لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

افشاگری یک زندانی سیاسی از «وضعیت تکان‌دهنده» در قزلحصار

۲۰:۱۰ ۱۶.۶.۱۴۰۲

ابراهیم رئیسی: «ملامت‌ها» نباید روحانیون را از میدان خارج کند

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، روز پنج‌شنبه ۱۶ شهریور در یک سخنرانی برای افراد معمم در خراسان جنوبی خطاب به آنها گفت که «همچنان در دل مردم جا دارند» و خطاب به افراد روحانی شیعه نیز گفت که «نباید ملامت‌ها آن‌ها را از میدان خارج کند.»

رئیس جمهور ایران درباره این «ملامت‌ها» توضیح بیشتری نداد اما از سال گذشته و بعد از آغاز اعتراض‌های سراسری، پدیده «عمامه‌پرانی» علیه افراد معمم بازتاب‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

همچنین در ماه‌های گذشته، گزارش‌هایی درباره حمله به «روحانیون و طلبه‌ها» در رسانه‌ها منتشر شده است که یکی از خبرسازترین این موارد، کشته شدن عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در استان سیستان‌وبلوچستان، به ضرب گلوله نگهبان یک بانک در شهرستان بابلسر بود.

ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان روز پنج‌شنبه خود، از قول علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مدعی شد که «به فتح قله‌ها نزدیک هستیم و هیچ کس اجازه ندارد خسته و ناامید باشد.»

در همین حال برنامه‌های دولت رئیسی برای مستقر کردن هرچه بیشتر افراد معمم در نهادهای مخالف ادامه دارد که آخرین نمونه آن خبر استخدام آنها در سیستم بانکی یا مستقر شدن آنها در بانک‌ها است.

در حالی که غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، روز ۶ شهریور خبر استخدام ۲۰ هزار روحانی در بانک‌ها را «مخلوق ذهن‌های بیمار» خواند، یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده علی خامنه‌ای در استان اصفهان، روز ۱۳ شهریور در دیدار با برخی مقام‌های بانک سپه گفت: «حضور عده‌ای از روحانیون در ارکان نظام و دستگاه‌های دولتی چون بانک سپه یک ضرورت است که اثرات مثبتی داشته است.»

۲۰:۴۱ ۱۶.۶.۱۴۰۲

افشاگری یک زندانی سیاسی از وضعیت تکان‌دهنده زندانیان در زندان قزلحصار

سعید ماسوری، زندانی سیاسی که بیست و سومین سال حبس خود را بدون مرخصی سپری می‌کند در نامه‌ای از وضعیت تکان‌دهنده زندان قزلحصار برای زندانیان خبر داده و فاش کرده که آنها از دسترسی به کمترین امکانات محروم هستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای ماسوری که در روزهای اخیر از زندان اوین به قزلحصار منتقل شده است، در توصیف این زندان نوشته است: «در اتاقی تقریباً ۹ متری ۱۵-۱۶ نفر را ریخته که حق کمترین اعتراضی را هم ندارند. نه آب، نه غذا، نه تن‌پوش شایسته انسانی.»

او در ادامه خبر داده وضعیت در این زندان به گونه‌ای است که «پرسنل زندان حتی از جا و غذای خود صرفنظر کرده و آن را هم به زندانیان می‌دهند.»

این زندانی سیاسی، قرلحصار را یک «سیاهچاله» خوانده است که به گفته او «به اراده ولی‌فقیه و با حلقه‌بگوشی جنایتکاری مثل اژه‌ای مردم این خاک را از پیر و جوان به داخل آن می‌ریزند و در آتش جنایت خود می‌سوزانند.»

روز ۱۲ شهریورماه، مسئولان قضایی ۱۳ زندانی سیاسی را بدون اعلام قبلی و ارائهٔ دلیل مشخصی از زندان اوین به زندان قزلحصار منتقل کردند.

خبرگزاری هرانا روز ۱۴ شهریور خبر داد که سعید ماسوری و ۱۲ زندانی دیگر در اعتراض به «انتقال از زندان اوین به زندان قزلحصار» و «شرایط نامناسب در زندان» دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

۲۱:۲۲ ۱۶.۶.۱۴۰۲

قوه قضائیه: گزارشی درباره «تعرض» به نازیلا معروفیان اعلام نشده است

به دنبال انتشار یک فایل صوتی از نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار بازداشت‌شده، که در آن از «تعرض جنسی» به خود به دست ماموران در جریان بازداشت اخیرش خبر داده بود، خبرگزاری میزان، ‌وابسته به قوه قضائیه، مدعی شد چنین چیزی صحت ندارد.

میزان روز پنجشنبه ۱۶ شهریور با اشاره به این که از طرف خانم معروفیان و وکیلش شکایتی در این زمینه ثبت نشده است، نوشت: «در زمان پذیرش در زندان نیز هیچ گزارشی مبنی بر خشونت و تعرض به مسئولان زندان اعلام نشده است.»

این خبرگزاری همچنین اعلام کرده که او در ابتدای ورود به زندان «مورد معاینه» قرار گرفته و «هیچ مورد مشکوکی» دیده نشده است.

میزان همچنین مدعی شده این روزنامه‌نگار در ملاقات روز پنجشنبه با رئیس زندان شرایط خود در زندان را «خوب» توصیف کرده است.

این در حالی است که خانم معروفیان تصاویری از آثار ضرب و جرح شدن بعد از بازداشت سوم خود را به دوستی معتمد ارسال کرده بود که نسخه‌ای از آن نیز به دست رادیو فردا رسید.

این روزنامه‌نگار ایرانی روز هشتم شهریور برای چهارمین بار در خانه‌اش بازداشت شد.

۲۱:۴۲ ۱۶.۶.۱۴۰۲

انفجار «مایع در ساک مسافر» اتوبوس همدان-‌کرمانشاه جان یک نوزاد را گرفت

آتش‌سوزی در یک اتوبوس مسافربری بین شهری در جاده همدان ـ کرمانشاه به خاطر انفجار مایعی در ساک یک مسافر، منجر به کشته شدن یک نوزاد شد.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس همدان از آتش‌سوزی و خارج شدن کنترل اتوبوس مسافربری یاد شده خبر داد و گفت نوزادی یک ساله در این حادثه جان باخت و ۱۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. پلیس می‌گوید مایع منجفر شده، در ساک یک مسافر در باربند سقفی اتوبوس قرار داشته است.

این گزارش اشاره‌ای به نام مایع نکرده است. فوریت‌های پزشکی همدان نیز از انتقال چهار نفر از سرنشینان آسیب‌دیده به مراکز درمانی خبر داده است.

روز گذشته نیز یدالله جهان‌تاب، رئیس پلیس راه مازندران از تصادف یک اتوبوس به خاطر «ترمز بریدن» با هشت سواری در محدوده تونل ورسک سوادکوه در مازندران خبر داد و گفت این حادثه پنج فوتی و ۲۵ مجروح برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG