آیتالله علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه در مراسم گشایش اجلاس بیداری اسلامی در تهران، از آنچه «سهمخواهی قدرتهای خارجی در انقلابهای منطقه» خواند، انتقاد کرد و افزود که سلطهطلبانی که تمام توانایی خود را برای حفظ حکام مستبد و فاسد و وابسته به کار گرفتهاند، اکنون حق ندارند خود را در پیروزی انقلابها سهیم بدانند.
این تازهترین اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در مورد جنبشهای اعتراضی موسوم به جهان عربی در کشورهای عرب زبان خاورمیانه است که تا کنون رهبران سه کشور تونس، مصر و لیبی را از مسند قدرت به زیر کشیده و همچنان در کشورهایی چون سوریه، یمن و بحرین طنینانداز است.
آیتالله خامنهای که تاکنون بارها تحولات ماههای اخیر در کشورهای منطقه خاورمیانه را ریشه گرفته از انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن ۵۷ توصیف کرده، در سخنان تازه خود نیز با تکیه بر همین تحلیل، «احیای عزت و کرامت ملی پایمال شده به دست دیکتاتورهای فاسد و وابسته به غرب» را از اصول درجه اول «انقلابهای کنونی» است.
رهبر جمهوری اسلامی ادامه داده است که «دخالت ناتو و امریکا را در لیبی، باعث نابود شدن زیر ساختهای این کشور و بروز ضایعههایی بیجبران شده و اگر این دخالتها نبود ممکن بود مردم لیبی اندکی دیرتر پیروز شوند اما این همه مردم بیگناه کشته نمیشدند و همدستان قدیمی قذافی و دشمنان دیرین مردم لیبی، دیگر نمیتوانستند مدعی حق دخالت در این کشور مظلوم و جنگزده شوند.»
هشدار در مورد «مدلهای حکومتی و قانون اساسیهای وابستگیساز»
رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در اجلاس بیداری اسلامی، در مورد احتمال «برنامهریزی دشمنان برای روی کار آمدن عناصر وابسته به غرب و آمریکا» اشاره کرده و در این زمینه هشدار داده است که «اگر این توطئه با هوشیاری مردم مواجه شود، سلطهگران تلاش میکنند با سناریوهای مختلف، از جمله پیشنهاد مدلهای حکومتی و قانون اساسیهای وابستگیساز، راههای انحرافی دیگری را پیش پای ملتها بگذارند.»
گرچه آیتالله خامنهای اشاره مستقیمی به «مدلهای حکومتی و قانون اساسیهای» مورد نظر خود نکرده است، اما این سخنان رهبر جمهوری اسلامی میتواند پاسخی باشد به آنچه رجب طیب اردوغان در سفر به تونس در مورد مدلهای احتمالی حکومتهای آینده در این منطقه بر زیان راند.
آقای اردوغان که دیدارش از تونس به خاطر تجربه ویژه ترکیه در استقرار نظامی دموکراتیک در جامعهای مسلمان مورد توجه فراوان قرار گرفته، در شرایطی که گروههای دارای گرایش سکولار در عرصه سیاست تونس نگران احتمال به قدرت رسیدن اسلامگرایان و پیروزی آنها در انتخابات هستند، تأکید کرد که هیچ تضادی بین اسلام و دموکراسی وجود ندارد.
او گفت: «۹۹ درصد از مردم ترکیه مسلمان هستند و این هیچ مشکلی ایجاد نکرد. ترکیه کشوری دموکراتیک و سکولار است و شما هم میتوانید اینجا در تونس همین کار را بکنید.»
در مقابل آیتالله خامنهای برداشت خود از اهداف اعتراضی مردم کشورهای عربی را در قالب پیاده شدن «شریعت اسلامی» به تصویر کشیده است.
آیتالله خامنهای در بخشهایی از سخنان خود تأکید کرده است که «برافراشتن پرچم اسلام را به عنوان تجلی اعتقادات عمیق و دیرین مردم، از دیگر اصول انقلابهای کنونی است و ملتهای منطقه بر این اعتقادند که برخورداری از امنیت روانی، عدالت، پیشرفت و شکوفایی جز در سایه شریعت اسلامی به دست نخواهد آمد.»
مقامهای ایرانی به ویژه رهبر جمهوری اسلامی از نختسین روزهای شعلهور شدن اعتراضها در کشورهای تونس و مصر، این اعتراضهای را در نتیجه «موج بیداری اسلامی» تحلیل کردهاند.
با این حال این دیدگاهها به شدت از سوی گروههای اسلامگرای فعال در تونس و مصر رد شده و علاوه بر آنکه گروه اسلامگرای اخوانالمسلمین در واکنش به برداشت آیتالله خامنهای ماهیت اعتراضهای مصر را «مردمی» و نه «اسلامی» توصیف کرده بود، در تونس نیز رهبر تبعیدی اسلامگرایان پس از بازگشت به کشورش تأکید کرد که دنبالهروی روش آیتالله خمینی نیست.
