لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

چند تن از معلمان بازداشت‌شده در تجمع روز پنج‌شنبه به زندان اوین منتقل شدند


تجمع روز پنجشنبه معلمان در مازندران
تجمع روز پنجشنبه معلمان در مازندران

در حالی که بنابر گزارش‌ها دست‌کم شش نفر از معلمان بازداشت‌شده در تجمعات روز پنج‌شنبه با «دست‌بند و پابند» به دادسرای زندان اوین منتقل شدند، وزیر آموزش و پرورش ایران برگزاری این تجمع را «به دور تدبیر و انصاف» خواند.

تجمع معلمان در پاسخ به فراخوان «شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان سراسر کشور» روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و در تهران و چند شهر دیگر با حمله مأموران امنیتی به معترضن به خشونت کشیده شد. شماری از تجمع‌کنندگان نیز بازداشت شدند.

تجمع تهران در برابر سازمان برنامه و بودجه و در شهرستان‌ها در مقابل اداره‌های آموزش و پرورش برگزار شد و تنها در تهران دست‌کم ۱۵ نفر بازداشت شدند که پنج نفر از آنها پس از چند ساعت آزاد شدند.

یکی از فعالان حقوق صنفی معلمان به رادیو فردا گفت که محمدتقی فلاحی، دبیر کل کانون صنفی معلمان تهران، و همچنین رسول بداقی، رحمان عابدینی، اسماعیل گرامی، حسین غلامی و عالیه اقدام‌دوست به زندان اوین منتقل شده‌اند.

همچنین یکی از نزدیکان محمد حبیبی، فعال حقوق صنفی معلمان، به رادیو فردا گفت که از زمان بازداشت او هیچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت او در دست نیست.

وبسایت «کلمه» نیز گزارش کرده است که انتقال این پنج نفر به دادسرای اوین «با دستبند و پابند» صورت گرفته است.

در واکنش به برخورد با این تجمعات و بازداشت معترضان، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با صدور بیانیه این اقدامات را به‌شدت محکوم کرد.

این شورا برخورد با معلمان در پایتخت کشور را «اتفاقی غیرقانونی و شنیع» و «تجلی بارز فاصله حرف و عمل» مسئولان کشور دانسته و می‌گوید «قانون‌گرایی و مردم‌سالاری که برخی از مسئولان در تریبون‌های مختلف ادعا می‌کنند، سرابی توهمی بیش نیست».

این بیانیه می‌افزاید: «تجمع ۲۰ اردیبهشت معلمان در تهران تحت هدایت کانون‌های صنفی شناسنامه دار این استان‌های تهران و البرز مانند دیگر استان‌های کشور، کنشی مدنی و اعتراضی مسالمت‌آمیز برای احیای پیکر محتضر آموزش و پرورش و حقوق منکوب شده معلمان بازنشسته و شاغل در سراسر ایران بود که با حمله سازماندهی شده نیروهای لباس شخصی و امنیتی به تنش و تشنج بدل گردید».

این شورا ضمن محکوم کردن برخورد با معلمان، خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و «دلجویی و عذرخواهی» رسمی مسئولان از جامعه فرهنگی کشور شده است.

تجمع اعتراضی معلمان در شهرهای ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

کانون صنفی معلمان تهران نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده که با وجود آنکه تجمع‌کنندگان به درخواست پلیس از از پارک نزدیک به سازمان برنامه و بودجه خارج نشدند «به ناگاه با یورش نیروهای لباس شخصی مواجه شدند».

در این بیانیه قید شده که در تجمع روز پنجشنبه در تهران، شماری از معلمان زن «به طرز سبعانه‌ای مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و تعدادی از معلمان مرد از جمله سه نفر از اعضای کانون صنفی معلمان تهران و چندین نفر از فعالین صنفی دستگیر شدند».

در همین محمد بطحایی وزیر آموزش و پروش در توییتر خود نوشت که در حال پیگیری وضعیت معلمان بازداشت‌‌شده است.

وزیر آموزش و پرورش در عین حال تجمعات روز پنج‌شنبه را «بدون اخذ مجوز» و «کاملا دور از تدبیر و انصاف» توصیف کرد.

در قطعنامه‌ای که در تجمعات معلمان در روز پنج‌شنبه صادر شد با اشاره به «عدم توجه به زندگی و معیشت معلمان بازنشسته و شاغل و بی‌توجهی به کیفیت آموزش» نسبت «به ادامه بی‌توجهی‌ها و تبعات آن به مسئولان هشدار» داده شده بود.

XS
SM
MD
LG