لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

ادامه عملیات نظامی ارتش در شهرهای سوریه


با وجود اینکه مقام‌های سوری از پایان عملیات نظامی در شهرهای مختلف سوریه سخن می‌گویند، اما به گفته فعالان و گزارشهای رسانه‌ای این عملیات همچنان ادامه دارد. حاصل عملیات در روز شنبه دستکم ۱۳ کشته بود. هفت تن از این کشته شدگان از منطقه الرستن حمص بودند.

مقام‌های سوری می‌گویند که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند. اما معترضان سوری این روایات را تکذیب می‌کنند و هدف از این عملیات را سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز عنوان می‌کنند. تظاهرات اعتراض آمیز در سوریه به پایان ماه پنجم خود نزدیک می‌شود. معترضان خواستار سرنگوی نظام بشار اسد رئیس جمهور این کشور هستند.

خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان سوری گزارش داده است که گردانی از خودروهای زرهی ارتش، شنبه وارد محله الخالدیه حمص شدند. همزمان برق و تلفن این منطقه قطع شد. این یورش همزمان بود با شلیک گسترده آتش توسط نیروهای امنیتی و ارتش. محله‌های انشائات و باب عمرو حمص نیز شاهد عملیات ارتش و نیروهای امنیتی بود که در جریان آن ده‌ها نفر از معترضان دستگیر شدند. گلوله‌باران محله بابا عمرو توسط تانک های ارتش خرابی‌های گسترده‌ای در پی داشت.

حمص روز جمعه با وجود محاصره توسط نیروهای امنیتی و ارتش شاهد تظاهرات گسترده معترضان بود. معترضان روبروی ساختمان استانداری تجمع کرده بودند و شعار می‌دادند: «خدانگهدار اسد، می‌خواهیم تو را در دادگاه لاهه ببینیم»

از سوی دیگر اتحادیه کمیته‌های هماهنگی اعتراض‌ها، از رسیدن تانک‌ها و نفربرهای ارتش سوریه به شهرک حراک در استان جنوبی درعا خبر داده است. این شهر آغاز گر اعتراض‌های سوریه بود. نیروهای امنیتی همچنین از تحویل کشته شدگان در تظاهرات روز جمعه در این شهرک به خانواده‌هایشان سر باز زدند.

روز جمعه را معترضان سوری «جمعه مژده پیروزی» نامگذاری کرده بودند. حاصل سرکوب این تظاهرات در سراسر سوریه، دست کم ۴۰ کشته بود.

برخی محله‌های شهر ساحلی لاذقیه نیز در محاصره نیروهای امنیتی قرار دارند. دستگیری معترضان در این شهر ادامه دارد. لاذقیه در هفته‌های گذشته شاهد عملیات گسترده ارتش و نیروهای امنیتی بود.

این عملیات در حالی صورت می‌گیرد که فشارهای بین المللی بر بشار اسد در حال افزایش است. آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار کناره گیری اسد از قدرت شدند. روسیه و چین دو عضو دائم در شورای امنیت سازمان ملل، با این درخواست اعلام مخالفت کرده‌اند و می‌گویند باید به اسد فرصت پیاده کردن اصلاحات داد.

از زمان آغاز اعتراض‌ها بشار اسد در چندین نوبت وعده اصلاحات داد. معترضان می‌گویند ادامه سرکوب تظاهرات نشان از آن دارد که نظام حاکم قصد حقیقی اصلاحات ندارد.

اتحادیه اروپا جمعه تحریم‌های جدیدی علیه ۲۰ شخصیت و سازمان مرتبط با نظام سوریه تصویب کرد. این تحریم‌ها شامل بخش نفت سوریه نیز می‌شود. آمریکا پنجشنبه صنعت نفت سوریه را تحریم کرده بود. ایالات متحده همچنین تمام حساب‌های مرتبط با نظام حاکم در دمشق را مسدود کرد.

از سویی قرار است یکشنبه هیاتی حقوق بشری از سازمان ملل به دعوت از دولت سوریه به این کشور برود. بنا بر گزارش‌های رسمی از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه بیش از ۲۰۰۰ نفر کشته، صد‌ها نفر زخمی و هزاران نفر زندانی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG