لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

آب شدن «سه تریلیون تن» از یخ‌های قطب جنوب در ربع قرن گذشته


توده یخی به وسعت ۶۰۰۰ کیلومتر مربع که در اقیانوس شناور است. عکس از قطب جنوب در سال ۲۰۱۷
توده یخی به وسعت ۶۰۰۰ کیلومتر مربع که در اقیانوس شناور است. عکس از قطب جنوب در سال ۲۰۱۷

بر پایه تحقیقات گروهی از دانشمندان میزان آب شدن یخ‌های قطب جنوب به مرز هشدار دهنده‌ای رسیده به طوری که از سال ۱۹۹۲ تاکنون نزدیک به سه تریلیون تن یخ از این قاره ناپدید شده است.

گروهی از دانشمندان با همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در نشریه نیچر منتشر کرده‌اند، روند آب شدن یخ‌های قطب جنوب را بسیار نگران‌کننده دانسته‌اند.

برپایه این گزارش، در ۲۵ سال آخر قرن بیستم میزان آب شدن یخ‌های جنوب به حدی بوده که می‌توان سراسر ایالت تگزاس را تا ارتفاع چهار متر با این آب پر کرد که معادل افزایش ۷.۶ میلیمتری سطح اقیانوس‌هاست.

این تحقیق می‌افزاید که قطب جنوب از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱، سالانه ۸۴ میلیارد تن یخ از دست داده است. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ این میزان با سه برابر افزایش به ۲۴۱ میلیارد تن در سال رسیده است.

ایروین ایزابلا ولیکونیا یکی از ۸۸ نویسنده این تحقیق می‌گوید: «به گمانم باید نگران باشیم. این بدین معنا نیست که باید درمانده شویم. اتفاقات رخ می‌دهند و سریع‌تر از آنچه که ما انتظارش را داشته باشیم».

این دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان قرن ۲۱ آب‌ شدن یخ‌های قطب جنوب به تنهایی سطح دریاها را نزدیک به ۱۶ سانتی‌متر بالا خواهد آورد. این میزان بدون ذوب شدن یخ‌های قطب شمال است.

آب شدن یخ‌های جنوب بیشتر بر اثر گرم شدن آب‌های اقیانوس‌ها است تا در اثر گرم شدن هوا.

به گفته اندرو شپرد، یکی از دانشمندان این تیم تحقیقاتی، گرم شدن آب‌های اقیانوس در قطب جنوب در نتیجه تغییر جهت بادها است و این تغییر هم به نوبه خود به خاطر گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی ناشی از سوخت‌های فسیلی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ح.ر / ک.ر
XS
SM
MD
LG