لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

عراق بار دیگر هواپیمای ایرانی را مجبور به فرود در بغداد کرد


فرودگاه بغداد
فرودگاه بغداد
عراق دو هواپیمای باربری ایرانی و سوری را که عازم سوریه بودند برای بازرسی محموله آنها، مجبور به فرود در فرودگاه بغداد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ناصر بندر العامری رئیس سازمان هواپیمایی عراق گزارش داد که گفته است: «امروز یک هواپیمای ایرانی وابسته به شرکت ماهان را مجبور به فرود کرده و محموله‌اش را بازرسی کردیم. هیچگونه اقلام ممنوعه‌ای در محموله این هواپیما یافته نشد.»

العامری افزود: «پیش از این نیز یک هواپیمایی سوری را که از مسکو عازم دمشق بود و از حریم هوایی ایران عبور کرده بود، برای بازرسی محموله‌اش مجبور به فرود کردیم. در این هواپیما نیز هیچ محموله ممنوعه‌ای نیافتیم.»

او افزود: «به دو هواپیما اجازه پرواز و تکمیل مسیر خود به سمت دمشق را دادیم.»

در یک هفته اخیر، عراق چهار هواپیمای باربری ایرانی را که عازم دمشق بودند برای بازرسی محموله‌شان، مجبور به فرود در بغداد کرده بود. به گفته مقام‌های عراقی، همه این هواپیماها چیزی جز دارو و کمک‌های بشر دوستانه حمل نمی‌کردند.

ایران رسما به اقدام عراق در فرود آوردن هواپیماهای غیر نظامی‌اش اعتراض کرده است. سه‌شنبه هفته گذشته رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران، فرود آوردن هواپیماهای ایرانی در فرودگاه بغداد را اقدامی «غیر قابل قبول» توصیف کرده بود.

مقام‌های عراقی پیشتر اعلام کرده بودند که به بازرسی هواپیماهای ایرانی که از راه حریم هوایی خود به سوریه می‌روند، شدت خواهند بخشید. این اقدام پس از سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به عراق صورت گرفته است که طی آن بغداد را به چشم‌پوشی در برابر عبور محموله‌های تسلیحاتی به سوریه متهم کرد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران با هدف پشتیبانی از نظام بشار اسد، به وسیله هواپیماهای غیر نظامی که از حریم هوایی عراق عبور می ‌کنند، محموله‌های اسلحه به سوریه ارسال می‌کند.
XS
SM
MD
LG