لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

واکنش ایران به اظهارات مدیر اطلاعات ملی آمریکا


سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره احتمال‌ انجام اقدامات تروریستی از سوی ایران در خاک ایالات متحده را «بی‌پایه و اساس» خواند و قویا رد کرد.

جیمز کلاپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، روز سه‌شنبه در کمیته‌ اطلاعات سنا گفته بود، اگر ایران موجودیت خود را در خطر ببیند ممکن است در خاک آمریکا اقدام تروریستی انجام دهد.

این مقام اطلاعاتی آمریکا با پیش کشیدن «طرح ترور» سفیر سعودی، گفته بود: «هم‌اکنون برخی از مقام‌های ایرانی و احتمالا علی خامنه‌ای رهبر (جمهوری اسلامی) ... در واکنش به اقدامات واقعی یا متصوَر آمریکا، که این رژیم را تهدید می‌کند، به انجام حمله در خاک ایالات متحده متمایل شده‌اند.»

در واکنش به این اظهارات، رامین مهمانپرست با صدور بیانیه‌ای گفت: «جمهوری اسلامی ایران ادعاهای بی‌پایه و اساس آقای جمیز كلاپر در خصوص كشورمان را قویا رد می‌کند.»

رامین مهمانپرست، با بیان اینکه ایران «کشوری مسئول و متعهد به مبانی حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است»، گفت: «كسانیكه خود متهم به حمایت از ترور دانشمندان ایرانی در تهران هستند، نمی‌توانند چنین اتهامات نادرست و كذبی را متوجه جمهوری اسلامی ایران كنند.»

درهفته‌های اخیر که سطح تنش میان ایران و ائتلاف کشورهای غربی، به شدت افزایش پیدا کرده، دو طرف گفته‌اند که همه گزینه‌ها را مد نظر دارند.

از سوی دیگر مقام‌های مختلف اسرائیلی به کرات از احتمال حمله به ایران سخن گفته‌اند.

هفته گذشته اما، دیوید ایگناشیس در واشینگتن پست نوشت که لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، احتمال می‌دهد اسرائیل در بهار به ایران حمله کند.

روز جمعه، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خود در نماز جمعه خود اظهار داشت که باراک اوباما نامه‌ای برای ایران فرستاده است.

آیت‌الله خامنه‌ای با این حال گفت آنها «بدون احساس خجالت زیر حرف و قول» خود می‌زنند.

وی گفت: «روزی که لازم باشد این نامه‌ها‌ در اختیار افکار عمومی ملت‌ها قرار خواهد و گرفت همه می‌فهمند وعده‌ها و حرف‌های آمریکا چقدر ارزش دارد و آنها چگونه برخلاف حرف‌هایشان عمل می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی، همچنین با اشاره به عبارت متداول دولت آمریکا، که «همه گزینه‌ها در برابر ایران روی میز است» گفت: «معنای این جمله تهدید به جنگ است اما همه می‌دانند که این تهدید به ضرر آمریکاست همچنانکه جنگ ۱۰ برابر بیشتر به ضرر امریکاست.»

وی افزود: «آمریکایی‌ها بدانند و البته می‌دانند که جمهوری اسلامی در مقابل تهدید آنها به جنگ و تحریم نفتی تهدیدهایی دارد که وقتی لازم باشد ان شاءالله اعمال خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG