لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

یک نظرسنجی: نتانیاهو پیروزی راحتی در انتخابات پارلمانی اسرائیل خواهد داشت


ادامه تسلط راست‌گرایان بر دوره بعدی کنست به این مفهوم است که نتانیاهو همچنان قوی‌ترین سیاستمدار برای تشکیل دولت بعدی خواهد بود.
ادامه تسلط راست‌گرایان بر دوره بعدی کنست به این مفهوم است که نتانیاهو همچنان قوی‌ترین سیاستمدار برای تشکیل دولت بعدی خواهد بود.

نخستین نظرسنجی بعد از اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی اسرائیل، نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو پیروزی راحتی خواهد داشت و دولت بعدی را نیز او تشکیل می‌دهد.

دولت کنونی آقای نتانیاهو به دلیل مخالفت یک حزب اپوزیسیون با پیش‌نویس قانون جدید معافیت سربازی برای یهودیان مذهبی، روز سوم دی تصمیم گرفت دوره کنونی مجلس را منحل و انتخابات زودهنگام را اعلام کند.

پس از آنکه نتانیاهو و رهبران احزاب هم‌پیمان با کابینه او بر سر جلو انداختن انتخابات به توافقی سریع رسیدند، مجلس این کشور تاریخ سه‌شنبه ۹ آوریل ۲۰۱۹ برابر با ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ را به عنوان موعد انتخابات تعیین کرد.

بر اساس اولین نظرسنجی بعد از این تحولات، که به خواست روزنامه معاریو انجام شده، در انتخابات پیش رو، حزب لیکود با کسب ۳۰ کرسی، که همسان کرسی‌های این حزب در دوره منحل شده است، همراه با احزابی که راست‌گرا هستند، در مجموع ۶۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را در اختیار خواهند داشت.

ادامه تسلط راست‌گرایان بر دوره بعدی کنست به این مفهوم است که نتانیاهو همچنان قوی‌ترین سیاستمدار برای تشکیل دولت بعدی خواهد بود.

به نوشته معاریو، بر اساس نظرسنجیِ تلفنی از ۵۰۲ اسرائیلی، با ضریب خطای بیش از چهار درصد، اگر ژنرال پیشین بنی گانتز، رئیس پیشین ستاد ارتش، بتواند یک حزب برپا کند، با ۱۶ کرسی دومین حزب دوره بعدی کنست خواهد بود.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، فرصت سه ماه و نیمه‌ای که تا انتخابات باقی مانده، احتمال گردآوری پولی کلان و تشکیل حزبی پرقدرت را از این نظامی پیشین سلب کرده و خود او نیز هنوز قصدش را رسما اعلام نکرده است.

حزب «یش آتید» به رهبری یائیر لاپید در نظرسنجی جدید به ۱۲ کرسی رسیده است؛ در حالی که آقای لاپید هنوز مدعی است که او دولت بعدی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش وای.نت، یائیر لاپید روز سه‌شنبه از مناخم مندلبلیت، دادستان اسرائیل، خواست اعلام کند که آیا می‌خواهد علیه بنیامین نتانیاهو در پرونده‌های تحقیقاتی فساد علیه او، کیفرخواست ارائه کند یا نه.

آقای لاپید می‌گوید که انتخابات در سایه چهار پرونده فساد نتانیاهو برگزار می‌شود و افکار عمومی باید حقیقت را بداند.

پلیس اسرائیل به دادستانی توصیه کرده بود که علیه نخست‌وزیر کیفرخواست صادر کند؛ دادستان گفته که کار رسیدگی به این پرونده‌ها را بدون ارتباط به انتخابات دنبال می‌کند.

برخی از سیاستمداران لیکود ارائه کیفرخواست علیه آقای نتانیاهو در انتخابات را نادرست می‌دانند ولی همزمان می‌گویند که حتی با وجود کیفرخواست، نتانیاهو می‌تواند در صحنه رقابت حضور داشته باشد.

اگر برای آقای نتانیاهو کیفرخواست صادر شود، بعید نیست که گیدئون ساعار، سیاستمدار تازه بازگشته به لیکود، بارزترین چهره این حزب باشد.

در این میان، آوی گبایی، رهبر حزب کارگر، دوشنبه شب مدعی شد که انتخابات این بار، صحنه رقابت بین او و نتانیاهو است؛ این ادعا، نظر به کاهش چشمگیر کرسی‌های این حزب در نظرسنجی، با حقیقت همخوانی ندارد.

زیپی لیونی، وزیر خارجه اسبق، اگر به جای آوی گبایی در رهبری اتحاد صهیونیستی (شامل حزب کارگر) در انتخابات شرکت کند، ممکن است جایگاه ضعیف این اتحاد را اندکی تقویت کند اما آقای گبایی با سپردن رهبری اتحاد به خانم لیونی مخالف است.

از سوی دیگر، موشه یعلون، ژنرال و وزیر دفاع پیشین، روز سه‌شنبه با اعلام تشکیل یک حزب تازه، از رقابت با بنیامین نتانیاهو برای بدست گرفتن رهبری سیاسی کشور خبر داد؛ این در حالی است که حزب تازه آقای یعلون یارای رقابت با حزب لیکود که خود او در گذشته عضو آن بوده است را نخواهد داشت.

موشه کاخلون، وزیر دارایی دولت کنونی و رهبر حزب کولانو و نفتالی بنت، وزیر آموزش و پرورش کنونی و رهبر حزب راستگرای خانه یهود نیز خود را شایسته نخست‌وزیری می‌دانند اما جایگاه نه چندان قوی احزاب‌شان در افکار عمومی، این خواسته آنها را فعلا در حد یک رویا باقی می‌گذارد.

طبق نظرسنجی معاریو، در انتخابات پیش رو، حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین، تنها پنج کرسی، حزب چپ «مرتز» شش کرسی، هر یک از احزاب مذهبی یهودی پنج تا شش کرسی، و یک زن سیاستمدار جوان به نام اورلی لوی که حزب اجتماعی تازه‌ای تشکیل داده، شش کرسی خواهند داشت.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۲۱ درصد اعراب شهروند اسرائیل اگر اتحاد پیشین خود را حفظ کنند، در دوره بعدی کنست ۱۳ کرسی خواهند داشت اما نشانه‌هایی از اختلاف میان شخصیت‌های اتحاد عربی بروز کرده و ممکن است آنها دوباره به صورت احزاب کوچک و نه یک فهرست مشترک، وارد کارزار انتخابات شوند.

دولت حال حاضر نتانیاهو، از روز چهارشنبه ششم دی که دوره کنونی کنست رسما منحل می‌شود، دولت گذار و انتقالی محسوب خواهد شد.

XS
SM
MD
LG