لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

راست افراطی برنده دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه شد


مارین لو پن، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» بعد از دور اول انتخابات فرانسه
مارین لو پن، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» بعد از دور اول انتخابات فرانسه

حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در مرحله نخست انتخابات پارلمانی فرانسه در صدر احزاب سیاسی این کشور قرار گرفت، اما نتایج نهایی این انتخابات به وقایع روزهای منتهی به دور دوم انتخابات بستگی دارد.

بر اساس برآورد موسسه‌های نظرسنجی مانند ایپسوس، «اوپونیون وِی» و اِلَب، حزب راست افراطی ضد مهاجر و منتقد ایده اتحادیه اروپا به رهبری مارین لو پن، ۳۴ درصد از آرا را در مرحله نخست انتخابات که روز یکشنبه ۱۰ تیرماه برگزار شد، کسب کرده است.

قرار است مرحله دوم انتخابات روزدهنگام پارلمانی فرانسه هفته آینده برگزار شود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ائتلاف احزاب میانه رو، از جمله حزب امانوئل مکرون رئیس‌جمهور کشور بین ۲۰.۵ درصد تا ۲۳ درصد آرا را کسب کرده‌ و ائتلاف احزاب چپ با نام «جبهه جدید مردمی» نیز ۲۹ درصد آرا را به دست آورده است.

اکنون یک هفته زمان برای چانه‌زنی سیاسی تا دور دوم انتخابات باقی مانده و تکلیف اکثریت ۵۷۷ کرسی‌ پارلمان فرانسه قرار است ۷ ژوئیه، در دور دوم انتخابات، مشخص خواهد شد.

تنها نامزدهایی به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت که بیش از ۱۲.۵ درصد آرا را کسب کرده باشند.

در گذشته، احزاب راست میانه و چپ میانه فرانسه با هم متحد شده بودند تا از قدرت گرفتن حزب راست افراطی «اجتماع ملی» جلوگیری کنند، اما این پویایی که در فرانسه «جبهه جمهوری‌خواهی» نامیده می شود، کمتر از همیشه دیده می‌شود.

از طرفی حضور شهروندان مخالف جناح راست افراطی برای جلوگیری از پیروزی حزب «اجتماع ملی» نیز در انتخابات روز جاری بسیار پررنگ بود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان مشارکت مردمی در پای صندوق‌های رای به بیشترین میزان طی دهه‌های گذشته رسیده است.

تا ساعت ۳ بعدازظهر به وقت محلی، ۶۰ درصد از واجدان شرایط رأی به پای صندوق‌ها رفتند، در حالی که این رقم در انتخابات پارلمانی قبل که دو سال پیش برگزار شده بود، زیر ۴۰ درصد بود.

میزان مشارکت در انتخابات روز یکشنبه، بالاترین سطح از سال ۱۹۸۶ است، اما حزب راست افراطی به رهبری خانم لو پن بیش از پیش به قدرت نزدیک شده است.

مارین لوپن که در تلاش برای جانشینی به عنوان رئیس جمهوری است، از امانوئل مکرون خواسته در صورت شکست حزبش در انتخابات پارلمانی از ریاست جمهوری کناره‌گیری کند، خواسته‌ای که با پاسخ منفی مکرون مواجه شد.

کمتر از یک هفته پیش، ژردن باردِلا، چهرهٔ اصلی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه، در یک کنفرانس مطبوعاتی حزبش را آماده در دست گرفتن قدرت معرفی کرد.

این سیاستمدار ۲۸ ساله «اجتماع ملی» که تلاش کرده به این حزب کمک کند تا وجهه افراطی خود را پاک کند، از رأی‌دهندگان خواست که با رأی دادن حداکثری، به این حزب کمک کنند سیاست‌های ضد مهاجرتی و برنامه «قانون و نظم» خود را اجرا کند.

اوایل ماه جاری میلادی، حزب باردلا در انتخابات پارلمان اروپا با تقریبا دو برابر آرا، از ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون پیش افتاد و از همین رو رئیس جمهوری فرانسه در تصمیمی غیرمنتظره پارلمان را منحل کرد.

XS
SM
MD
LG