لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

اختتاميه جشنواره موسيقی فجر


جوائز جشنواره موسيقی فجر
جوائز جشنواره موسيقی فجر

سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر یکم اسفندماه با حضور هنرمندان و مسئولان، از جمله علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با معرفی برندگان و تقدیر از موسیقیدانان، به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مراسم اختتامیه این دوره با گزارشی از حسین ریاحی دبیر جشنواره آغاز شد که گفت: «پذیرش درخواست ایجاد تسهیلات لازم برای مبادله هنرمندان موسیقی ایرانی با کشورهای دوست و همسایه و همچنین تقاضای تاسیس تشکیلاتی به نام کانون موسیقیدانان جوان که توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، اتفاق بسیار خوشایندی است که من از همین‌جا تشکر ویژه‌ام را به آقای وزیر اعلام می‌کنم.»

مرجان قنبری
مرجان قنبری

در این مراسم که با اجرای موسیقی توسط گروه‌ها و هنرمندان گوناگون مانند گروه «یاد» و «زاگرس» همراه بود، ضمن نمایش نماهنگ‌هایی از زندگی و فعالیت هنری فخرالدین فخرالدینی عکاس، مرجان قنبری مهر نوازنده ویلن، اردشیر کامکار نوازنده کمانچه و محمدعلی بهمنی ترانه‌سرا، از این هنرمندان تجلیل به عمل آمد.

دفاع علی جنتی از عملکرد جشنواره

سخنرانی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار ستودن هنر موسیقی و دستاوردهای هنرمندان ایرانی حاوی اشاره‌هایی به انتقادها و حمله‌های گوناگون به این هنر به خصوص پیش و در حین فعالیت جشنواره بود. او در این باره گفت:

«متأسفانه برخی از گروه‌های سیاسی که با دولت تدبیر و امید مشکل دارند تلاش می‌کنند از احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده کنند و با طرح مسایل تحریف شده و دروغ و جعلی احساسات مردم متدین را تحریک کنند.»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی جنتی ادامه داد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از ادیبان و هنرمندان در این زمینه سعی کرده است قانون، شرع و موازین دینی را کاملا رعایت کند. همه آنچه به عنوان موسیقی امروزه به آن مجوز داده می‌شود، ابتدا اشعارش در شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد بررسی می‌شود تا از نظر محتوا، مضمون و قافیه فاخر باشد و پس از آن نیز آهنگ و اجرای آن نیز بررسی و سپس به آن مجوز داده می‌شود.»

وزیر فرهنگ دولت دهم گفت: «ما به رعایت موازین و قانون در حوزه موسیقی موظف هستیم ولی تسلیم برخی گروه‌های خودسر نمی‌شویم. زیرا اکثر این افراد عناصر نورسیده‌ای هستند که اطلاعات ما نسبت به آن‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مذهب، هنر و موسیقی بیشتر است.»

او درباره شایعه تک‌خوانی زنان در جشنواره موسیقی فجر افزود: «برخی از گروه‌ها به دورغ مردم متدین را بی‌جهت علیه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحریک می‌کنند. برخی مراجع عظام درباره موسیقی اظهار نظر کرده‌اند و ما نیز برای نظرات ایشان احترام قائل هستیم و دغدغه‌ها و نگرانی‌های دینی آن‌ها را نیز درک می‌کنیم و می‌دانیم نظراتشان بر اساس احساسات دینی و وظیفه شرعی است بنابراین تمام تلاش خود برای رعایت موازین و قوانین در این حوزه را به کار می‌گیریم.»

وزیر فرهنگ در شرح وضعیت ارکسترها گفت: «شما دیدید که سال گذشته آقای روحانی در همین تالار قول داد که ارکستر ملی و سمفونیک را احیا کند. واقعیت امر هم این است که هم من و هم آقای مرادخانی در طول این یک سال تلاش کردیم که این ماجرا محقق شود، اما یک بخش عمده این اتفاق مالی و اعتباری بود، چرا که هنرمندان گذشته این ارکستر مطالباتی داشتند که باید هر چه زودتر پرداخت می شد. البته ما در این مورد بارها و بارها در هیأت دولت رایزنی کردیم و حتی درباره احیای ارکسترها نیز برای تامین منابع مالی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رایزنی‌هایی انجام دادیم که نهایتاً ۴۰ درصد آن بودجه‌ای که در نظر داشتیم، فعلاً به ما اختصاص داده شده است.»

