لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

ترکیه خواستار حل اختلاف قطر و کشورهای عربی ظرف دو هفته آینده است


دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با وزیر خارج بحرین در ۲۰ خرداد ۹۶
دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با وزیر خارج بحرین در ۲۰ خرداد ۹۶

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، در دیدار با وزیر خارجه بحرین خواستار آن شده که اختلاف بین قطر و کشورهای عربی پیش از پایان یافتن ماه رمضان، نزدیک به دو هفته دیگر، حل شود.

این موضوع را خبگزاری رویترز، روز شنبه ۲۰ خرداد، به نقل از مولود چاوش‌اغلو وزیر خارجه ترکیه گزارش کرد.

بر پایه گزارش رویترز، آقای چاوش‌اغلو در کنفرانس خبری مشترک با همتای بحرینی خود، شیخ خالد بن احمد، همچنین تأکید کرد که برای حل اختلاف قطر و کشورهای عربی همچنان ادامه خواهد داشت.

او افزود که آقای اردوغان معتقد است چنین اختلافی به ویژه در ماه رمضان، خلاف دین، اعتقادات، و سنت‌های ماست، و از این رو باید این موضوع تا پیش از پایان یافتن این ماه حل شود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روز دوشنبه هفته گذشته با متهم کردن قطر به حمایت از شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و ایران، روابط خود را با این کشور قطع کردند، و پس از آن چند کشور عربی-اسلامی دیگر هم به آنها پیوستند. این اتهامات از سوی قطر «بی‌اساس» توصیف شده است.

اما وزیر خارجه بحرین در کنفرانس خبری روز شنبه در آنکارا، تأکید کرد که رفتار قطر به این اختلاف دامن زده، و باید تضمینی وجود داشته باشد که قطر به رفتار کنونی ادامه نخواهد داد.

در شرایطی که قطر متأثر از قطع روابط با همسایگان خود با خطر انزوا روبه‌روست، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه در اقدامی که به تداوم حمایت کشورش از قطر تعبیر شده قانونی را برای استقرار نیروهای نظامی کشورش در قطر تأیید کرد.

در این زمینه هم وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری روز شنبه گفت که پایگاه نظامی ترکیه در قطر برای همکاری در زمینه امنیت با همه کشورهای منطقه خلیج فارس ایجاد شده و نه تنها همکاری با یک کشور.

موضعی که در جریان دیدار وزیر خارجه بحرین با رجب طیب اردوغان هم بر آن تأکید شده و وزیر خارجه بحرین از آن استقبال کرده است.

بر پایه گزارش رویترز، روزنامه حریت روز جمعه نوشته بود که ترکیه پس از اعزام نیرو به پایگاه قطر، کشتی‌ها و جنگنده‌ها خود را هم به این منطقه ارسال خواهد کرد، . گفته شده هیئت نمایندگی ترکیه ظرف روزهای آینده برای ارزیابی راهی قطر خواهند شد.

این روزنامه همچنین نوشته بود که در مرحله نخست برنامه‌ای برای اعزام ۲۰۰ تا ۴۰۰ سرباز در طول دو ماه برنامه‌ریزی شده گرچه هنوز بر سر تعداد مشخص این نیروها و چارچوب زمانی اعزام آنها توافق نشده است.

پایگاه نظامی ترکیه در قطر هم‌اکنون مقر ۹۰ سرباز این کشور است.

قطر، همچنین محل حضور هزاران نفر از نیروهای نظامی ایالات متحده است که شمار عمده‌ای از آن‌ها، در کنار ده‌ها فروند هواپیمای نظامی در پایگاه هوایی العدید مستقر هستند. دوحه و واشینگتن، پیش از این تأکید کرده بودند که وقایع فعلی تأثیری بر همکاری‌های نظامی دو طرف نخواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG