لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

۴۶۰ اقتصاددان و کنشگر اجتماعی: دولت اجرای طرح کارورزی را متوقف کند


بیش از ۴۶۰ تن از اقتصاددانان و کنشگران حوزه‌های مختلف اجتماعی در بیانیه‌ای با انتقاد از طرح کارورزی دولت حسن روحانی،‌ خواستار لغو فوری آن از سوی دولت شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه همچنین خواسته شد که طرح‌های مشابه کارورزی مانند «مهارت‌آموزی در محیط کار» نیز از سوی دولت لغو شود.

دولت حسن روحانی از روز اول تیر ماه طرح کارورزی را به اجرا در آورده است. هدف از اجرای این طرح، «کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال فراگیر» عنوان شده و بر اساس آن قرار است فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌عنوان کارورز، بدون تعهد کارفرما به استخدام، مشغول کار در بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی و خدماتی شوند.

طرح کارورزی پیش از اجرا با انتقاد تشکل های کارگری و صنفی مواجه شده بود. با این همه، مقام های دولت روحانی با دفاع از این طرح، بر اجرای آن تاکید کرده اند.

از جمله، به گزارش خبرگزاری ایلنا، علاءالدین ازوجی، مدیر کل سیاستگذاری بازار کار و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ با دفاع از طرح کارورزی گفت: هدف از این طرح‌، «انتقال مهارت‌ها برای خلق کارآفرینان جدید است».

او با اشاره به اینکه بر اساس طرح کارورزی، سالانه ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل مشغول به کار خواهند شد،‌ افزود: «دولت به هر کارورز به مدت ۴ تا ۶ ماه کمک هزینه‌ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی می پردازد و هزینه‌های بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان را نیز بر عهده خواهد گرفت».

وی در پاسخ به انتقادهای گسترده تشکل های کارگری از طرح کارورزی گفت: باید از کارفرمایان به خاطر حمایت از این طرح «تقدیر» کرد.

به نوشته مهر، بیش از ۴۶۰ تن از اقتصاددانان و کنشگران حوزه‌های مختلف اجتماعی در بیانیه خود اعلام کردند که هدف از اجرای طرح کارورزی را «تأمین نیروی کار بسیار ارزان و بی‌ثبات برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی»‌می دانند و افزودند: «پیامد آن افزایش ناامنی شغلی و تضعیف بیش از پیش سطح زندگی برای طبقات فرودست است».

به گفته امضاکنندگان این بیانیه، طرح کارورزی، «شرایط کاری را برای کارگران شکننده و بی‌ثبات می‌کند و با اجرای چنین طرحی، کارفرما به راحتی می‌تواند کارگران موقت را که قراردادهای بی‌ثبات و وضعیت بیمه‌ی نامشخصی دارند، اخراج و به جای آن‌ها، کارورزان ارزان‌قیمت را جذب کند».

در این بیانیه با اشاره به ماده ۱۰ طرح کارورزی آمده است که «کارفرما هیچ تعهدی به استخدام موقت یا دائمیِ کارورز ندارد و کارورز فاقد هرگونه حقی بر شمولیت تحت قوانین کار و تأمین اجتماعی است».

موضوع دیگری نیز که از سوی امضاکنندگان بیانیه مورد انتقاد قرار گرفته، دستمزدی است که برای کارورزان در نظر گرفته شده است.

آنها نوشته اند که دستمزد کارورز تا سقف یک سوم حداقل دستمزد کشور برای مدت چهار تا هشت ساعت در روز در نظر گرفته شده است که نیمی از آن را دولت می‌پردازد.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار،‌حداقل دستمزد ماهانه کارگران حدود ۹۳۰ هزار تومان است که بر این اساس،‌‌ دستمزد کارورز ۳۱۰ هزار تومان در ماه خواهد بود.

در این بیانیه همچنین با اشاره به بیمه کارورزان نوشته شده است: «در حالی که بنابر قانون کار، شخص به محض ورود به کارگاه و مشغول‌شدن به کار باید ذیل بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرد، دولت، کارفرما را از بیمه‌ کارورز معاف کرده و تنها بیمه‌ مسئولیت مدنی را که شامل بیمه‌ حوادث می‌شود اجباری کرده است که پرداخت حق بیمه‌ی آن نیز نه بر عهده کارفرما، که بر عهده‌ خود دولت است».

به اعتقاد امضاکنندگان بیانیه، اما «بدهی گزاف دولت به سازمان تأمین اجتماعی، مانع از این می‌شود که دولت به این وظیفه‌ به‌درستی عمل کند».

امضاکنندگان بیانیه با هشدار نسبت به «فاجعه بار» خواندن پیامدهای اجتماعی طرح کارورزی و طرح های مشابه آن اضافه کردند: «به‌ کار گماردن دانش‌آموختگان دانشگاهی به مدت چهار تا شش ماه - بی هیچ تضمینی برای استخدام- و سپس جایگزین ‌کردن چند دانش‌آموخته‌ دیگر، تنها آمارهای مقطعی بیکاری را کاهش می‌دهد».

از جمله امضاکنندگان این بیانیه، یوسف علی اباذری، محمد مالجو، فریبرز رییس‌دانا، مراد فرهادپور، پرویز صداقت، فریدا آفاری و ناصر زرافشان هستند.

احسان شریعتی، نسرین ستوده، اکبر معصوم بیگی، رضا شهابی، جعفرعظیم زاده، محمود بهشتی لنگرودی، داود رضوی، پروین محمدی، محمد جراحی و محمد آقازاده نیز از دیگر امضاکنندگان این بیانیه ۴۶۰ امضایی هستند.

XS
SM
MD
LG