لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

«اختلاف نظر بین وزير دفاع و مقام عالی نظامی اسرائيل در مورد حمله به ايران»


ژنرال گابی اشکنازی
ژنرال گابی اشکنازی
يکی از روزنامه های اسرائيل گزارش داده که سال گذشته ميلادی، مقام عالی نظامی اسرائيل با نقشه های حمله به تاسيسات اتمی ايران که از سوی اهود باراک، وزير دفاع اين کشور پيشنهاد شده بوده، مخالفت کرده است.

به گزارش رويترز، روزنامه هاآرتص در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شده می گويد ژنرال «گابی اشکنازی» که ماه آينده بازنشسته می شود، معتقد است که هرگونه برپايی جنگ عليه ايران، «نتايج فاجعه باری در پی خواهد داشت». اين روزنامه اسرائيلی نوشته که آقای اشکنازی از بنيامين نتانياهو قول گرفته که در صورت بررسی اين طرح، نظر کارشناسی او هم لحاظ شود.

منابع آگاه و بدون نام در گزارش هاآرتص گفته اند که از آن زمان، روابط سرد و بد ميان وزير دفاع و ژنرال اشکنازی شکل گرفته است. آقای باراک سال گذشته و با اشاره به پايان دوره چهارساله خدمت ژنرال اشکنازی گفته بود که دوران خدمت او را تمديد نخواهد کرد.

گابی اشکنازی رييس ستاد مشترک ارتش اسرائيل، چهار سال پيش در سال ۲۰۰۷ جايگزين «دان هالوتز» شد که يک سال پس از جنگ اسرائيل با حزب الله لبنان، از مقام خود استعفا داده بود.

آقای باراک اعلام کرده «يعاف گالانت» رييس نيروهای نظامی اسرئيل در جبهه مقابل باريکه غزه، جايگزين ژنرال اشکنازی خواهد شد.

گزارش هاآرتص می گويد آقای گالانت در مقايسه با اشکنازی ديدگاه های تندروتری دارد و جلوی نقشه های اهود باراک که مصمم به اجرای حمله نظامی به ايران است را نخواهد گرفت.

رويترز می گويد دولت راستگرای بنيامين نتانياهو در اسرائيل بارها از تهديد به حمله نظامی عليه تاسيسات هسته ای ايران سخن گفته ولی اسرائيل به تنهايی حمايت ديپلماتيک و نظامی برای چنين کاری را ندارد.

برخی کارشناسان می گويند با توجه به تاثير تحريم ها و اقدامات خرابکارانه و مخفيانه عليه برنامه اتمی ايران، عطش جنگ طلبی اسرائيل کمتر شده است.

دولت اسرائيل عليه ژنرال ها

اسرائيل از تحريم های بين المللی عليه ايران برای توقف برنامه غنی سازی اورانيوم استقبال کرده است. برنامه ای که غرب و آمريکا به آن مظنون هستند و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند ولی تهران هدف اين برنامه را توليد برق عنوان کرده است.

با اين حال اسرائيل معتقد است هرگونه مقابله ديپلماتيک با ايران بدون داشتن چاشنی تهديد به اقدام نظامی، تاثير نخواهد داشت.

هاآرتص از تنش دولت با مقامات نظامی و دولتی بر سر ايران خبر داده و می گويد چهره های نظامی و امنيتی که در موضوع ايران نگاه معتدل تری دارند، از کار کنار رفته اند.

اين روزنامه می گويد چهره هايی مانند مئير داگان، رييس سابق موساد که به تازه گی از پست خود کنار رفت و يا ژنرال اشکنازی، از چهره های معتدل محسوب می شوند که عطش جنگ طلبی ندارند. آقای داگان در ارزيابی خود گفته بود ايران تا سال ۲۰۱۵ توان ساخت بمب اتمی را نخواهد داشت و اسرائيل نبايد در موضوع مقابله و اقدام نظامی، عجولانه تصميم بگيرد.

هاآرتص می گويد ديگر چهره های معتدل امنيتی و نظامی هم به تدريج کنار رفته اند. «آموس يالدين» مقام ارشد اطلاعاتی نظامی ماه گذشته بازنشسته شده است. «يووآل ديسکين» از مقامات امنيت داخلی اسرائيل هم تا پنج ماه ديگر بازنشسته خواهد شد.

اين روزنامه اسرئيلی نوشته اسرائيل در سال ۲۰۱۰، سال گذشته ميلادی به جنگ نرفت و ابتدای سال ميلادی با فصل زمستان متقارن است که در آن حمله نظامی انجام نمی شود ولی به هر حال، مسئله جنگ به تدريج با نزديک شدن به فصل بهار دوباره گرم و مطرح خواهد شد.
XS
SM
MD
LG