لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با طرح احتمالی استقلال یکجانبه فلسطین


از راست؛ محمود عباس، بنیامین نتانیاهو و هیلاری کلینتون در جریان مذاکرات صلح در واشینگتن
از راست؛ محمود عباس، بنیامین نتانیاهو و هیلاری کلینتون در جریان مذاکرات صلح در واشینگتن
در حالی که اتحادیه عرب بازگشت فلسطینی‌ها به مذاکرات با اسرائیل را به شرایطی جدید موکول کرده، مجلس نمایندگان آمریکا با مخالفت اکید با استقلال یکجانبه کشور فلسطین، از دولت اوباما خواسته است در صورت مطرح شدن چنین موضوعی در سازمان ملل با استفاده از «حق وتو»، از آن جلوگیری کند.

در پی به بن رسیدن مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و تشکیلات خود گردان فلسطینی، اتحادیه عرب چهارشنبه در نشستی در قاهره، مقر این اتحادیه، تأکید کرد که در صورتی به فلسطینی‌ها مجوز بازگشت به مذاکرات با اسرائیل را می‌دهد که آمریکا از هم اینک از استقلال کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ حمایت کند.

اتحادیه عرب همچنین تصمیم گرفت از سازمان ملل بخواهد که برای نشان دادن دوباره مخالفت جامعه بین‌المللی با خانه‌سازی‌های اسرائیلی در سرزمین‌هایی که فلسطینی‌ها مالکیت آن را طلب می‌کنند، قطعنامه جدیدی صادر کند.

سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی روز چهارشنبه گفته بود که «ما استقلال کشور خود را می‌خواهیم نه بیانیه‌های تازه».

در همین حال شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، وزیرخارجه قطر که رئیس کمیته پیگیری مصوبه صلح عربی در اتحادیه عرب است، روز چهارشنبه گفت که «اعراب نسبت به توانایی آمریکا در ایجاد فشار بر اسرائیل در موضوع‌های حاد مورد اختلاف اسرائیل و فلسطینی‌ها دچار تردید شده‌اند، به ویژه آنکه آمریکا حتی نتوانست اسرائیل را به قطع موقت خانه‌سازی‌ها وادارد».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چهارشنبه در تماس تلفنی با حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر از او خواسته بود که مانع از اتخاذ تصمیمی حاد در اتحادیه عرب شود، و همزمان، جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه نیز چهارشنبه، اندکی پیش از نشست وزیران خارجه کمیته پیگیری طرح صلح عربی با آقای مبارک در قاهره دیدار کرده بود.

در همین حال فلسطینی‌ها می‌گویند که آقای میچل در ملاقات‌های روزهای اخیر خود با سران اسرائیلی و فلسطینی، پیشنهادی را در زمینه انجام نوع تازه‌ای از مذاکرات غیرمستقیم را با میانجی‌گری آمریکا، به مدت شش هفته درباره هریک از موضوع‌های اساسی مورد اختلاف، ارائه کرده است.

جزییات این پیشنهاد را یک مقام ارشد فلسطینی، که نخواسته نامش برده شود، روز چهارشنبه در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داد.

براساس این پیشنهاد، هر یک از طرف‌ها به مدت یک ماه و نیم درباره موضوع‌های اساسی که پایه و بنای نزاع دیرینه خاورمیانه است، با آمریکا مذاکره می‌کند و پس از آنکه شش هفته یک موضوع به بحث گذاشته شد، زمان رسیدگی شش هفته‌ای به موضوعی دیگر فرا می‌رسد.

آمریکا خواسته است که مسایل امنیتی و مرزها دو موضوع اولیه باشند و پس از آنها معضلات حاد دیگری مانند سرنوشت پناهندگان فلسطینی، منابع آب و غیره به بحث گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا گفته است که بلافاصله طرف مقابل را از دیدگاه‌های طرف دیگر آگاه نمی‌کند، بلکه شنیدن مواضع هر یک از طرف‌ها «به آمریکا مجال می‌دهد با درک بهتر خواسته‌های طرفین، راهبرد تازه‌ای را برای از سرگیری مذاکرات مستقیم تنظیم کند».

جرج میچل روز چهارشنبه پس از دیدار با حسنی مبارک در قاهره بر «ادامه تعهد آمریکا به پیشبرد صلح» تأکید کرده بود.

فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه دوشنبه در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و سه‌شنبه در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت‌وگو کرده، و به آقای عباس «اطمینان» داده بود که آمریکا تنها زمانی «آسوده خاطر» خواهد شد که کشور فلسطین استقلال یافته باشد.

اما مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای در واشینگتن با هرگونه اعلام یکجانبه کشور مستقل فلسطین مخالفت کرد.

این بیانیه دولت آمریکا را ملزم می‌کند که با استفاده از «حق وتو» نگذارد که شورای امنیت سازمان ملل، استقلال کشور فلسطین را، که نتیجه پیمان صلح فلسطینی- اسرائیلی نباشد، به رأی‌گیری بگذارد.

بدین ترتیب مجلس نمایندگان آمریکا در کنار اسرائیل قرار گرفته است.

این در حالی است که شورای اتحادیه اروپا نیز دوشنبه در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه خود اعلام کرد که با استقلال یکجانبه کشور مستقل فلسطین در حال حاضر مخالف است و استقلال فلسطین باید برآمده از پیمان صلح نهایی اسرائیلی- فلسطینی باشد.

فلسطینی‌ها در روزهای اخیر گفته بودند که کشورهای بسیاری در آمریکای لاتین و نیز کشورهایی در آسیا و آفریقا ممکن است که مانند برزیل و آرژانتین کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی شرق بیت‌المقدس را به رسمیت بشناسند.

اما برخی ناظران می‌گویند که مخالفت آمریکا و به ویژه اتحادیه اروپا با احتمال اعلام یکجانبه کشور مستقل فلسطین، کشورهای دیگر را نیز در مورد به رسمیت شناختن استقلال فلسطین دچار تردید خواهد کرد.

درچنین وضعیتی فلسطینی‌ها که شدیداً ابراز نومیدی و دلسردی می‌کنند، در پی تصمیم چهارشنبه اتحادیه عرب، هرچند درها را ظاهراً به روی مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم با اسرائیل بسته‌اند، اما به گفته برخی از ناظران، ممکن است که بتوان این درها را از نو گشود زیرا آنها هنوز قفل نشده‌اند.
XS
SM
MD
LG