لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

«ايران و سوريه نیروهای حماس را آموزش می دهند»


اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس(عکس:epa)
اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس(عکس:epa)

يک مرکز تحقيقاتی اسرائيل می گويد که حماس به رغم کنترل های بين المللی در نوار غزه، مجهزتر شده است.


مرکز تحقيقاتی و اطلاعاتی تروريسم می گويد گروه نظامی حماس ۲۰ هزار نيروی مسلح را آماده کرده و به راکت های دوربرد و سلاح های ضدتانک پيشرفته دسترسی پيدا کرده است.


اين گزارش می گويد که ايران و سوريه حماس را مسلح می کنند و به آنها آموزش می دهند.


در اين گزارش آمده است که گروه های اسلامی ۸۰ تن مواد منفجره را از ماه ژوئن که حماس کنترل غزه را به دست گرفته، به اين منطقه قاچاق کرده اند.


اين ميان روز پنج شنبه اسرائيل سوخت مورد نياز يک ميليون و چهارصدهزار نفر ساکنان غزه را يک روز پس از آن که چهار نظامی فلسطينی به تنها انبار سوخت منطقه نفوذ کردند و دو کارگر را کشتند، قطع کرد.


سه گروه نظامی کوچک مسئوليت اين حمله را به عهده گرفتند، اما اسرائيل، حماس را مسئول اين ماجرا می داند.


اسرائيل تانک ها، نيروها و هواپيماهای خود را وارد منطقه فلسطينی ها کرده و حداقل هشت فلسطينی کشته شده است. اسرائيل اخطار کرده که حملات بيشتری در پی خواهد آمد.

گروه اسلامی جهاد با پشتيبانی ايران، که مسئوليت اين حمله را پذيرفته است، آن را «يک عمليات پيچيده و بی همتا» ناميده است.


پس از اين حمله، اسرائيل تانک ها، نيروها و هواپيماهای خود را وارد منطقه فلسطينی ها کرده و حداقل هشت فلسطينی کشته شده است. اسرائيل اخطار کرده که حملات بيشتری در پی خواهد آمد.


ماتان ويلنای، معاون وزير دفاع به راديو ارتش اسرائيل گفت:« ما انتخاب می کنيم که چه زمان و کجا جواب بدهيم. گناهش تقصير حماس است.»


گروه اسلامی جهاد با پشتيبانی ايران، که مسئوليت اين حمله را پذيرفته است، آن را «يک عمليات پيچيده و بی همتا» ناميده است.


سرگرد تال لورام، يک سخنگوی ارتش اسرائيل گفت که نظامی های فلسطينی ظاهرا قصد داشتند که حمله ای در بيرون از مرزهايشان، در داخل خاک اسرائيل داشته باشند يا سربازهايی را بربايند که با هجوم نيروهای اسرائيلی روبرو شدند.


نظامی ها فلسطينی هرازگاه به مرزهای اسرائيل حمله کرده اند، اما به ندرت موفق شده اند که وارد خاک اسرائيل شوند.


در حمله ای در ماه ژوئن ۲۰۰۶، نظامی های فلسطينی تونلی به داخل خاک اسرائيل کندند و دو سرباز را کشته و يک نفر را به گروگان گرفتند.


حمله روز چهارشنبه پس از آرامش بيش از يک ماهه ای صورت گرفت که در پی حمله های اسرائيل به غزه که موجب کشته شدن ۱۲۰ نفر شد، بوجود آمده بود.


پس از پايان حمله ها در اوايل مارس، مصر سعی کرده بود بين حماس و اسرائيل صلح برفرار کند.


مانور اسرائيل


قائم مقام رهبر گروه حزب الله لبنان گفت که تمرين های تازه نظامی اسرائيل، نشان از آن دارد که اين کشور خود را برای جنگ تازه ای در لبنان آماده می کند.


شيخ نعيم قاسم ضمن اعلام اين خبر گفت که حزب الله کاملا آماده است در صورت حمله اسرائيل، از لبنان دفاع کند.


نيروهای اسرائيلی و جنگجويان حزب الله در تابستان سال ۲۰۰۶، يک جنگ ۳۴ روزه را تجربه کردند. بر اساس آمار سازمان ملل و مقامات اسرائيلی و لبنانی، ۱۲۰۰ نفر از دو طرف، غالبا در لبنان، کشته شدند.


اشاره قائم مقام حزب الله به آغاز يک تمرين نظامی پنج روزه اسرائيل است که از روز يکشنبه آغاز شده است.


اين مانور نظامی، نوعی تمرين امنيتی است که در مقابله با حمله های نظامی و وقايع طبيعی صورت می گيرد.


در تابستان سال ۲۰۰۶، اسرائيل بخاطر کشته شدن سه سرباز و ربوده شدن دو سرباز ديگر در مرز لبنان توسط حزب الله، به لبنان حمله کرد، اما بعدها اعلام کرد که در اهدافش يعنی آزاد سازی دو سرباز ربوده شده و نابودی ساختار حزب الله، موفق نبوده است.


بعد از جنگ، ۱۳ هزار و پانصد نيروی سازمان ملل و ۱۵ هزار لبنانی در مرز اسرائيل و لبنان مستقر شدند تا بر آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل نظارت کنند.


XS
SM
MD
LG