لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

شینزو آبه: تهدید امنیتی علیه ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است


شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن
شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن

نخست‌وزیر ژاپن می‌گوید، تهدید امنیتی‌ای که این کشور که با آن مواجه است، از پس از جنگ جهانی دوم به این سو سابقه نداشته است.

به گزارش رویترز، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن روز پنجشنبه ۱۴ دی ماه گفت: «اغراق نیست اگر بگوییم وضعیت امنیتی‌ای که ژاپن را احاطه کرده، وخیم‌ترین وضعیت از زمان جنگ جهانی دوم است.»

نخست‌وزیر ژاپن افزود: «من از جان مردم و زندگی آرام انها در هر شرایطی پاسداری می‌کنم.»

شینزو آبه در یک کنفرانس خبری تصریح کرد: «مطلقاً غیرقابل قبول است که کره شمالی از تمایل شدید ژاپن و جامعه جهانی برای راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز سوءاستفاده می‌کند و به رفتار تحریک‌آمیزش ادامه می‌دهد.»

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره پس از ششمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه سپتامبر بالا گرفت و با آزمایش موشک قاره‌پیما در ماه نوامبر تشدید شد.

در پی افزایش تنش در شبه‌جزیره کره سازمان ملل و کشورهای دیگر نسبت به یک جنگ اتمی در این منطقه هشدار داده‌اند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سخنرانی سال جدید میلادی به آمریکا هشدار داده بود که او روی میزش دکمه هسته‌ای دارد.

رهبر کره شمالی گفت: «همه سرزمین اصلی ایالات متحده در برد هسته‌ای ما قرار دارد؛ ایالات متحده هرگز نمی‌تواند آغازگر جنگی علیه من و کشورمان باشد.»

روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در واکنش به این اظهارات در توییتر خود نوشت: «آیا کسی از رژیم درمانده و قطحی‌زده‌اش (کیم جون اون)هست که لطف کند و به او اطلاع دهد، من هم دکمه هسته‌ای دارم که خیلی بزرگتر، و خیلی قوی‌تر از مال اوست و دکمه من کار هم می‌کند.»

پیشتر دونالد ترامپ در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل رهبر کره شمالی را «مرد موشکی کوچک» خوانده و گفته بود: « ایالات متحده قدرت و صبر بسیار دارد و اگر آمریکا مجبور به دفاع از خود یا متحدان ما شود، ما چاره‌ای نخواهیم داشت جز نابودی کامل کره شمالی.»

در چنین فضایی که نگرانی از یک جنگ اتمی بالا گرفته، ژاپن نیز ماه گذشته بودجه دفاعی خود را با ۱.۳ درصد افزایش به ۴۶ میلیارد دلار رساند. بخش عمده‌ای از این بودجه صرف دفاع در برابر موشک‌های بالستیک کره شمالی خواهد شد.

درهمین حال روز چهارشنبه کره شمالی با برقراری دوباره خط تماس اضطراری میان پیونگ‌یانگ و سئول موافقت کرد و دو طرف حدود ۲۰ دقیقه با یکدیگر صحبت کردند.

این خط تماس در فوریه سال ۲۰۱۶ از سوی کره شمالی مسدود شد. این خط می‌تواند از اشتباهات دو طرف برای شروع یک درگیری ناخواسته جلوگیری کند.

پیشتر کره جنوبی اعلام آمادگی کرده بود که رزمایش‌ مشترک با آمریکا را به بعد از بازی‌های المپیک زمستانی موکول کند.

با استفاده از رویترز، گاردین و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG