لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

از سرگیری مذاکرات ۵+۱ برای بررسی پرونده ایران


نیکلاس برنز به ایران پیام داد راه انزوا را انتخاب نکند.
نیکلاس برنز به ایران پیام داد راه انزوا را انتخاب نکند.

بنا به گزارش رسمی دبيرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران قطعنامه ۱۷۳۷ را نپذيرفته و کشورهایی که به گروه «۵+۱» معروف شده اند - پنج عضو دایمی شورای امنیت به همراه آلمان - برای بررسی پرونده هسته ای ایران در روز دوشنبه در لندن، تشکيل جلسه می دهند.


به گزارش حبرگزاری آسوشيتد پرس، دیپلمات های ارشد پنج کشور عضو دايمی شورای امنيت و آلمان، روز دوشنبه آينده در لندن جلسه برگزار می کنند تا ضمن بررسی پرونده ایران، درباره تدوین قطعنامه دیگری در این باره، رایزنی کنند.


در واشينگتن، نيکلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريکا ضمن اعلام خبر برپایی این نشست گفت: «جمهوری اسلامی ايران مشغول درگير کردن خود با جامعه جهانی است و بايد موضع محکم تری اين بار در دستور کار قرار گيرد.»


وی همچنین تاکید کرد که هنوز، برای اظهار نظر درباره محتوای قطعنامه دوم، «بسیار زود» است.


سفير روسيه در شورای امنيت سازمان ملل:هدف ما از فشار، تحريم ايران نيست و قصد داريم با ابزاری که در اختيار داريم، به يک راه حل سياسی برسيم

گزارش دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی که غروب روز پنج شنبه، در شورای حکام خوانده شد، تاييد می کند که جمهوری اسلامی ايران از درخواست شورای امنيت سازمان ملل تبعيت نکرده و فعاليت های غنی سازی خود را تعليق نکرده است.


شورای امنيت سازمان ملل، دوماه پيش ضمن اعمال برخی تحريم ها بر صنايع موشکی و اتمی جمهوری اسلامی ايران، مدت ۶۰ روز به ايران فرصت داد تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم خود را به حالت تعليق درآورد.


مقامات جمهوری اسلامی ایران با استناد به مفادی از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، اين درخواست را «غير قانونی» خوانده و قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل را رد کردند.


ويتالی چورکين، سفير روسيه در شورای امنيت سازمان ملل، ضمن خودداری از اظهار نظر درباره گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره ایران، گفت: «ما نباید هدف خود را از منظر دور کنیم. هدف ما این نیست که باید درباره ایران قطعنامه صادر کنیم یا ایران را تحریم کنیم، هدف ما این است که به یک نتیجه سیاسی دست پیدا کنیم.»


در تيرماه سال جاری، کشورهای موسوم به ۵+۱، که متشکل از کشورهای آمريکا، بریتانیا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان است، مجموعه ای از پيشنهادهای اقتصادی را به ايران ارايه دادند تا ایران برای اعتماد سازی و در ازای دريافت اين کمک ها، داوطلبانه برنامه غنی سازی اورانيوم خود را تعليق کند.


با رد اين پيشنهاد از سوی ايران، دوماه رايزنی سخت و سنگين ميان کشورهای عضو دايم شورای امنيت درگرفت تا به قطعنامه ۱۷۳۷ و تحريم محدود جمهوری اسلامی ايران منتهی شد.


در جريان مذاکرات، آمريکا، فرانسه و بریتانیا، تحريم های سخت تری برای مقابله با ايران پيشنهاد کرده بودند که با مخالفت روسيه و چين همراه شد.


احتمال تحریم های سنگین تر


به رغم مخالفت صریح روسیه با تحریم ایران، جکی ساندرز، از ديپلمات های ارشد آمريکا در شورای امنيت سازمان ملل گفته بايد تحريم های سنگين تری را عليه ايران به کار گرفت تا بدانند نبايد با خواست جامعه جهانی مبارزه کنند.


دو ديپلمات بدون ذکر نام خود اعلام کردند تحريم های شديدتری در راه است و به مواردی چون، ممنوع شدن سفر مقامات، قطع قبول سپرده های تضمينی، موانع صادرات و واردات و ممنوعيت سنگين در مبادلات اتمی و نظامی اشاره کردند

فيليپ دوست بلازی، وزير خارجه فرانسه هم درخواست کرده با ابزار اتحاد بين المللی و مشارکت دسته جمعی، با ايران برخورد شود تا مقامات جمهوری اسلامی بفهمند که خواست دنيا از آنها چيست.


وی با صراحت اعلام کرد فرانسه از قطعنامه دوم که به ايران پيام محکم تری دهد، حمايت می کند.


در بریتانیا، مارگرت بکت، وزير امور خارجه که قرار است ميهمان ديگر کشورهای ۵+۱ در لندن باشد، اعلام کرد کشورش با ديگر متحدان خود درباره ايران رايزنی می کند، اما در ادامه گفت که هدف تغيير نکرده و کماکان قصد اين است که از دستيابی ايران به بمب اتمی جلوگيری کرد.


دو ديپلمات بدون ذکر نام خود اعلام کردند تحريم های شديدتری در راه است و به مواردی چون، ممنوع شدن سفر مقامات، قطع قبول سپرده های تضمينی، موانع صادرات و واردات و ممنوعيت سنگين در مبادلات اتمی و نظامی اشاره کردند.


مقامات جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده اند از مذاکره استقبال می کنند اما حاضر به تعليق فعاليت های اتمی خود نيستند.


آقای برنز به مقامات ايرانی هشدار داد مذاکره را انتخاب کنند و گفت: «اين راهی که انتخاب کرده اند، با انزوای بيشتر ايران همراه است.»


XS
SM
MD
LG