لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

مرگ دو نوجوان در سیستان و بلوچستان بر اثر گرمای زیاد


رسانه‌ها در ایران از مرگ دو نوجوان ۱۳ ساله در استان سیستان و بلوچستان بر اثر «گرمای زیاد و تشنگی» خبر دادند.

خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه ۲۸ خرداد به نقل از محمودرضا ناصح،‌ مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر،‌ نوشت: این دو نوجوان ۱۳ ساله اهل «مسکوتان» از توابع شهرستان «فنوج» در جنوب سیستان و بلوچستان بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ خودروی پنج نوجوان اهل «مسکوتان» که روز ۲۷ خرداد به منطقه «جلگه» روستای «چاه جنگی خان» رفته بودند٬ در مسیر بازگشت دچار نقص فنی شد و سه تن از آنها تصمیم گرفتند پیاده به طرف محل زندگی خود حرکت کنند.

اما به گفته آقای ناصح٬ دو تن از این گروه «در راه برگشت به دلیل گرمای شدید هوا و تشنگی زیاد فوت کردند و یک نفر دیگر که با کمک اهالی پیدا شد به مرکز درمانی مسکوتان انتقال یافت.»

وی حال عمومی نوجوان سوم را «رضایت‌بخش» اعلام کرد.

این اتفاق در حالی رخ داده که در روزهای اخیر دمای هوا در استان سیستان و بلوچستان به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده بود.

مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر از شهروندان این استان خواسته است به دلیل گرمای زیاد هوا از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

۲۲ خرداد ماه٬ یکی از کارشناسان هواشناسی سیستان و بلوچستان نسبت به افزایش شدید دما در روزهای آینده هشدار داده بود.

علی ملاشاهی گفته بود: در این مدت در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز دمای هوا نزدیک به ۵۰ درجه، در ایرانشهر و دلگان به بیش از ۵۰ درجه، در زاهدان و خاش به حدود ۴۳ و در میرجاوه، نصرت آباد و بزمان به حدود ۴۵ تا ۴۸ درجه سلسیوس می‌رسد.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع٬ ۱۹ شهرستان و بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر٬ پهناورترین استان ایران است و امکان دارد همزمان چند پدیده از جمله گرما٬ طوفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند.

براساس اعلام ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان٬ در صورتی که دمای هوای هر یک از شهرستان‌های استان به ۴۷ تا ۵۰ درجه سانتیگراد برسد، شرایط آن بحرانی اعلام شده و تمام ادارات به جز ادارات خدماتی یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند.

اوائل خردادماه نیز شماری از امامان جمعه اهل سنت از دولت خواستند به دلیل افزایش شدید دما در استان سیستان و بلوچستان٬ تعرفه برق را کاهش دهند.

از جمله مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی٬ امام جمعه اهل سنت زاهدان، ضمن بیان این درخواست٬ از مسئولان خواسته بود «نارسایی‌ها» در زمینه برق در این استان را برطرف کنند و افزوده بود که «اگر مردم فریاد نمی‌زنند و شکایت نمی‌کنند به این معنی نیست که شکایت ندارند.»

پیشتر نیز نمایندگان چابهار و ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی از وزیر نیرو خواسته بودند به دلیل افزایش بی‌سابقه دما در استان سیستان و بلوچستان٬ به مشکلات مردم این منطقه در این زمینه رسیدگی کند.

XS
SM
MD
LG