جمعی حدود ۱۲۰ نفر از هنرمندان، منتقدان و روزنامهنگاران حوزه تجسمی در ایران نسبت به ممنوعیت پرویز تناولی برای خروج از کشور اعتراض کردند و خواستار رفع این ممنوعیت شدند.
آیدین آغداشلو، لیلی گلستان و بهمن کیارستمی از جمله امضاکنندگان این نامه اعتراضی هستند که روز سهشنبه ۲۲ تیر در خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بازتاب یافته است.
این نامه به شرح رویدادهایی میپردازد که از روز شنبه ۱۲ تیر بر آقای تناولی گذشته است، ساعاتی پیش از پرواز به لندن که او در فرودگاه تهران متوجه شد ممنوعالخروج شده است.
برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید
امضاگنندگان نامه عنوان کردهاند که پرویز تناولی به این ترتیب از حضور در مراسم بزرگداشت و رونمایی کتابش در موزه بریتانیا جا ماند و سپس که به دادسرای فرهنگ و رسانه رفت، به او گفته شد که مجسمههایش مصداق «تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب» است.
این نامه در ادامه با انتقاد از چنین برخوردهایی با آقای تناولی میپرسد: «آیا این برخورد، درشان هنرمندی است که به یمن آثار و نوشتار او همواره نامی نیک از ایران در جهان برده شده؟ پیشگام مکتب "سقاخانه" که همواره در پاسداشت و تکریم فرهنگ و هنر ایرانی کوشیده باید با چنین برخوردی مورد تفقد قرار گیرد؟»
امضاکنندگان این نامه در نهایت با اشاره به سابقه نیم قرن فعالیت هنری پرویز تناولی از مقامات قضایی خواستهاند که هر چه سریعتر نسبت به وضعیت او رسیدگی کنند.
آقای تناولی پیش از این گفته بود که اتهامهای وارد شده به او بر اساس «مجموعه کارهایی است که تاکنون انجام داده» از جمله مجموعه آثاری که از او در کاخ موزه نیاوران قرار دارد و مجموعهای که اخیراً با عنوان «تناولی و ۵۰ سال هنر پاپ» از او به نمایش درآمده است.
وی همچنین عنوان کرده که شاکی پرونده او نیروی انتظامی است. این در حالی است که سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، در گفتوگو با وبسایت خبری تابناک مسئله شکایت نیروی انتظامی را آقای تناولی را رد کرده و گفته که ممنوع الخروجى وی بر اساس حكم دادگاه و ابلاغيه قضايى است.
وبسایت تابناک همچنین مدعی شده که مسئله ممنوعالخروجی آقای تناولی به خاطر شکایت یک مجموعهدار خصوصی بوده اما او ماجرا را سیاسی جلوه داده است.
تناولی از پیشگامان مکتب سقاخانه است که فرهنگ عامه در آن نقش مهمی دارد؛ رویکردی که تحت تأثیر پاپ آرت بود و در دهه چهل شمسی در ایران شکل گرفت.
از آثار او مشهور او میتوان به مجموعه مجسمههای «هیچ» اشاره کرد که در موزههای مختلف دنیا از جمله موزه بریتانیا نمایش داده شده است.