لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

حسینی: برای حل درگیری های عراق، مذاکره می کنیم


آقای حسینی سفر هیئت عراقی برای گفت و گو با مقامات ایران را تائید کرد(عکس: فارس)
آقای حسینی سفر هیئت عراقی برای گفت و گو با مقامات ایران را تائید کرد(عکس: فارس)

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران ضمن تائيد خبر ورود هيئت عراقی به ايران گفت مقامات ايرانی در راستای کمک به حل و فصل اختلافات و درگيری های موجود در عراق و جلوگيری از ادامه آن، با اين هيئت گفت و گو می کنند.


مقامات عراقی گفته اند که نوری المالکی، نخست وزير عراق هيئتی را به ايران فرستاده است تا از اين کشور بخواهد که از حمايت شبه نظاميان شيعه دست بردارد.


آقای حسينی گفت که تهران همواره خواستار ثبات و امنيت در عراق است و پذيرش اين هيئت برای گفت و گو در اين راستا صورت گرفته است و اضافه کرد: «هدف از سفر هيئت عراقی به تهران گفت و گو با مسئولان ايرانی در خصوص آخرين تحولات عراق است.»


سفر هيئت عراقی به ايران پس از آن صورت می گيرد که آمريکا اعلام کرد مدارک تازه ای را دال بر دخالت ايران در عراق، در اختيار مقامات عراقی قرار داده است.


سامی عسکری، يک مقام ارشد پارلمان عراق روز پنج شنبه گفته بود: «ائتلاف عراق يکپارچه تصميم گرفته است تا هيئتی را برای فشار بر دولت ايران جهت متوقف کردن تامين مالی و حمايت از گروه های مسلح اعزام کند.»


ائتلاف يکپارچه عراق در برگيرنده احزاب و گروه های شيعه حامی نوری مالکی است. آقای عسکری افزود: «اين هيئت روز چهارشنبه به ايران رفته است.»


سفر هيئت عراقی به ايران پس از آن صورت می گيرد که آمريکا اعلام کرد که مدارک تازه ای را دال بر دخالت ايران در عراق، در اختيار مقامات عراقی قرار داده است.

جلال الدين صغير، ديگر عضو ائتلاف عراق يکپارچه نيز گفت که اعزام اين هيئت پس از آن صورت گرفت که «اوضاع امنيتی عراق به صورت جدی بدتر شده است.»


وی افزود: «اين هيئت از حکومت ايران خواهد خواست تا به حمايت از دولت نوری مالکی و تقويت ثبات در عراق ادامه دهد.»


جلال الدين صغير، هرگونه مذاکره با مقتدا صدر، رهبر سپاه مهدی را تکذيب کرده است.


اما شيخ صالح عبيدی، سخنگوی جنبش صدر در شهر نجف گفته است قانونگذاران عراقی قرار است که با اين روحانی تندرو شيعه ملاقات کنند.


وی گفت: «نمايندگان پارلمان عراق به سرپرستی شيخ خالد عطيه، به ايران رفته اند تا با صدر و ساير رهبران جنبش صدر در اين کشور ديدار کرده و راهی برای بيرون آمدن از بحران پيدا کنند.»


مقام های آمريکايی بارها اعلام کرده اند که مقتدا صدر در ايران به سر می برد ولی ايران در اين زمينه واکنشی نشان نداده است.


اين نخستين بار است که يک دستيار مقتدا صدر حضور وی را در ايران تاييد کرده است.


مقام های آمريکايی در ماه های اخير بر شدت اتهام های خود به تهران افزوده اند و ايران را متهم می کنند که با ارسال اسلحه و مواد منفجره پرقدرت برای شبه نظاميان و آموزش نظامی آنها به نا آرامی ها در عراق دامن می زند.


تهران که به عنوان پشتيبان اصلی شبه نظاميان وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه معرفی شده است اتهام های وارده را رد کرده و می گويد که از ثبات در عراق پشتيابی می کند.


دولت آقای مالکی اواخر ماه مارس عمليات گسترده ای را برای مقابله با نيروهای وابسته به مقتدا صدر در بصره آغاز کرد و بر خواست خود مبنی بر خلع سلاح سپاه مهدی پافشاری کرد.


ژنرال قاسم موسوی، سخنگوی دولت عراق در امور امنيتی بغداد، هفته جاری در يک کنفرانس خبری اعلام کرد که نيروهای اين کشور در چهار هفته گذشته موشک ها و سلاح های سنگين ساخت ايران در پايتخت ضبط کرده اند.


وزارت دفاع عراق نيز روز چهارشنبه از به نمايش گذاشتن سلاح های ضبط شده از شبه نظاميان شيعه در درگيری های بصره خبر داد.


مقام های وزارت دفاع آمريکا نيز روز چهارشنبه در يک نشست خبری اعلام کردند که تازه ترين مدارک مربوط به حمايت تهران از شبه نظاميان در عراق به دولت اين کشور ارائه شده است.


مقام های وزارت دفاع آمريکا می گويند اين مدارک شامل سلاح هايی است که تاريخ های حک شده روی آنها نشان می دهند در سال جاری و در ايران توليد شده اند.


اين جنگ افزارها که طی ماه های گذشته توسط نيروهای آمريکايی در عراق کشف شده شامل خمپاره، راکت، سلاح های کوچک، بمب های کنار جاده ای و بمب های زره شکن است.


ژنرال جان ستلر، مدير استراتژی، طرح ها و سياست روسای ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا در یک نشست خبری گفت: « اين مدارک هم اينک در دست نوری مالکی، نخست وزير عراق است. مدارکی که نشان خواهد داد آيا دولت ايران به وی دروغ گفته است يا خير.»


XS
SM
MD
LG