لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

سه دیدگاه در اسرائیل درباره برنامه اتمی ایران


روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحرونوت» در شماره جمعه خود این پرسش را مطرح کرده است که آیا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و اهود باراک وزیر دفاع این کشور، علیرغم همه مخالفت‌های سایر مقامات امنیتی کنونی و پیشین اسرائیل طرح حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را قطعی کرده‌اند؟

«یدیعوت آحرونوت» بعید ندانسته است که زمان چنین حمله‌ای «حتی پیش از زمستان» جاری باشد و افزوده است که «شایعات در مورد ضربت اسرائیلی به طرزی فزاینده‌تر به گوش می‌رسد».

این روزنامه در تیتر درشت صفحه نخست آخرین شماره خود با عنوان «فشار هسته‌ای» نوشته است که چنین ضربتی بر ایران «چهره تمامی خاورمیانه را دگرگون خواهد کرد و شاید سرنوشت کشور یهود (اسرائیل) را نیز برای نسل‌های آینده تغییر دهد».

در همین حال، «یدیعوت آحرونوت» نوشته است که کادر رهبری سیاسی و امنیتی اسرائیل درباره مقابله با ایران به سه جناح تقسیم می‌شوند.

یک جناح بر این باور است که فایده ضربت نظامی «محدود» است و اسرائیل مخاطره‌ای هولناک را به جان می‌خرد و اسرائیلی‌ها با موشک‌های دور برد از ایران و همراه با آن از حزب الله از لبنان و حماس از غزه روبرو خواهند شد به گونه‌ای که این واکنش‌ها حتی ممکن است که «به نابودی اسرائیل منجر شود».

به نوشته «یدیعوت آحرونوت»، همین جناح که نگران «انهدام اسرائیل» است، می‌گوید که باید در انتظار ثمر دادن بیشتر مجازات‌ها و تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران نشست ولی بر این باور است که حتی اگر ایران به بمب هسته‌ای نیز برسد، «آخر دنیا» نخواهد بود.

در همین حال، جناح دومی در میان فرماندهان امنیتی و رهبران سیاسی اسرائیل معتقد است که ایران هنوز دوسال تا دو سال و نیم دیگر برای به بارنشستن طرح هسته‌ا‌ی‌اش و دستیابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد و تا آن زمان که به دومین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما یا نخستین دورۀ ریاست جمهوری یک رهبر جمهوری‌خواه در آمریکا رسیده‌ایم، امکان دارد که رهبر منتخب آمریکا در دوره بعدی مخاطرات طرح حمله ایران را به جان بخردیا حتی ممکن است که حکومت کنونی در ایران تا آن هنگام سقوط کرده باشد.

«یدیعوت آحرونوت» می‌نویسد: جناح سومی نیز در میان سران سیاسی و امنیتی اسرائیل وجود دارد که اقدام نظامی علیه ایران را از اساس باطل می‌داند و اتفاقاً هر چهار فرمانده و مقام ارشد امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل در این جناح قرار دارند: ارتشبد بنی گانتس، رییس جدید ستاد ارتش اسرائیل، ژنرال آویو کوخاوی رییس جدید سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، تامیر پاردو رییس جدید موساد و یورام کهن رییس جدید تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل.

اما به نوشته «یدیعوت آحرونوت» مشکل در اینجاست که هر چهار مقام یاد شده در پست‌های خود جدید هستند در حالی که تمامی مقامات پیشین ارتش، موساد و شباک که با حمله نظامی به ایران مخالفت می‌کردند، دارای کارنامه‌ای با دستآوردهای درخشان و خیره کننده در مقابله با ایران بودند و هنگامی که نظر خود را بیان می‌کردند بر این کارنامه غنی تکیه داشتند.

مئیر داگان رییس پیشین موساد اسرائیل در ماه‌هایی که از این مقام کنار رفته، چند بار قاطعیت تمام با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران مخالفت کرده و آنرا برای اسرائیل بسیار خطرناک دانسته است.

آقای داگان ماه گذشته نیز گفت که اختلافات در صدر حاکمیت ایران جدی‌تر از هرهنگام دیگر است و باید گذاشت که خود این بحران داخلی و ایستادگی‌های احمدی‌نژاد در برابر رهبر ایران و یارکشی‌ها از سپاه پاسداران موجب تغییرات جدی در ایران شود.

اما آقای ناخوم بارنئا روزنامه نگار پیشکسوت اسرائیلی که نویسنده مقاله اصلی «یدیعوت آحرونوت» است، نوشته است، به نظر می‌رسد که نتانیاهو و باراک «برای حمله به ایران فشار می‌آورند».

هنوز ساعاتی از انتشار مقاله «یدیعوت آحرونوت» نیز نگذشته بود که ژنرال ذخیره عاموس گیلعاد رییس ستاد امنیتی – دفاعی در وزارت دفاع اسرائیل در یک سخنرانی علنی گفت «خطرات ناشی از جمهوری اسلامی ایران برای اسرائیل سهمگین شده است و باید این خطر را برداشت».

ژنرال دوره احتیاط گیلعاد که در مورد مقاله منتشره «یدیعوت آخرونوت» در جریان سخنرانی روز جمعه‌اش در آکادمی ملی بندر اشکلون مورد پرسش قرار گرفته بود، گفت «باید بدانیم که چگونه اولویت‌های ملی را تعیین کنیم و به نظر من، جبهه ایرانی باید در صدر همه اولویت‌ها باشد».

ژنرال گیلعاد افزود که «تمامی عوامل مهم جامعه بین‌المللی در برابر ایران ایستاده‌اند و تحریم‌ها نیز مؤثر هست اما تلاش‌های سیاسی جامعه جهانی موجب نشده که سران ایران مسیر استراتژیک خود را در برنامه هسته‌ای تغییر دهند و در عزم خویش در رسیدن بر توانایی هسته‌ای نظامی راسخ هستند».

اینها‌ در حالی است که ایران هنوز نیز اصرار دارد که طرح‌های هسته ای‌اش اهداف مسالمت جویانه را دنبال می‌کند، هر چند که تلاش‌های گروه ۱+۵ برای از سرگیری گفت‌و‌گو‌ها با ایران، علیرغم چند نامه نگاری اخیر، کارساز نیفتاده است.

ایران همواره تأکید کرده که هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه خود را از سوی هر عاملی که باشد، با حمله به اسرائیل پاسخ خواهد داد و ضربتی مهلک بر اسرائیل وارد خواهد کرد.

از زمانی که سلسله تغییرات در دنیای عرب آغاز شده بود به نظر می‌رسید که مقامات اسرائیلی و رسانه‌های این کشور دیگر چندان مانند گذشته به «خطرات هسته ایران» نمی‌پرداختند.

بسیاری از ناظران خود اسرائیل نیز معتقدند که در رهگذر تغییرات در حاکمیت‌ها و افکار عمومی درمصر، لیبی، تونس و بسیاری از سرزمین‌های عربی دور و نزدیک و بویژه قدرت گرفتن اسلام گرایان در بسیاری از این کشور‌ها، اسرائیل در انزوای جهانی بیشتری قرار گرفته و مخاطرات استراتژیک برای اسرائیل به طرز چشم گیری افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG