لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

ظریف: مذاکرات هسته‌ای کارشناسان نتایج مثبتی داشت


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که جمهوری اسلامی درباره اجرای توافق‌نامه ژنو «بسیار جدی» است و مذاکرات اخیر کارشناسان ایران و ۱+۵ هم آغازی بر روند اجرای این توافق‌نامه بود.

آخرین نوشته آقای ظریف در شبکه اجتماعی فیس‌بوک‌ که روز چهارشنبه، ۱۸ دی، منتشر شد، به مذاکرات هسته‌ای اختصاص دارد که در آن از سفر عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایران، به اروپا و گفت‌وگو با مقامات اتحادیه اروپا خبر می‌دهد.

به گفته او، آقای عراقچی در «ادامه تلاش‌ها» برای رسیدن به «تفاهم و شروع روند اجرا» توافق‌نامه هسته‌ای ژنو آخر هفته جاری با مقامات اتحادیه اروپا مذاکره می‌کند.

رسانه‌های داخلی از جمله خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، زمان سفر عباس عراقچی به اروپا و شهر ژنو را پنج‌شنبه، ۱۹ دی، عنوان کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای عراقچی در مذاکراتی دو روزه با هلگا اشمیت، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به حل و فصل برخی اختلافات بر سر اجرای توافق‌نامه ژنو خواهند پرداخت، اختلافاتی که کارشناسان دو طرف نتوانستند آن را برطرف سازند.

از سویی محمدجواد ظریف می‌گوید که مذاکرات هفته گذشته هیئت‌های کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ «نتایج مثبتی» داشته و از «جدیت» طرفین نشان دارد.

آقای ظریف همچنین نوشته است که اعتقاد دارد «با تعهد متقابل به توافق ژنو، پیشرفت و ورود به مرحله دشوار بعدی، یعنی مذاکره و دستیابی به راه‌ حل جامع کاملا امکان‌پذیر است».

دیدار ظریف با جک استراو

وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه شب، ۱۸ دی، نیز دیداری با جک استراو، وزیر سابق امور خارجه بریتانیا، داشت که همراه هیئتی از نمایندگان پارلمان بریتانیا به تهران سفر کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای ظریف در این دیدار تاکید کرده است که دستیابی به تفاهم درباره مسئله هسته‌ای ایران «بسیار آسان» است، چرا که «سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد».

وزیر خارجه ایران در این‌ باره به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اشاره کرده که سلاح هسته‌ای را «حرام» دانسته است.

پیش از این دیدار، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده بود که آقای استراو در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرده که بریتانیا درصدد یافتن راهی برای لغو «هر چه زودتر» تحریم‌ها علیه ایران است، اما این مسئله از طریق مذاکره و در خلال فرایندی چندجانبه امکان‌پذیر خواهد بود.

بریتانیا یکی از اعضای گروه ۱+۵ است که در کنار ایالات متحده، فرانسه، روسیه، چین و آلمان وارد مذاکره با ایران شده است.
XS
SM
MD
LG