لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

واکنش فرمانده بسیج به روحانی: محو اسرائیل جزو آرمان‌های ماست


غلامحسین غیب‌پرور؛ فرمانده سازمان بسیج ایران
غلامحسین غیب‌پرور؛ فرمانده سازمان بسیج ایران

رئیس سازمان بسیج ایران در واکنش به انتقاد حسن روحانی از نوشته شدن شعار «محو اسرائیل» بر یکی از موشک‌های سپاه پاسداران تأکید کرد که «محو» این کشور جزو «آرمان‌های» جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین غیب‌پرور روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت، گفت: «شعار مرگ بر اسرائیل بر روی موشک مگر کار بدی است، اساساً محو اسرائیل جزو آرمان‌های ما می‌باشد».

حسن روحانی روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که «شهرهای زیرزمینی نشان دادند؛ روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند».

اشاره رئیس‌جمهور ایران به بخش تصاویر سیلوهای موشکی سپاه پاسداران در تلویزیون ایران و همچنین نوشتن شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری بر روی یکی از موشک‌های آزمایش شده بود.

این اقدام‌های سپاه پاسداران پیش از این بازتاب زیادی داشته است.

از جمله آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل، یکشنبه اول اسفند ۹۵ در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ یادآور شده بود که ایران روی موشک‌های دوربردی که سال ۹۴ شلیک کرد، از جمله به زبان عبری نوشته بود «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود».

سپاه پاسداران مهر سال ۹۴ از اولین «شهر موشکی» خود رونمایی کرد و فرمانده هوافضای این نیرو همان زمان گفت که پایگاه‌های موشک‌های دوربرد ایران «در عمق ۵۰۰ متر زیر کوه‌های بلند» و «در همه استان‌ها و شهرهای» کشور «آماده مقابله با تهدیدهای دشمنان هستند».

سپاه در دی ماه همان سال از «دومین شهر موشکی» ایران رونمایی کرد.

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی بارها به صراحت یا تلویحاً از «نابودی اسرائیل» سخن گفته‌اند و وبسایت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در پایان سال ۹۴ جمله او را که گفته بود «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید» به عنوان جمله برگزیده سال انتخاب کرد.

اظهارات حسن روحانی در انتقاد از اقدامات سپاه پاسداران در تقابل با برجام، پیشتر واکنش ستادکل نیروهای مسلح را برانگیخته بود، و در این زمینه مسعود جزایری سخنگوی این ستاد گفته بود که ارتقای توا موشکس ربطی به برجام ندارد.

در عین حال در روزهای اخیر ویدئویی از اظهارات مهدی طائب، از چهره‌های منتقد دولت و رئیس قرارگاه عمار، در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده که در آن تصریح شده «برجام روحانی» سه بار مانع از صدور تسلیحات نظامی ایران به یمن شده و راه ارسال موشک به یمن را بسته است.

در این فایل ویدئویی که ظاهراً نخستین بار در ۲۶ فروردین امسال انتشار یافته، آقای طائب با اشاره به این موضوع نتیجه‌گیری می‌کند که «هر خونی که در یمن ریخته شود، روحانی در آن شریک است».

پیشتر فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم با انتقاد از رویکرد «تحقیرآمیز» دولت حسن روحانی گفته بود که موشک ماهواره‌بر آماده پرواز» ایران از «ترس آمریکا در انبار نگهداری» می‌شود.

ادامه واکنش‌های به اظهارات نامزدها در مناظره دوم

روز یکشنبه همچنین واکنش‌های تازه‌ای در مورد سخنان دیگر نامزدها در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های ایران بازتاب داشت..

در این روز سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری همچنین گفت که تنها «یک شکایت با دو محور» به این کمیسیون ارسال شده و شکایت‌هایی که برخی از رسانه‌ها از آن خبر داده بودند، به این کمسیون ارسال نشده است.

آقای قاضی‌زاده هاشمی به جزئیات این شکایت اشاره‌ای نکرده است.

پیش از این خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود که حسن روحانی از سخنان ابراهیم رئیسی مبنی بر «به یغما رفتن» اموال صندوق ذخیره فرهنگیان، به کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شکایت کرد.

خبرگزاری فارس نیز خبر داده بود که ستاد محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات، از مجری مناظره انتخابات به دلیل به گفته این ستاد، «تعویض برگه قرعه‌کشی» به کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شکایت کرده است.

سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره، واکنش برخی از وزارتخانه‌ها و نهادها در ایران را به دنبال داشته، و از جمله وزارت ارشاد از ارائه «اطلاعات نادرست» توسط محمدباقر قالیباف درباره نقش شهرداری تهران در ساخت اماکن فرهنگی انتقاد کرده است.

وزارتخانه‌های خارجه و اقتصاد هم اظهارات ابراهیم رئیسی درباره برجام و تحریم‌ها را «ادعاهای نادرست و یک‌سویه درباره برجام» خوانده‌اند.

سازمان انرژی اتمی٬ وزارت امور خارجه٬ معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی به سخنان مصطفی میرسلیم در دومین مناظره تلویزیونی واکنش نشان داده و انتقادهای وی را وارد ندانستند.

در همین حال مصطفی میرسلیم روز شنبه با اشاره به این جوابیه‌ها گفت که حسن روحانی خود باید در حین مناظره پاسخگوی انتقادات مطرح شده باشد نه اینکه دستگاه‌های دولتی به سخنان نامزدها پاسخ دهند.

او تأکید کرد که بخش‌هایی از دولت «با بسیج تمام امکانات عملاً نقش ستاد انتخاباتی آقای روحانی را عهده‌دار شده‌اند».

روز یکشنبه همچنین بانک مرکزی سخنان محمدباقر قالیباف درباره استفاده چهار درصد جامعه از منابع بانکی را «رویکردی غیرکارشناسی و انحرافی در مناظرات» خواند که «اثبات آن مستلزم ارائه مستندات آماری و کارشناسی از سوی مدعی است».

به گفته بانک مرکزی، ۲۰۰ شخص حقوقی که زیر مجموعه گروه‌های فولادی، نفتی و صنایع خودروسازی هستند، بیشترین تسهیلات بانکی را دریافت کرده است.

مقام‌های دولتی سال‌هاست که می‌گویند فهرست بدهکاران بانکی را به قوه قضائیه ارائه کرده‌اند٬ اما تاکنون گزارش دقیقی از روند اقدامات قوه قضائیه در این زمینه منتشر نشده است.

در این زمینه اما روز یکشنبه رئیس دستگاه قضایی ایران گفت که برخورد قضایی با کسانی که معوقات بانکی دارند، «معلوم نیست تنها کار صحیح ممکن باشد، چرا که بسیاری از افرادی که دارای معوقات بانکی هستند انسان‌های شریف و متدینی هستند، اما در اثر تلاطمات اقتصادی، دچار مشکلات زیادی شدند».

صادق لاریجانی در عین حال تصریح کرد که قوه قضائیه، «قطعاً» و «با جدیت» با افرادی که «در این رابطه سوء استفاده کردند بدین معنا که مبالغ کلانی را از بانک‌ها اخذ کردند، اما در مصارف غیرضرور و یا حتی در خارج از کشور این مبالغ را مصرف کردند» برخورد خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها و سخنان برخی از مسئولین، ۸۰ درصد بدهی‌های بانکی متعلق به ۵۰۰ نفر از بدهکاران است.

رئیس بانک مرکزی ایران در بهمن ماه ۹۵ خبر داده بود که میزان معوقات بانکی به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۷ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG