لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

سازمان ملل: ۵۰ نفر در اعتراض های شهر «تعز» يمن جان باختند


تصویر یکی از اعتراض های مردمی در «تعز»، دومین شهر بزرگ یمن
تصویر یکی از اعتراض های مردمی در «تعز»، دومین شهر بزرگ یمن
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می گويد گزارش هايی دريافت کرده است که نشان می دهد از روز يکشنبه تاکنون (سه روز گذشته) بيش از ۵۰ نفر از معترضان یمنی از سوی نيروهای امنيتی این کشور کشته شده اند.

ناوی پيلای، کميسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، در عين حال گفته است که اين گزارش ها بايد تاييد شوند.

به گفته وی، اين کشتارها زمانی رخ داد که ارتش يمن، گارد رياست جمهوری و ساير نيروهای امنيتی، اردوگاه محل تجمع معترضان را در شهر جنوبی «تعز» ويران کردند.

بر اساس گزارش یاد شده، در جريان اين حمله صدها نفر نيز زخمی شده اند.

خانم پیلای از نيروهای ارتش يمن خواسته است تا به حرکات خشونت بار و حملات خود عليه معترضان پايان دهند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین تاکيد کرده است که اعمال خشونت بيشتر موجب بروز نا امنی و خطر دور شدن کشور از حل و فصل بحران سياسی از راه مسالمت آميز خواهد شد.

گزارش خبرگزاری ها حاکی است که احتمال می رود در جريان درگيری نيروهای امنيتی با معترضان در شهر تعز، صدها نفر نيز بازداشت شده باشند.

اعتراض های چهار ماهه اخير در «تعز» که دومين شهر بزرگ يمن محسوب می شود، طولانی ترين دوره اعتراض به حکومت علی عبدالله صالح در اين کشور است که از سال ۱۹۷۸ قدرت را در يمن در اختيار دارد.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که نيروهای امنيتی يمن با حمايت تانک ها همچنين به بيمارستانی در اين شهر حمله کرده و ۳۷ تن از مجروحان را با خود بردند.

کميسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل با تقبيح اين اقدام نيروهای امنيتی يمن خواستار دسترسی مجروحان و زخمی ها به دارو و امکانات پزشکی برای درمان خود شده است.

ناوی پيلای همچنين خواستار تحقيقات مقام های يمنی در باره ناپديد شدن، شکنجه و کشتار معترضان شده است.

به دنبال نا آرامی های تونس و مصر و سقوط روسای جمهور اين دو کشور، ساير کشورهای عربی و شمال آفريقا صحنه اعتراض های مردمی به دهها سال زمامداری حاکمان اين کشورها بوده است.

خشونت ها در يمن طی ماه های اخير به اوج خود رسيده است و در جريان حملات نيروهای وفادار به علی عبدالله صالح به تجمع های اعتراضی، صدها نفر کشته و هزاران نفر نيز زخمی شده اند.

رييس جمهور يمن تاکنون سه بار وعده داده که از قدرت کناره گيری کند ولی هر بار از امضای پيمان خروج از قدرت که با ميانجی گيری شورای همکاری خليج فارس تهيه شده بود سرباز زده است.
XS
SM
MD
LG