از زمان انتشار خبر درگذشت عباس کیارستمی، جامعه فرهنگی ایران، در بهت و ناباوری این اتفاق قرار دارد. سینماگران به عنوان اصلیترین همکاران آقای کیارستمی، نبود او را ضایعهای برای سینمای ایران توصیف کردهاند و میگویند جای خالی آقای کیارستمی پرشدنی نیست.
گروهی از سینماگران با تشکیل ستادی به دنبال برنامهریزی مراسم تشییع و خاکسپاری او هستند. در این میان گفته شده است که برنامههایی مانند تجمع سینماگران در موزه سینما و قطع پخش نمایش فیلمها به صورت نمادین برای دقایقی در تمام سینماهای کشور درنظر گرفته شده است.
همزمان با انتشار پیامهای تسلیت و همدردی، گمانهزنیها درباره دلایل مرگ عباس کیارستمی و احتمال وقوع اشتباه و قصور پزشکی در روند درمان او، موضوع مهم صحبتهای سینماگران بوده است.
گروهی از کسانی که در مدت بیماری آقای کیارستمی به دیدار او رفته بودند، روایتهایی از تائید وجود اشتباهاتی در روند درمان این چهره شناخته شده بیان میکنند. روایتهایی که البته با اظهارات رسمی مسئولان پزشکی و درمانی ایران متفاوت است.
برخی از سینماگران و نویسندگان در گفت وگو با رادیو فردا نظرات خود را درباره کیارستمی بیان کردهاند. (فایل کامل گفتوگوها را بشنوید)
داریوش مهرجویی: با کیارستمی شریک احساسات و عواطف همدیگر بودیم
داریوش مهرجویی، از شناخته شدهترین همنسلان عباس کیارستمی و از مهمترین جریان سازان سینمای ایران محسوب میشود. او در گفتوگو با رادیو فردا از نخستین همکاریاش با آقای کیارستمی در جریان ساخت فیلم «الماس ۳۳» صحبت کرده است.
محسن مخملباف: متاسفم از دیده نشدن درست فیلمهایش در ایران
محسن مخملباف از جمله شناخته شدهترین سینماگران ایرانی است که همراه عباس کیارستمی شاهد موفقیتهای جهانی سینمای ایران بود. حضور او در فیلم تقدیر شده «کلوزآپ، نمای نزدیک» ساخته عباس کیارستمی در یادها باقیمانده است. او میگوید دریغ اصلی، دیده نشدن گسترده فیلمهای کیارستمی در ایران توسط طیف انبوه تماشاگران است.
کامبوزیا پرتوی: کیارستمی ستایشگر اصیل زندگی بود
کامبوزیا پرتوی از فیلمسازان و نویسندگان فعال سینمای ایران است که با ساخت فیلمهایی درباره کودکان از جمله «ماهی»، «بازی بزرگان» و «ننه لالا و فرزندانش» نزد تماشاگران شناخته شد. او در سالهای اخیر با ساخت فیلم «کافه ترانزیت» و کارگردانی مشترک فیلم «پرده» با جعفر پناهی به موفقیتهای بینالمللی مختلفی دست یافت. کامبوزیا پرتوی ویژگی اصلی کیارستمی را نگاه خاصش به مفهوم زندگی میداند.
احمد طالبینژاد: جهان هنر با رفتن کیارستمی ضربه بزرگی خورد
موفقیتهای جهانی عباس کیارستمی از اواسط دهه ۶۰ شمسی با ساخت فیلمهایی چون «خانه دوست کجاست»، «مشق شب» و «کلوزآپ، نمای نزدیک» آغاز شد. احمد طالبینژاد نویسنده و منتقد سینمایی ساکن تهران از جمله اصلیترین نویسندگان سینمایی فعال در آن دوره بود که در ماهنامه سینمایی «فیلم» فعالیت میکرد و درباره فیلمهای آقای کیارستمی مطالب مختلفی نوشت.
او درباره سینمای کیارستمی و بویژه تفاوت آن با نوع فیلمهای سهراب شهیدثالث با رادیو فردا صحبت کرده است.