اهدای جوايز رتبه‌های اول تا سوم و تقدير هنرمندان​

پس از سخنرانی وزیر ارشاد، در حضور پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، هوشنگ کامکار، شاهین فرهت و اردشیر کامکار جوایز بخش آهنگسازی را دریافت کردند.

مراسم اختتاميه جشنواره موسيقی فجر
مراسم اختتاميه جشنواره موسيقی فجر

همچنین در بخش آهنگسازی موسیقی ملی ایران هیأت داوران تندیس زرین جشنواره، لوح تقدیر و ۶ میلیون جایزه نقدی را به محمدرضا عموجوادی از چالوس برای ساخت قطعه «رزم رخش در سمنگان» به عنوان آهنگساز برگزیده اهدا و از کوروش متین برای ساخت قطعه «پیروزی» از تهران، کیوان علایی برای ساخت «کوارتت کمانچه» از مشهد، مسعود نجفی برای ساخت «هفت ضربی ابوعطا» از تهران و حسین سلیمانی برای ساخت «روزهای خوب» از تهران تقدیر کردند.

جایزه آهنگسازی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی به صورت مشترک به هومن رَف رَف برای ساخت قطعه «سّر باستان» از تهران و محمدهادی عیان بُد برای ساخت قطعه «درخت ممنوعه» از اصفهان اهدا شد و از علی افشاری برای ساخت قطعه «رباعی برای کوارتت» از تهران تقدیر به عمل آمد.

در بخش پایان نامه‌ها تندیس زرین‌، لوح تقدیر و ۶ میلیون جایزه نقدی هیات داوران به طور مشترک به امیرحسین جزء رمضانی برای ساخت «سمفونی شماره۱» از تهران و مریم شریف‌زاده شیرازی برای ساخت قطعه «سمفونی شماره ۱ (بودن)» از تهران تعلق گرفت و از پیروزان کوهی حبیبی برای ساخت قطعه «کاپریچیو برای ویولن و ارکستر» از تهران تقدیر شد.

گروه «همنوازان ایران» به سرپرستی کاوه پیمان از شیراز جایزه بخش موسیقی کلاسیک ایرانی شامل تندیس زرین، لوح تقدیر و جایزه ۱۲ میلیونی را از آن خود کرد. لوح تقدیر و جایزه ۸ میلیونی به گروه «دلشدگان مشهد» به سرپرستی رامین میلانی از مشهدرسید و رتبه سوم با لوح تقدیر و جایزه ۵ میلیونی به گروه «سایه سار» به سرپرستی حسین سلیمانی از تهران اهدا شد.

در بخش آواز جمعی هیات داوران گروه «آوای ماهان» به سرپرستی نیما فاتحی از تهران را شایسته دریافت تندیس زرین، لوح تقدیر و جایزه ۱۲ میلیونی دانست. لوح تقدیر و جایزه ۸ میلیونی رتبه دوم را آنسامبل سازی و آوازی «همگام» به سرپرستی فرزین عابدینی از تهران دریافت کرد و لوح تقدیر و جایزه ۵ میلیونی رتبه سوم به طور مشترک به گروه کُر «آداک» به سرپرستی ابوذر اسماعیلی ثالث از گرگان و گروه آوازی «پاسارگاد» به سرپرستی حامد فقیهی از شیراز اهدا شد.

گروه دنگ شو
گروه دنگ شو

در بخش موسیقی کلاسیک غیر ایرانی ارکستر «پاسارگاد» به سرپرستی امین غفاری و رهبری مهدی پناهی از تهران رتبه اول را کسب کرد، رتبه دوم به ارکستر مجلسی «رسا» به سرپرستی مظفر نبیلی از کرج اعطا شد و گروه «هرمس» به سرپرستی مهسا قربانی از تهران رتبه سوم را کسب کرد.

سی‌امین جشنواره موسیقی فجر با اجرای گروه «دنگ ‌شو» به پایان رسید.

XS
SM
MD
LG