لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

احمد جنتی: سپاه وارد اختلافات نشود


در پی اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به فرماندهان سپاه، احمد جنتی، خطیب جمعه تهران از سپاه پاسداران خواست وارد اختلافات سیاسی جمهوری اسلامی نشود.

احمد جنتی در نماز جمعه تهران گفت: «امیدواریم قدر خودتان را بدانید و ارزش‌هایی كه به دست آورده‌اید، حفظ كنید. مواظب باشید راهتان كج نشود و بر اساس توصیه رهبری وارد اختلافات نشوید. البته هیچکس حق ندارد به اختلافات دامن بزند به طریق اولی مسئولان و سپاه پاسداران و دیگر نهادهای انقلابی هم نباید چنین کنند.»

پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد، روز شنبه هفته گذشته اعلام کرد شماری از نهادها و سازمان‌ها از معابر و اسکله‌های غیرقانونی کالا وارد می‌کنند، عزیز جعفری، فرمانده سپاه آن را بی‌پاسخ نگذاشت و اظهارات رئیس دولت را «بحثی انحرافی» خواند که «توسط افرادی که ذینفع هستند مطرح می‌شود.»

در پی آن آیت‌الله خامنه‌ای نیز که به نظر می‌رسد سعی در کنترل دو طرف دعوا دارد، خطاب به فرماندهان سپاه پاسداران گفت مراقب باشند وارد بحث‌هایی نشود که باعث اشتعال فضای سیاسی کشور می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای در حالی خواستار آن شده‌ که سپاه وارد اختلافات سیاسی نشود، که بنا به گفته عبدالنبی نمازی، عضو خبرگان رهبری، وی پیشتر از عزیز جعفری خواسته بود همه عوامل و نیروهای عملیاتی «جریان انحرافی» را دستگیر و بازجویی کند.

پیشتر نیز شماری از چهره‌های اصولگرا تصریح کرده بودند که شخص رهبر جمهوری اسلامی برخورد با «جریان انحرافی» یا همان نزدیکان احمدی‌نژاد را مدیریت می‌کند.

در هفته‌ای که گذشت، عزیز جعفری هم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر به صراحت اعلام کرد قوه قضاییه «دستگیری» و «بازداشت» افراد منتسب به «جریان انحرافی» را به سپاه سپرده است.

در همین مصاحبه، عزیز جعفری، برای شرکت اصلاح‌طلبان و محمد خاتمی به صحنه سیاسی شرط گذاشت که با واکنش شدید محمدرضا خاتمی، دبیر کل پیشین جبهه مشارکت روبرو شد.

محمدرضا خاتمی خطاب به فرمانده سپاه نوشت که رفتارش «به عنوان یک فرمانده نظامی در عرف سیاسی دنیا یک تعریف بیشتر ندارد و آن هم حکومت کودتا است.»

محمد رضا خاتمی خطاب به عزیز جعفری تصریح کرد: «شما نه قانونا و نه شرعا و نه عرفا و نه مصلحتا در جایگاهی نیستید که برای سیاسیون خط و نشان بکشید و برای آنها شرط تعیین کنید ولی اگر خواستار بهبود وضعیت کشور هستید و مشارکت سیاسی ملت برای شما ارزش دارد حداقل بخشی از شرایط آقای خاتمی را که در کف قدرت شما است یعنی آزادی همه زندانیان سیاسی و بازگشت نظامیان از میدان سیاست و واگذاری آن به سیاستمداران و کنشگران اجتماعی را عملیاتی کنید؛ آنگاه اگر از حضور در میدان رقابت با آقای خاتمی و همراهان او در یک انتخابات آزاد در هراس هستید می‌توان برای نگرانی شما چاره‌ا‌ی اندیشید.»

این سخنان محمدرضا خاتمی، اما بی‌واکنش نماند؛ صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه سپاه را بیش از یک نیروی نظامی دانست و گفت: «جنجالی که برخی در دوران اصلاحات مطرح کردند که اینها نیروهای نظامی صرف هستند، برخلاف قانون اساسی است.»

حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس نیز با حمله به اصلاح‌طلبان و حزب مشارکت به صراحت گفت: «این خط و نشان‌ها بر اساس وظایف ذاتی سپاه پاسداران است.»

اسماعیل كوثری، دیگر نماینده تهران، نیز با دفاع از اظهارات عزیر جعفری گفت: «هنگامیكه جریان فتنه از خارج هدایت می‌شد و احزابی مثل مشاركت و مجاهدین نیز همان محورها را در داخل دنبال و در جهت براندازی حركت می‌كردند، قطعاً باید دانست كه سپاه در این شرایط می‌بایست از دستاوردهای انقلاب حفاظت كند.»
XS
SM
MD
LG