این تازهترین اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در مورد جنبشهای اعتراضی موسوم به جهان عربی در کشورهای عرب زبان خاورمیانه است که تا کنون رهبران سه کشور تونس، مصر و لیبی را از مسند قدرت به زیر کشیده و همچنان در کشورهایی چون سوریه، یمن و بحرین طنینانداز است.
آیتالله خامنهای که تاکنون بارها تحولات ماههای اخیر در کشورهای منطقه خاورمیانه را ریشه گرفته از انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن ۵۷ توصیف کرده، در سخنان تازه خود نیز با تکیه بر همین تحلیل، «احیای عزت و کرامت ملی پایمال شده به دست دیکتاتورهای فاسد و وابسته به غرب» را از اصول درجه اول «انقلابهای کنونی» است.
رهبر جمهوری اسلامی ادامه داده است که «دخالت ناتو و امریکا را در لیبی، باعث نابود شدن زیر ساختهای این کشور و بروز ضایعههایی بیجبران شده و اگر این دخالتها نبود ممکن بود مردم لیبی اندکی دیرتر پیروز شوند اما این همه مردم بیگناه کشته نمیشدند و همدستان قدیمی قذافی و دشمنان دیرین مردم لیبی، دیگر نمیتوانستند مدعی حق دخالت در این کشور مظلوم و جنگزده شوند.»
هشدار در مورد «مدلهای حکومتی و قانون اساسیهای وابستگیساز»
رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در اجلاس بیداری اسلامی، در مورد احتمال «برنامهریزی دشمنان برای روی کار آمدن عناصر وابسته به غرب و آمریکا» اشاره کرده و در این زمینه هشدار داده است که «اگر این توطئه با هوشیاری مردم مواجه شود، سلطهگران تلاش میکنند با سناریوهای مختلف، از جمله پیشنهاد مدلهای حکومتی و قانون اساسیهای وابستگیساز، راههای انحرافی دیگری را پیش پای ملتها بگذارند.»
گرچه آیتالله خامنهای اشاره مستقیمی به «مدلهای حکومتی و قانون اساسیهای» مورد نظر خود نکرده است، اما این سخنان رهبر جمهوری اسلامی میتواند پاسخی باشد به آنچه رجب طیب اردوغان در سفر به تونس در مورد مدلهای احتمالی حکومتهای آینده در این منطقه بر زیان راند.
آقای اردوغان که دیدارش از تونس به خاطر تجربه ویژه ترکیه در استقرار نظامی دموکراتیک در جامعهای مسلمان مورد توجه فراوان قرار گرفته، در شرایطی که گروههای دارای گرایش سکولار در عرصه سیاست تونس نگران احتمال به قدرت رسیدن اسلامگرایان و پیروزی آنها در انتخابات هستند، تأکید کرد که هیچ تضادی بین اسلام و دموکراسی وجود ندارد.
او گفت: «۹۹ درصد از مردم ترکیه مسلمان هستند و این هیچ مشکلی ایجاد نکرد. ترکیه کشوری دموکراتیک و سکولار است و شما هم میتوانید اینجا در تونس همین کار را بکنید.»
در مقابل آیتالله خامنهای برداشت خود از اهداف اعتراضی مردم کشورهای عربی را در قالب پیاده شدن «شریعت اسلامی» به تصویر کشیده است.
آیتالله خامنهای در بخشهایی از سخنان خود تأکید کرده است که «برافراشتن پرچم اسلام را به عنوان تجلی اعتقادات عمیق و دیرین مردم، از دیگر اصول انقلابهای کنونی است و ملتهای منطقه بر این اعتقادند که برخورداری از امنیت روانی، عدالت، پیشرفت و شکوفایی جز در سایه شریعت اسلامی به دست نخواهد آمد.»
مقامهای ایرانی به ویژه رهبر جمهوری اسلامی از نختسین روزهای شعلهور شدن اعتراضها در کشورهای تونس و مصر، این اعتراضهای را در نتیجه «موج بیداری اسلامی» تحلیل کردهاند.
با این حال این دیدگاهها به شدت از سوی گروههای اسلامگرای فعال در تونس و مصر رد شده و علاوه بر آنکه گروه اسلامگرای اخوانالمسلمین در واکنش به برداشت آیتالله خامنهای ماهیت اعتراضهای مصر را «مردمی» و نه «اسلامی» توصیف کرده بود، در تونس نیز رهبر تبعیدی اسلامگرایان پس از بازگشت به کشورش تأکید کرد که دنبالهروی روش آیتالله خمینی نیست.