لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

انتقاد از «سناریوی بازداشت بقایی»؛ احمدی‌نژاد: افشاگری می کنم


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که «سناریوی ناجوانمردانه» بازداشت حمید بقایی از سوی «باندهای قدرت و ثروت» صورت گرفت و در آینده‌ای نزدیک درباره این «توطئه‌» به طور کامل افشاگری خواهد کرد.

متن کامل نامه محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه نهم مرداد در وب‌سایت دولت بهار منتشر شده که در آن آمده است وی قصد دارد «پشت پرده نقشه شوم و اقدامات زشت را برملا» کند.

رئیس‌جمهوری سابق ایران در نامه خود بدون اشاره به نام و نشانی «باندهای قدرت و ثروت» نوشت که آنها «با سواستفاده از شرایط به دنبال اجرای سناریویی ناجوانمردانه» علیه برخی از مدیران دولت‌ او هستند.

وی بازداشت حمید بقایی از سوی قوه قضائیه را «پرده اول این سناریو» معرفی کرد و سخنان «غیرقانونی رئیس دیوان محاسبات و اتهامات سراسر کذب» وی را «پرده دوم این سناریو» دانست.

محمود احمدی‌نژاد با تکذیب اظهارات رئیس دیوان محاسبات نوشت که گفته‌های این مقام مسئول «مصداق مجرمانه اشاعه اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» بوده و «مستوجب تعقیب قضایی» است.

او اضافه کرد: «از آنجا که طی سال‌های اخیر شکایت ما از افترا و اتهام زنندگان تا کنون رسیدگی نشده است» ٬ قصد دارد «شرح کاملی از اصل ماجرا و توطئه‌های غیر اخلاقی طراحی شده» را فاش کند.

فیاض شجاعی، رئیس دیوان محاسبات کشور، بازوی نظارتی مجلس در گفت‌وگویی که روز یکشنبه هشتم مرداد در روزنامه اعتماد انتشار یافت، گفته بود که محمود احمدی‌نژاد، هفت حکم قطعی و در حال اجرا در این دیوان دارد که که پنج مورد آن نفتی است.

آقای شجاعی، پرونده فروش نفت توسط نیروی انتظامی، پرونده خرید بنزین در قبال فروش نفت خام، پرونده بابک زنجانی، پرونده واریز ۱۶ میلیارد تومان به دانشگاه ایرانیان، پرونده ۱۵ میلیاردی سازمان هلال احمر از جمله پرونده‌های احمدی‌نژاد و دولتش در این دیوان اعلام کرده بود.

۱۴ تیر ماه نیز محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفته بود که بر اساس گزارش دیوان عالی محاسبات٬ دولت محمود احمدی‌نژاد طی سال‌های ۸۷ تا ۹۱، در مجموع ۲۶.۸ هزار میلیارد تومان تخلف از قانون یا تعلل در تسویه داشته است.

به نوشته دولت بهار، محمود احمدی‌نژاد در نامه خود سخنان رئیس دیوان محاسبات کشور را همسو با بازداشت حمید بقایی از سوی قوه قضائیه دانست و واکنش تدی به آن نشان داد.

حمید بقایی هم که هفته پیش از زندان با تأمین وثیقه آزاد شد، با حمله شدید به قوه قضاییه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی این قوه، را فردی «دروغگو» خواند و آروزی سرنگونی برای مخالفانش کرد.

حمید بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد بود که پرونده‌های مالی دارد. صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از سوی شورای نگهبان رد شده بود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای هم در پاسخ به سخنان حمید بقایی گفت «اینکه افرادی که متهم به فساد مالی می‌شوند بخواهند با غوغاسالاری مسیر پرونده را تغییر دهند، هیچ بعید نیست. اینکه بخواهند احیاناً فشار بیاورند، بعید نیست.»

محسنی اژه‌ای افزود «اینها تصور می‌کنند موقعیتی در جامعه دارند و می‌خواهند با برخی حرف‌ها و کارها، تست بزنند. کما اینکه مدتی قبل در انتخابات یک تستی کردند و نباید خیلی بها داد».

محمود احمدی‌نژاد٬ اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی پس از ناکام ماندن برای ورود به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اخیر از سوی شورای نگهبان٬ انتقاد‌ها و حملات خود علیه ارکان مختلف جمهوری اسلامی را تشدید کرده‌اند.

این سه تن پس از آزادی حمید بقایی نیز حملات تندی متوجه قوه قضائیه و برخی دیگر از ارکان نظام کرده‌اند که نامه محمود احمدی‌نژاد تازه‌ترین این حملات و تهدید به افشاگری‌ها محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG