لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

مولن: ایران کابوسی برای منطقه است


آقای مولن، دولت ایران را موجب بی ثباتی منطقه می داند(عکس:AFP)
آقای مولن، دولت ایران را موجب بی ثباتی منطقه می داند(عکس:AFP)

درياسالار مايکل مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز پنج شنبه گفت که «تاثير غير مسئولانه» ايران در خاورميانه شامل تلاش برای ساخت سلاح اتمی و حمايت از تروريسم ، يک «کابوس کامل» است که خاورمیانه را تهديد می کند.


آقای مولن تاکید کرد که ايران در مرکز يک منطقه حساس قرار دارد و به ويژه بر روی همسايه اش عراق تاثير می گذارد و تهديدی برای اسرائيل است.


رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا که در واشینگتن در يک کنفرانس به مناسبت شصتمين سال تاسيس اسرائيل، برای يهوديان آمريکا سخن می گفت، اضافه کرد: «ايران يک فساد منطقه ای است که به طور آشکار ثبات خاورميانه را از بين می برد.»


مقامات آمريکا، جمهوری اسلامی ايران را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی و حمايت مالی و تسليحاتی از شبه نظاميان عراق و لبنان متهم می کنند، اتهاماتی که همه از سوی ایران رد می شوند.


آقای مولن گفت که درگيری با تندروهای خشن، تنها مساله اسرائيل و آمريکا نيست و «اين مساله تمام دنياست، حداقل مساله کشورهای مسئوليت دار جهان، که با آن مبارزه کنند.»


رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا پس از اين کنفرانس، در ضيافت شامی با فرانسوا فيلون، نخست وزير فرانسه شرکت کرد و در اين ديدار بر لزوم تلاش گسترده تر بين المللی برای مبارزه با طالبان در افغانستان تاکيد کرد.


رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که درگيری با تندروهای خشن، تنها مساله اسرائيل و آمريکا نيست و«اين مساله تمام دنياست، حداقل مساله کشورهای مسئوليت دار جهان، که با آن مبارزه کنند.»

آقای مولن پيشتر گفته بود: «ايالات متحده همچنان به رويکرد ديپلماتيک، اقتصادی و ديگر شيوه های غير نظامی برای ترغيب ايران به تغيير رفتار در عراق و منطقه ادامه می دهد، اما پنتاگون گزينه نظامی را نيز مد نظر خواهد داشت.»


وی اضافه کرده بود: «وقتی می گويم گزينه نظامی از روی ميز کنار گذاشته نمی شود، قطعا بيش از اين می رساند که گزينه نظامی را در اختيار داريم».


با اين حال، درياسالار مولن هرگونه درگيری نظامی بين ايران و آمريکا را در آينده نزديک رد کرده بود.


آقای مولن گفته بود: «اما من نگرانم اين تنش ها که طی چند سال گذشته افزايش يافته است، ايران واکنشی نشان نداده، اتفاقا به نظر می رسد اقدامات خود در زمينه حمايت از تروريسم را افزايش داده است.»


اظهارات درياسالار مولن از نظر اينکه او به عنوان فردی ميانه رو شناخته می شود، مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفته است. پيشتر او نسبت به پيامدهای جنگ عراق برای ارتش امريکا ابراز نگرانی کرده بود.


رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا با اشاره به اقدامات ايران در گذشته و ادامه آنها در آينده گفت: « شواهدی در دست نيست که نشان دهد که اين افزايش کمک ها با دستور رهبران بلندپايه ايران انجام می شود».


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا با اين حال تاکيد کرد: «اين بسيار روشن است که به تازگی مقدار بيشتری سلاح های ساخت ايران به عراق سرازير می شود. اين مسئله به ويژه در جريان درگيری های اخير بصره بيشتر مشخص بود.»


درياسالار مايکل مولن می گويد که حمايت های ايران از شورشیان شیعه و شبه نظامیان مسلح، تنها شامل ارسال سلاح نيست.


وی گفته است: «آنها [ایرانی ها] عراقی ها را در خاک ايران آموزش می دهند تا به عراق برگردند و با آمريکايی ها بجنگند.»


به گفته درياسالار مايکل مولن منابع اطلاعاتی آمريکا ازرويکرد مشابه ايران نسبت به آموزش نيروهای طالبان در افغانستان خبر داده اند.


XS
SM
MD
LG