لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

کارگردانان فیلم «کیک محبوب من» بار دیگر ممنوع‌الخروج شدند


مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها ۱۶ شهریور از رفع ممنوع‌الخروجی‌ خود خبر داده بودند
مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها ۱۶ شهریور از رفع ممنوع‌الخروجی‌ خود خبر داده بودند

مریم مقدم، یکی از دو کارگردان فیلم «کیک محبوب من»، با انتشار متنی در حساب اینستاگرام خود می‌گوید که پاسپورت او و بهتاش صناعی‌ها، همسرش و دیگر کارگردان این فیلم، بار دیگر در فرودگاه و پیش از خروج از کشور توقیف شده است.

خانم مقدم روز چهارشنبه ۲۱ شهریور با انتشار تصویری از رسید تحویل گذرنامه خود به پلیس مهاجرت و گذرنامه گفته است که با وجود تهیه بلیت و پرداخت هزینه‌های خروج از کشور، از خروج او و همسرش بهتاش صناعی‌ها، جلوگیری شده است.

او در توضیح این تصویر نوشت: «دیروز و در حالی که می‌خواستم بعد از مدتی طولانی بروم و خانواده‌ام را در سوئد ببینم و شاید بتوانم در نمایش فیلممان حضور داشته باشم، در فرودگاه پاسپورتم را دوباره توقیف کردند و گفتند که من و بهتاش مجددا ممنوع‌الخروج شده‌ایم».

بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم ۱۶ شهریور از رفع ممنوع‌الخروجی‌ خود خبر داده بودند. آنها نوشته بودند: «از دادستانی تهران به ما اطلاع دادند که نامه‌ی رفع ممنوع‌الخروجی ما صادر شده» است.

حالا خانم مقدم گفته که «متوجه نمی‌شوم اگر نمی‌خواستند اجازه خروج بدهند چرا پاسپورت‌ها را پس دادند؟ که روح ما را بیازارند و به ما خسارت وارد کنند؟»

گذرنامه مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها یازدهم مهرماه ۱۴۰۲ هم در حالی که برای تکمیل مراحل تولید فیلم «کیک محبوب من» قصد سفر به فرانسه را داشتند در فرودگاه توقیف شده بود. آن‌ها پس از ممنوع‌الخروجی با اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» روبه‌رو شدند.

این فیلم بدون رعایت قواعد سانسور جمهوری اسلامی، ازجمله حجاب اجباری برای بازیگران زن ساخته شده است.

کارگردان این فیلم سینمایی با تاکید بر اینکه امروز «روز ملی سینما» است خطاب به رئیس‌جمهور ایران گفته است: «آقای پزشکیان، بر هر ایرانی هوشمندی واضح است که همراهان شما، همراهان این ملت نیستند. یاران اصولگرایتان لااقل ادعایی جز آنچه هستند را ندارند و اهل تظاهر به چیز بهتری نیستند. شما نه تنها جامعه را رو به رشد و اصلاح نمی‌برید، بلکه آنرا در مرداب دروغ غرق می‌کنید.»

سی جشنواره و موسسه سینمایی و فیلمساز بین‌المللی در آذرماه ۱۴۰۲ در واکنش به اتهامات این دو کارگردان با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار آن شدند که جمهوری اسلامی با لغو اتهامات، حکم ممنوعیت خروج آنها از کشور را لغو کند.

امضاکنندگان این نامه موفقیت‌های بین‌المللی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم با فیلم «قصیده گاو سفید» را یادآوری و اعلام کرده‌اند که این زوج در ایران به «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند.

«کیک محبوب من» ساختهٔ مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها تولید مشترک ایران، فرانسه، سوئد و آلمان است. این فیلم در اسفندماه ۱۴۰۲ جایزهٔ بهترین فیلم انجمن منتقدان بین‌المللی فیلم (فیپرشی) را در جشنوارهٔ فیلم برلین دریافت کرد و به تازگی نمایش آن در سوئد و انگلستان آغاز شده است.

فرایند تولید و نمایش «کیک محبوب من» پیش از این با اعتراض مقامات وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی مواجه شده بود.

پیش از این مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی خرداد ماه امسال در برنامه تلویزیونی «هفت» گفته بود: «با وجود اعتمادی که به تهیه‌کننده این فیلم داشتیم، کار را با عدم رعایت ضوابط تولید کردند».

این در حالی است که در دو سال بعد از اعتراضات سال ۱۴۰۱ ده‌ها فیلم کوتاه و بلند در ایران به شکل زیرزمینی و خارج از قواعد رسمی ساخته و در جشنواره‌های بین‌المللی به نمایش درآمده است.

XS
SM
MD
LG