لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

دونالد ترامپ پس از انتشار‌ ایمیل‌های مربوط به روسیه از پسرش دفاع کرد


یک روز پس از آنکه پسر دونالد ترامپ با انتشار‌ ایمیل‌هایی تمایل خود به دریافت اطلاعات مخرب در مورد هیلاری کلینتون از منابع وابسته به حکومت روسیه را برملا کرد، رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که پسر ارشدش «با شفافیت عمل کرده و بی‌گناه است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه ضمن دفاع از رفتار پسر ارشدش ادامه تحقیقات در مورد احتمال رابطه و همکاری اطرافیان خود با حکومت روسیه را «بزرگترین اعمال فشار مغرضانه در تاریخ سیاست آمریکا» توصیف کرد.

این موضع‌گیری آقای ترامپ درست یک روز پس از آن است که پسر ارشدش دونالد ترامپ جونیور‌ ایمیل‌هایی را منتشر کرد که تاکنون واضح‌ترین شواهد مربوط به تمایل کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ برای دریافت کمک از حکومت روسیه است.

در این‌ ایمیل‌ها که پسر دونالد ترامپ آن را روز یکشنبه در مجموعه‌ای از پیام‌ها روی شبکه توئیتر منتشر کرد تماس او با یک لابی‌گر را نشان می‌دهد که از او خواسته بود «با یک وکیل دولت روسیه ملاقات کند که ظاهرا اطلاعات مخربی در مورد خانم کلینتون دارد» و «بخشی از اقدامات روسیه و حکومت آن کشور برای حمایت از نامزدی دونالد ترامپ» بوده است.

این پیام‌ها نشان می‌دهند که به دونالد ترامپ جونیور گفته شده بود که حکومت روسیه اطلاعاتی دارد که می‌تواند خانم کلینتون را به خاطر روابطش با روسیه «مجرم» نشان دهد.

پسر دونالد ترامپ در پاسخ به یکی از این‌ ایمیل‌ها نوشته است: «به شدت به آن علاقمند هستم».

جی سکولوو، وکیل مدافع خصوصی دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت پسر دونالد ترامپ با پذیرش این ملاقات هیچ قانونی را نقض نکرده است.

او افزود آقای ترامپ از ملاقات پسرش در ژوئن ۲۰۱۶ اطلاع نداشته و تا «همین اواخر» از تماس‌ ایمیلی پسرش هم مطلع نبوده است.

او گفت تحقیقات مشاور ویژه رابرت مولر مدیر سابق اف‌بی‌آی در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته شامل رییس‌جمهوری نمی‌شود.

دونالد ترامپ جونیور نیز در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز از عملکرد خود دفاع کرد و گفت دلیل پذیرش این ملاقات «سرعت میلیون مایل در ساعت کارزار انتخاباتی» و سوءظن او در این مورد بوده که شاید وکیل روسی اطلاعات «برملا نشده‌ای» در مورد رسوایی‌های هیلاری کلینتون داشته باشد.

پسر آقای ترامپ افزود این ملاقات «به هیچ نتیجه‌ای نرسید» و چون مسئله مهمی نبود هیچگاه دراین مورد چیزی به پدرش نگفت.

دونالد ترامپ جونیور گفت: «اکنون که به گذشته فکر می‌کنم شاید به شیوه دیگری عمل می‌کردم».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید دمکرات‌ها در کنگره آمریکا ضمن ابراز انزجار ادعا می‌کنند که تبادل این‌ ایمیل‌ها نشان دهنده تماس و همکاری کمپین دونالد ترامپ با عوامل حکومت روسیه است.

آدام شیفت عضو دمکرات کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان گفت: «تمامی تکذیب‌های قبلی مشاوران و نزدیکان دونالد ترامپ در مورد رابطه با روسیه اکنون باید مجددا بررسی شود».

اما جمهوریخواهان که بیش از همه از رسوایی احتمالی مربوط به رابطه کارزار دونالد ترامپ با روسیه لطمه خواهند خورد تاکنون انتشار‌ ایمیل‌های پسر ارشد آقای ترامپ را محکوم نکرده‌اند.

میچ مک کانل رئیس جمهوریخواه مجلس سنا گفت کاملا مطمئن است که تحقیقات این مجلس «تمامی حقایق را در این ماجرا روشن خواهد کرد». و سناتور سوزان کالینز عضو جمهوریخواه کمیته امور امنیتی مجلس سنا هشدار داد که این‌ ایمیل‌ها «فقط بخشی از یک تصویر بزرگتر» هستند.

XS
SM
MD
LG