لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

ظریف: اروپا نمی‌تواند از بار مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها شانه خالی کند


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران در نخستین واکنش یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی به طرح اتحادیه اروپا برای تحریم تهران، چند کشور اروپایی را متهم کرد که به گروه‌های به گفته او «تروریستی» پناه داده‌اند و نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کند.

واکنش توئیتری محمد جواد ظریف به اظهارات آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک، است که روز سه‌شنبه ۱۸ دی‌ماه خبر داد اتحادیه اروپا به دلیل «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا» با وضع تحریم‌هایی علیه یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران موافقت کرده است.

وزیر خارجه ایران در صفحه توئیتر خود نوشته است: «اروپایی‌ها شامل دانمارک، هلند و فرانسه پایگاه سازمان مجاهدین خلق – که ۱۲ هزار ایرانی را کشته و همکار در جنایات صدام علیه کردهای عراق بودند- و سایر گروه‌های تروریستی هستند که از اروپا دست به کشتار ایرانی‌های بی‌گناه می‌زنند».

آقای ظریف افزوده که «اروپا نمی‌تواند با متهم کردن ایران از بار مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها شانه خالی کند».

منابع مطلع در اتحادیه اروپا به رادیو فردا گفته‌اند که اتحادیه اروپا در نشست روز سه‌شنبه خود، دفتر امنیت داخلی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و دو شخص حقیقی به نام‌های «سعید هاشمی مقدم و اسدالله اسدی» را تحریم کرده است.

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی است که تیرماه امسال به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین خلق در پاریس، در آلمان بازداشت شد. سعید هاشمی مقدم نیز معاون وزیر اطلاعات ایران است که متهم است دستور بمب‌گذاری در تجمع مخالفان جمهوری اسلامی در حومه پاریس را صادر کرده بود.

پیشتر هم فرانسه در روز دهم مهرماه اعلام کرد که دارایی‌های متعلق به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و همچنین دو شهروند ایرانی را به دلیل ارتباط با حمله نافرجام به همایش پاریس توقیف کرده است؛ در عین حال اعلام شد که یک دیپلمات ایرانی از خاک فرانسه اخراج شده است.

همایش مجاهدین خلق نهم تیرماه در حومه پاریس برگزار شد و به دنبال آن مقامات فرانسه از خنثی‌سازی یک طرح حمله به این همایش خبر دادند.

دانمارک هم روز هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در صدد ترور یک فعال مخالف جمهوری اسلامی بوده است.

سرویس امنیتی دانمارک اعلام کرده بود که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای «جنبش الاحواز» بازداشت شده، اما این فرد اتهامات وارده را رد کرده است.

خبر تحریم جدید علیه ایران در حالی منتشر می‌شود که دانمارک روز ۲۹ آبان‌ماه اعلام کرد که سفیر خود را به تهران باز می‌گرداند.

بر اساس توئیت وزیر خارجه ایران و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG