لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

پومپئو: «سوء‌مدیریت» حکومت ایران عامل خسارت شدید سیل در کشور است


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «حکومت ایران عوامل خارجی را مقصر قلمداد می‌کند، حال آن که در واقع سوءمدیریت آنهاست که به این فاجعه منجر شده است».
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «حکومت ایران عوامل خارجی را مقصر قلمداد می‌کند، حال آن که در واقع سوءمدیریت آنهاست که به این فاجعه منجر شده است».

آمریکا روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین حکومت تهران را مسئول خسارات سیل شدید هفته‌های اخیر در ایران دانست و در عین حال گفت که واشینگتن آماده ارسال کمکهای مالی به سیل‌زدگان از طریق صلیب سرخ و انتقال آن به هلال احمر ایران است.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا گفت «سوء‌مدیریت» حکومت ایران در زمینه شهرسازی و آمادگی برای سوانح به این فاجعه منجر شده است.

او گفت: «از طرف مردم آمریکا مراتب همدردی خود را با قربانیان سیل‌های اخیر در ایران اعلام می‌کنم. این سیل‌ها بار دیگر میزان سوءمدیریت حکومت ایران در برنامه‌ریزی شهری و آمادگی خدمات امدادی را نشان می‌دهد».

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «حکومت ایران عوامل خارجی را مقصر قلمداد می‌کند، حال آن که در واقع سوءمدیریت آنهاست که به این فاجعه منجر شده. آنها حتی فعالان محیط زیست را به خاطر کمک به مردم جهت آمادگی با چنین مسائل عینی زندانی می‌کنند. ایالات متحده آماده مساعدت و همکاری با فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است که بتوانند کمک‌های مالی را به طور مستقیم به هلال احمر ایران جهت کمک برسانند».

وزیر خارجه ایران غروب دوشنبه گفته بود تحریم‌های دولت آمریکا باعث شده که ایران نتواند تجهیزات مورد نیاز از جمله هلی‌کوپترهای امدادرسان تهیه کند.

آقای ظریف در پیام خود در شبکه توئیتر نوشت: «سیاست فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شواری امنیت سازمان ملل و برخلاف حکم دیوان بین المللی دادگستری است و افزود: «این تحریم‌ها در کمک‌رسانی هلال احمر ایران به تمامی مناطق آسیب دیده از سیل بی‌سابقه اخلال ایجاد کرده است».

وزیر خارجه ایران اظهار داشت: این تحریم‌ها مانع از آن شده که ایران بتواند تجهیزات ضروری از جمله هلی‌کوپترهای امدادرسان خریداری کند. او افزود: «این فقط جنگ اقتصادی نیست، این تروریسم اقتصادی است».

طبق آمار خبرگزاریهای ایران، رقم تلفات سیل دو هفته اخیر تاکنون به دستکم ۵۷ نفر رسیده است.

در روزهای اخیر علاوه بر نواحی شمالی تعداد زیادی از روستاها و شهرهای غرب ایران را سیل فرا گرفته و در برخی نقاط وضعیت اضطراری اعلام شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز سه‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت به دلیل تحریم‌های آمریکا تمامی حساب‌های هلال احمر ایران در بانک‌های خارجی مسدود شده و هیچ نهاد خارجی نمی‌تواند برای مردم سیل‌زده ایران کمک مالی ارسال کند.

مقامات محلی بارها خواستار اعزام هلی‌کوپترهای بیشتری به مناطق دور افتاده شده‌اند که ارتباط آنها از طریق جاده قطع شده است.

رادیو تلویزیون دولتی ایران روز سه شنبه گفت ده‌ها هلی‌کوپتر نظامی و هلال احمر ایران در عملیات نجات شرکت دارند.

دولت‌های بریتانیا و آلمان پیشنهاد ارسال کمک از جمله قایق و تجهیزات ایمنی داده‌اند.

به گزارش رسانه‌های ایران سیل بیش از ۸۰ جاده بین شهرها و بیش از دو هزار و ۲۰۰ جاده روستایی را قطع کرده و جریان انتقال برق و ارتباطات بسیاری از مناطق از جمله در استان‌های ایلام و لرستان قطع شده است.

XS
SM
MD
LG