لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

انتقاد سازمان ملل از حکومت سوریه برای سیاست تخلیه اجباری شهرک‌ها


ساکنان درعا این شهر را تخلیه می‌کنند
ساکنان درعا این شهر را تخلیه می‌کنند

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه از سیاست دمشق در رابطه با محاصره شهر درعا و تخلیه اجباری آن به شدت انتقاد کرد و نسبت به تکرار در مورد دیگر شهرهای سوریه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استفان دی میستورا روز جمعه، ۱۲ شهریور در جمع خبرنگاران اظهار داشت، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پس از درعا ما با درعاهای دیگری مواجه خواهیم بود.

به گفته او، استراتژی حکومت سوریه به وضوح این است که سیاست درعا را در رابطه با دیگر مناطق محاصره شده نیز تکرار کند.

درعا که در مجاورت دمشق، پایتخت سوریه، قرار دارد در چهار سال گذشته تحت محاصره شدید نیروهای حکومتی بوده به‌طوری که از اواخر سال ۲۰۱۲ تاکنون تنها یک کاروان حامل کمک‌های انسان‌دوستانه امکان آن را پیدا کرده که به شهر راه پیدا کند.

هفته گذشته بود که شورشیان سوری اعلام کردند آنها مجبور به موافقت برای تخلیه شهر درعا شده‌اند چرا که شرایط انسانی در این شهر مدام رو به وخامت بیشتری می‌رفت.

به دنبال این امر، صدها نفر از شورشیان مخالف حکومت سوریه و خانواده‌های آنان با اتوبوس به منطقه‌ای در استان ادلیب که تحت تسلط شورشیان است برده شدند. شمار دیگری از ساکنان درعا نیز به منطقه‌ای تحت تسلط قوای حکومتی در نزدیکی دمشق منتقل شدند.

در این شرایط ارتش سوریه می‌گوید که کنترل کامل درعا را در دست گرفته است، اما این میان حدود ۸ هزار نفر دیگر از شهروندان غیرنظامی ساکن این شهر باید درعا را ترک کنند.

نماینده سازمان ملل نسبت به تکرار چنین حادثه‌ای در ابعاد بزرگ‌تر هشدار می‌دهد و می‌گوید که «اگر ماجرای درعا شوکه‌کننده بود، الوعر ۷۵ هزار نفر جمعیت دارد».

شهر الوعر که در حومه حمص قرار دارد از مدت‌ها پیش در محاصره قوای حکومتی سوریه است. سازمان ملل اعلام کرده که ساکنان این شهر محاصره‌شده درخواست کمک‌ عاجل کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG