لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

تأکید مقام‌های اسرائیلی بر ادامه همکاری‌های اطلاعاتی امنیتی با آمریکا


وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که همکاری‌های امنیتی با آمریکا دارای عمق و ارزش زیاد است و ادامه خواهد یافت.
وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که همکاری‌های امنیتی با آمریکا دارای عمق و ارزش زیاد است و ادامه خواهد یافت.

با وجود افشاگری رسانه‌های آمریکا و اسرائیل در این زمینه که دونالد ترامپ اطلاعات فوق محرمانه دریافت شده از اسرائیل را به آگاهی وزیر خارجه روسیه رسانده است، اسرائیل بر ادامه همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی با آمریکا تأکید کرد.

رسانه‌های آمریکایی و پس از آن، رسانه‌های اسرائیل، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت خبر دادند که آقای ترامپ در اقدامی بی‌سابقه برای یک رئیس‌جمهور آمریکا، شخصاً اطلاعات سری مرتبط با داعش در سوریه را به آگاهی وزیر خارجه روسیه رسانده است.

اما آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل، چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در صفحه توئیتر خود، آمریکا را «همپیمان بزرگ» نامید و نوشت که همکاری‌های امنیتی با آمریکا دارای عمق و ارزش زیاد است و ادامه خواهد یافت.

آقای لیبرمن مستقیماً به اقدام دونالد ترامپ اشاره نکرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ییسرائل کاتز وزیر امور اطلاعات اسرائیل نیز گفته است، به جامعه اطلاعاتی آمریکا «اطمینان کامل» دارد.

آقای کاتز افزوده است که اسرائیل با آمریکا در مورد ایران و گروه‌های نیابتی ایران در منطقه نیز به مبادله اطلاعاتی ادامه می‌دهند.

به گزارش اسوشیتدپرس آوی دیختر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسرائیل و رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی این کشور، نیز گفته است که حتی اگر هم آقای ترامپ اقدام به درز اطلاعات یاد شده کرده باشد، ضرر زیادی نزده است.

امنون سوفرین از مسئولان ارشد پیشین موساد نیز تأکید کرده که همکارهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل چنان گسترده است که اتفاق اخیر بر آن اثری ندارد.

یوسی ملمن از کارشناسان اطلاعاتی اسرائیل چهارشنبه نوشته است، آقای ترامپ شاید بی‌غرض به این درز اطلاعاتی اقدام کرده باشد اما او نشان داده قواعد بازی را (در حفظ اطلاعات رد و بدل شده میان دو کشور همپیمان) درک نکرده است.

دونالد ترامپ از درز دادن اطلاعات محرمانه در مورد داعش در سوریه به وزیر خارجه روسیه در دیدار هفته گذشته خود با سرگئی لاوروف در کاخ سفید دفاع کرده و آن را «حق مسلم» برای یک رئیس‌جمهور دانسته است.

آقای ترامپ پس از تأیید شریک کردن روسیه در پاره‌ای از اطلاعات، سه‌شنبه شب ۲۶ اردیبهشت یک مکالمه تلفنی ۲۰ دقیقه‌ای با بنیامین نتانیاهو داشت.

با وجود این، دیوید کیس، سخنگوی نتانیاهو مدعی شد که مکالمه ترامپ- نتانیاهو تنها به سفر روزهای آینده رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل اختصاص داشته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، یک «جاسوس اسرائیلی» در صفوف داعش چندی پیش توانست از اراده داعش برای انفجار هواپیماهای مسافربری در مسیر آمریکا از طریق کارگزاری بمب در کامپیوترهای دستی آگاه شود.

آمریکا از مدتی پیش بردن کامپیوترهای دستی و حتی در برخی موارد، تلفن‌های همراه را به خطوط پروازی از برخی کشورها به سوی آمریکا ممنوع کرده است.

در این میان، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت دریافت اطلاعات محرمانه از رئیس‌جمهور آمریکا را تکذیب، و ابراز آمادگی کرد برای روشن شدن این امر با کنگره آمریکا همکاری کند.

XS
SM
MD
LG