکایی‌ها معتقدند ایالات متحده باید در توافق هسته‌ای با ایران بماند تا از دستیابی تهران به سلاح اتمی جلوگیری شود.

بر اساس این گزارش، تنها ۲۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که آمریکا باید از برجام خارج شود و هشت درصد دیگر هم نظری نداشته‌اند.

۲۰:۳۵ ۱۸.۲.۱۳۹۷

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه گفته است: «دشمنان» ایران از جمله آمریکا، اسرائیل و «رژیم‌های دست نشانده‌شان در منطقه بدانند» که ایران «خود را برای خطرناکترین سناریوهای تهدید آماده کرده است».

۲۰:۴۲ ۱۸.۲.۱۳۹۷

خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس لحظاتی پیش به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر دادند که دونالد ترامپ امشب خروج ایالات متحده از برجام را اعلام می‌کند.

این مقام‌ها حاضر به ارائه جزئیاتی درباره چگونگی این خروج نشده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران بوده و آن را «بدترین توافق» خوانده است.

آقای ترامپ بارها تهدید کرده که از توافق تیرماه ۱۳۹۴ خارج خواهد شد چون از نظر او با برنامه‌های موشکی بالستیک ایران و نقش آن کشور در سوریه و یمن برخورد نکرده و در عین حال برای همیشه از دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای جلوگیری نمی‌کند‌.

۲۰:۴۵ ۱۸.۲.۱۳۹۷

مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس، به یک شبکه رادیویی ایران گفته که «اگر آمریکا از برجام خارج شود قطعا ما برجام را ادامه نمی‌دهیم و در همکاری خود با آژانس تجدیدنظر می‌کنیم و خروج از پروتکل را هم در مجلس تصویب خواهیم کرد».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز به صراحت و قطعی درباره واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام سخنی نگفته‌اند.

۲۱:۰۶ ۱۸.۲.۱۳۹۷

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در خبری فوری به نقل از منابع آگاه خبر داد که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، به کنگره خبر داده که دونالد ترامپ خروج از برجام را اعلام خواهد کرد.

یک منبع آشنا به این موضوع گفته که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تعطیلات آخر تصمیم خود را گرفته است.

سی‌ان‌ان می‌گوید که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، طیف مختلفی از پیشنهادها به آقای ترامپ داده است که شامل وضع دوباره تحریم‌های تعلیق شده، وضع تحریم‌های جدید یا دادن فرصت برای مذاکرات بیشتر با متحدان اروپایی آمریکا است.

۲۱:۱۳ ۱۸.۲.۱۳۹۷

یک مقام آگاه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پس از اعلام موضع دونالد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی، مواضع تهران را در قبال تصمیم احتمالی رئیس‌جمهوری آمریکا بیان می‌کند.

۲۱:۱۶ ۱۸.۲.۱۳۹۷

خبرگزاری رویترز به نقل از دستیاران کنگره خبر داده که دولت ترامپ در حال مطلع کردن اعضای کنگره پیرامون اعلام خروج ایالات متحده از برجام در سخنرانی امشب رئیس‌جمهوری آمریکاست.

۲۱:۲۳ ۱۸.۲.۱۳۹۷

«جمعی» از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته‌اند، اگر قرار باشد ایران از منافع برجام محروم بماند «مجلس قطعا دولت را به اقدام متقابل و سخت مکلف خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما در این نامه آمده است: «برجام نتیجه تلاش‌های پیگیر دولت و دستگاه دیپلماسی متعهد کشور است واگر قرار باشد ملت ما از دستاوردها و منافع آن محروم بماند قطعاً مجلس شواری اسلامی، دولت را مکلف خواهد کرد با اقدام متقابل و سخت، دشمن را از عهدشکنی پشیمان سازد».

۲۱:۴۳ ۱۸.۲.۱۳۹۷

سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای اعلام موضع خود پیرامون ماندن یا خروج ایالات متحده از توافق اتمی با ایران هم اکنون آغاز شد.

۲۱:۴۴ ۱۸.۲.۱۳۹۷

ترامپ: هموطنان من، امروز می‌خواهم دنیا را مطلع کنم از تلاش‌های‌مان برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای.

بیشتر

XS
SM
MD
LG