لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

بریتانیا ۲۳ دیپلمات روس را اخراج می‌کند


ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در مجلس عوام
ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در مجلس عوام

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد در واکنش به مسموم شدن جاسوس دوجانبه روس و دخترش، ۲۳ دیپلمات روسیه از این کشور اخراج می‌شوند.

ترزا می که روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در مجلس عوام بریتانیا سخن می‌گفت همچنین تاکید کرد هرجا که تهدیدی احساس شود، دارایی‌های دولت روسیه مسدود خواهد شد.

ترزا می گفت بریتانیا به جام جهانی فوتبال هم قرار است تابستان سال آینده در روسیه برگزار شود، هیاتی بلندپایه اعزام نخواهد کرد.

بریتانیا تا ۱۲ نیمه‌شب سه‌شنبه به مسکو مهلت داده بود تا درباره مسموم شدن سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا در شهر سالیزبوری توضیح بدهد.

بریتانیا گفته است مظنون اصلی در مورد مسموم کردن این جاسوس سابق و دخترش با گاز اعصاب، روسیه است. روسیه این اتهام را رد کرده است.

سرگئی اسکریپال و دخترش که روز ۱۳ اسفند و بعد از یک مسمومیت اسرارآمیز در شهر سالیزبوری بریتانیا به بیمارستان منتقل شدند هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است که دولت بریتانیا قبل از متهم کردن روسیه باید تحقیقات کافی انجام داده و مشخص کند چه اتفاقی برای سرگئی اسکریپال افتاده است.

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار بریتانیایی در مورد دخالت روسیه در این حادثه گفت: «شما ابتدا تحقیقات کامل را انجام دهید و بعد در مورد آن صحبت خواهیم کرد».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در یک نشست خبری گفت سرگئی اسکریپال برای نهادهای امنیتی بریتانیا کار می‌کرد و در خاک آن کشور مسموم شده است و در نتیجه «این حادثه هیچ ربطی به روسیه ندارد چه رسد به رهبری این کشور».

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله، پیشتر از ماموران بخش امنیتی ارتش روسیه بود. او در دسامبر سال ۲۰۰۴ دستگیر و در دادگاه به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به بریتانیا و خیانت، به زندان محکوم شد؛ او در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه با جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کند.

باراک اوباما در واپسین روزهای ریاست جمهوری خود نیز دیپلمات‌های روسیه را از آمریکا اخراج کرد. این اقدام در واکنش به ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا صورت گرفت. روسیه این اتهام را رد کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا. ح.ر.
XS
SM
MD
LG