لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

اردوغان از حمله به منطقه کردنشین شمال سوریه «در روزهای آینده» خبر داد


اردوغان گفته است که خواستار حمایت آمریکا از «تلاش‌های مشروع ترکیه» در مبارزه با ترور است.
اردوغان گفته است که خواستار حمایت آمریکا از «تلاش‌های مشروع ترکیه» در مبارزه با ترور است.

رجب طیب اردوغان روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه اعلام کرد که ترکیه «ظرف چند روز آینده» به ناحیه کردنشین شمال سوریه حمله خواهد کرد و خواستار حمایت آمریکا از تلاش‌های آنکارا شد.

رئیس‌جمهور ترکیه هدف از عملیات جدید علیه ناحیه «عَفْرین» را «پاکسازی ترور» از مرز جنوبی کشورش اعلام کرده است.

ناحیه عفرین تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد سوریه موسوم به یگان‌های مدافع خلق است. آنکارا این یگان‌ها را گروهی تروریستی می‌داند و مدعی است که این یگان‌ها با حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، ارتباط دارند.

یک سخنگوی یگان‌های مدافع خلق در عفرین گفته که درگیری‌ها از نیمه‌شب گذشته بین واحدهای این تشکیلات و نیروهای ترک در نزدیکی مرز با ترکیه آغاز شده است.

روژات روی می‌گوید گلوله‌باران مناطقی در ناحیه عفرین، در استان حلب، طی روز یکشنبه موجب مرگ یکی از جنگجویان یگان‌ها و جراحت چند غیرنظامی شده است.

ترکیه و متحدان آن از جمله ایالات متحده، حزب کارگران کردستان ترکیه را سازمانی تروریستی می‌دانند. با این حال، آمریکا برخی از کردهای سوریه را برای مقابله با گروه حکومت اسلامی، داعش، بسیج کرده است- اقدامی که موجب بروز تنش میان واشینگتن و آنکارا شده است.

آقای اردوغان در سخنان روز یکشنبه خود گفت که «به رغم همه این مسائل»، او خواستار همکاری با آمریکا در این منطقه است و امیدوارم که واشینگتن در عملیات عفرین طرف یگان‌های مدافع خلق را نگیرد.

او افزود که ما خواستار حمایت آمریکا از «تلاش‌های مشروع ترکیه» در مبارزه با ترور هستیم.

روز یکشنبه همچنین سخنگو رئیس‌جمهوری ترکیه برخی گزارش‌ها درباره تلاش آمریکا برای استقرار ۳۰ هزار نیروی امنیتی در مرز سوریه که شبه‌نظامیان کرد را نیز در بر می‌گیرد، «نگران‌کننده» خواند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ماه دسامبر گزارش داد که ایالات متحده روی یک برنامه آموزشی برای گاردهای مرزی کرد و عرب در سوریه کار می‌کند که هدف از آن جلوگیری از ظهور دوباره گروه داعش است.

ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، می‌گوید که آمریکا در حال برداشتن گام‌هایی به منظور مشروعیت بخشیدن و محکم کردن جای پای یگان‌های مدافع خلق است.

او تأکید کرد که «این وضعیت کاملاً غیرقابل قبول است» و ترکیه از خودش دفاع خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان گفته است که حمله جدید ترکیه در آفرین عملیات سال ۲۰۱۶ این کشور را تا شمال سوریه گسترش خواهد داد که با هدف مبارزه با داعش و ایجاد مانع در مسیر پیشروی نیروهای کرد سوریه صورت گرفت.

سخنگوی یگان‌های مدافع خلق تصریح کرده که شبه‌نظامیان کرد برای «دفاع از دستاورد‌های‌مان و سرزمین‌های‌مان» خواهند جنگید.

هدیه یوسف یک مقام ارشد کرد هم در توئیتر نوشته است که عملیات ترکیه علیه عفرین «تعدی» به مردم سوریه و زیر سؤال بردن تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی در سوریه است.

درگیری ترکیه با شبه‌نظامیان وابسته به پ‌کاکا که از سال ۱۹۸۴ آغاز شده بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG