لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

«تحقیقات از شرکت هواوی در مورد نقض تحریم‌های ایران»


رسانه‌های آمریکایی روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت به نقل از مقام‌های دولت این کشور گزارش دادند که وزارت دادگستری آمریکا تحقیقاتی را درباره شرکت چینی «هواوی» و احتمال اقدامش در نقض تحریم‌ها علیه ایران انجام داده‌اند.

به نوشته این رسانه‌ها، از جمله رویترز، وال‌استریت جورنال و نیویورک‌تایمز، تحقیقات از شرکت «هواوی» پس از آن آغاز شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا احضاریه‌ای در پیوند با تحریم‌ها علیه ایران برای این شرکت چینی فرستاد.

رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشته است که تحقیقات از این شرکت دست‌کم از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و هدف از آن این است که مشخص شود آیا «هواوی» محصولات آمریکایی را به ایران و دیگر کشورهای مورد تحریم آمریکا انتقال داده است یا خیر.

پیش از انتشار این خبر، آمریکا دسترسی دو شرکت چینی «هواوی» و «زد تی ای» را به بازار آمریکا محدود یا قطع کرده بود. این اقدامات در پی سوء ظن آمریکا به این دو شرکت در مورد استفاده از فناوری‌های‌شان برای جاسوسی از آمریکا صورت گرفت.

دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که دفتر دادستان آمریکا در بروکلین نیویورک، تحقیقات در مورد نقض تحریم‌های ایران را در دست دارد. با این حال سخنگوی دفتر دادستان، از تایید یا تکذیب این خبر خودداری کرده است.

شرکت «هواوی» که بزرگترین سازنده تجهیزات شبکه‌های مخابراتی در جهان است، در بازار گوشی‌های هوشمند نیز در رتبه سوم جهانی قرار دارد.

این شرکت پس از انتشار گزارش‌های اخیر اعلام کرده است که همه قوانین و مقررات حوزه فعالیتش را رعایت می‌کند و از جمله قوانین و مقررات مربوط به کنترل صادرات و تحریم‌های سازمان مل، آمریکا و اتحادیه اروپا.

تحقیقات در مورد «هواوی» مشابه پرونده شرکت «زد تی ای» در مورد نقض تحریم‌های ایران است. شرکت چینی «زد تی ای» عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند به بازار آمریکا است،

وزارت بازرگانی ایالات متحده حدود دو سال پیش سال ۹۴ شرکت مخابراتی «زد تی ای»، را به خاطر نقض تحریم‌های ایران مشمول مجازات‌های خود کرد.

این محدودیت‌های پس از آن لحاظ شد که رویترز گزارش داد این شرکت بزرگ چینی، قراردادهايی جهت فروش ميليون ها دلار سخت‌افزار و نرم‌افزار توليدی چند شرکت معروف آمريکايی را به شرکت مخابرات ايران به امضا رسانده است.

در ميان نام توليدکنندگان آمريکايی که محصولاتشان از طريق اين شرکت چينی به ايران فروخته شده نام‌های معروفی مانند مايکروسافت، آی بی ام، هيولت پکارد (اچ پی)، اوراکل و دِل به چشم می‌خورد. همه اين شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که از فروش محصولاتشان به ايران اطلاعی نداشته‌اند.

یک سال پیش از آن وزارت بازرگانی آمریکا مدارکی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد مدیران ارشد این شرکت در صدور کالاهای آمریکایی به ایران، کره شمالی سوریه، سودان و کوبا دست داشته‌اند.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه / ح.ر. / ج
XS
SM
MD
LG