لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

امانوئل مکرون: بشار اسد دشمن میلیون‌ها نفر از مردم سوریه است


امانوئل مکرون می‌گوید بشار اسد در موقعیتی نیست که به فرانسه درس بدهد.
امانوئل مکرون می‌گوید بشار اسد در موقعیتی نیست که به فرانسه درس بدهد.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه ۲۸ آذر گفت که بشار اسد دشمن میلیون‌ها نفر از مردم کشورش است و در موقعیتی نیست که بخواهد به فرانسه درس بدهد.

این اظهارات در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری سوریه بیان شده که فرانسه را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از مجموعه‌ای از اظهارنظرهای تند مقامات فرانسوی که حکومت بشار اسد را به ارتکاب جنایت و به شکست کشاندن مذاکرات صلح متهم کردند رییس‌جمهوری سوریه روز دوشنبه گفت که فرانسه از خونریزی در سوریه حمایت می‌کند و صلاحیت آن را ندارد که از توافق صلح حرف بزند.

رسانه‌های دولتی سوریه از قول بشار اسد گفتند: «فرانسه پیشتاز حمایت از تروریسم است و از روز اول در سوریه دست آنها به خون آغشته بوده و ما ندیده‌ایم که موضع آنها تغییر اساسی کرده باشد».

بشار اسد افزود: «آنهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند حق ندارند در مورد صلح صحبت کنند».

با وجودی که فرانسه یکی از حامیان اصلی نیروهای مخالف حکومت سوریه بوده است، از زمان به قدرت رسیدن امانوئل مکرون موضع عملگرایانه‌تری اتخاذ کرده و می‌گوید برکناری بشار اسد از قدرت نباید پیش شرط مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی شش ساله سوریه باشد.

امانوئل مکرون در واکنش به سخنان بشار اسد گفت: «به اعتقاد من سوریه به بشار اسد خلاصه نمی‌شود. مردم سوریه یک دشمن دارند. میلیون‌ها نفر از مردم سوریه خارج از کشور هستند و یک دشمن دارند که بشار اسد است. واقعیت این است.»

او افزود: «در عرصه نظامی ما یک اولویت داریم که جنگ علیه داعش (گروه «خلافت اسلامی») است و به همین خاطر حرفهای او (بشار اسد) غیرقابل قبول است. چون کسی که با داعش جنگیده و می‌تواند آنرا شکست بدهد جامعه بین المللی است.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که فرانسه و کشورهای دیگر که عضو ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا هستند بیش از دو سال است مواضع داعش را هدف حملات هوایی قرار می‌دهند.

آقای مکرون روز دوشنبه گفت او از مذاکرات صلح با شرکت همه طرف‌ها از جمله حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و وعده داد که در آغاز سال آینده میلادی طرح‌هایی در این زمینه ارائه دهد.

مشخص نیست که طرح‌های پیشنهادی فرانسه با تلاش‌های فعلی سازمان ملل متحد برای مذاکرات صلح سوریه چه تناسبی خواهد داشت.

او از مذاکرات جداگانه روسیه با ایران و ترکیه که با هدف کاهش درگیری‌های نظامی و احتمالا برگزاری مذاکرات صلح در سال آینده در شهر سوچی روسیه انجام شده است انتقاد کرد.

آقای مکرون گفت این طرح‌ها به شکست خواهند انجامید چون مخالفان حکومت را شامل نمی‌شود و اقدامی برای تحمیل یک نوع راه حل به مردم سوریه است.

او افزود: «من به حل بحران توسط نیروهای خارجی که می‌خواهند صلح را تحمیل کنند باور ندارم و به امتیاز دادن به فردی که تصور می‌کند کشورش در او خلاصه می‌شود اعتقاد ندارم».

XS
SM
MD
LG