لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

تهدید حوثی‌های یمن به حمله علیه شش «هدف حساس» عربستان و سه هدف در امارات


نیروهای تازه نفس حوثی سوار بر خودروهایشان در شهر صنعا.
نیروهای تازه نفس حوثی سوار بر خودروهایشان در شهر صنعا.

حوثی‌های یمن روز یکشنبه هشتم دی‌ اعلام کردند که شش هدف «حساس» در عربستان و سه هدف در امارات را در فهرست حملات خود قرار داده‌اند.

برخلاف مذاکرات غیر رسمی در رابطه با صلح یمن، بیانیه حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران نشان می‌دهد که این گروه کماکان در موضع حمله قرار دارد.

یحیی ساری از سخنگویان نظامی حوثی‌ها در سخنانی به اشاره به فعالیت‌های نظامی امسال و چشم‌انداز سال آینده، بدون اشاره به جزئیات، گفت این اهداف «حیاتی و حساس» هستند.

وی همچنین در اظهاراتش که از تلویزیون المسیره یمن منتشر شد، تهدید کرد هر نوع حمله‌ به این گروه و مردم یمن با پاسخ متناسب نظامیان حوثی مواجه خواهد شد.

همزمان با اظهارات آقای ساری، یک حمله موشکی به رژه نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت امارات در شهر ضالع یمن، حداقل شش کشته بر جای گذاشت. حدود ۱۵ تا ۲۵ نفر نیز در این حادثه زخمی شده‌اند.

نیروهای جدایی‌طلب، حوثی‌ها را به انجام این حمله متهم کرده‌اند اما حوثی‌ها این موضوع را تایید نکرده و هیچ واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

نیروهای جدایی‌طلب یمنی اعلام کرده‌اند که این حمله در پایان رژه نیروهای موسوم به «کمربند امنیتی» انجام شده است. این گروه از دولت عبدربه حمایت می‌کند، اما خواهان تشکیل یک دولت مستقل در جنوب است.

حوثی‌ها تاکنون حملات متعددی به فرودگاه‌های غیرنظامی و دیگر اهداف در عربستان داشته‌اند.

اواسط سپتامبر امسال به تاسیسات نفتی عربستان حمله شد که حوثی‌ها مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، اما آمریکا، قدرت‌های اروپایی و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند.

ایران حمله به این تاسیسات را رد کرد.

همان ماه حوثی‌ها اعلام کردند اگر نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان به مواضع آنها حمله نکند، پرتاب موشک و حملات پهپادی را متوقف خواهند کرد. بر اساس گزارش‌ها، عربستان از آن زمان مذاکرات غیررسمی با حوثی‌ها برای رسیدن به توافق صلح را شدت بخشیده است.

عربستان آذرماه امسال ده‌ها زندانی گروه شبه‌نظامی حوثی را آزاد کرد.

امارات ژوئیه سال جاری اعلام کرد که از ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه حوثی‌ها خارج می‌شود.

این ائتلاف در سال ۲۰۱۵ و پس از کنترل بخش‌های وسیعی از یمن توسط حوثی‌ها، تشکیل شد و از نیروهای عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهوری مورد حمایت سازمان ملل در یمن حمایت می‌کند.

جنگ یمن بنابر گزارش سازمان ملل، بدترین بحرانی‌ انسانی حال حاضر را رقم زده است.

منابع: رویترز، رادیو فردا/ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG